Η Αγάθη Προδρόμου, συγγραφέας ενός παιδικού βιβλίου για την αποδοχή και την ισότητα, μιλά στην Avant - Garde 

Η Αγάθη Προδρόμου, συγγραφέας ενός παιδικού βιβλίου για την αποδοχή και την ισότητα, μιλά στην Avant - Garde 

«Λάκης ο Κορδελάκης»: ένα ταξίδι μέσα από τις αρετές για τα παιδιά 

Η Αγάθη Προδρόμου γεννήθηκε στη Λεμεσό. Είναι απόφοιτη του τμήματος Φυσικής του πανεπιστημίου του Leeds στο Ηνωμένο Βασίλειο και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων. Αυτή τη στιγμή εργάζεται ως καθηγήτρια Φυσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ πρόσφατα έχει ολοκληρώσει το διδακτορικό της το οποίο μελετά τις συμπεριφορές των μαθητών απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες.

Λατρεύει το γράψιμο – από όταν θυμάται τον εαυτό της, έφτιαχνε μαγικές ιστορίες στο μυαλό της αλλά και στο χαρτί! Έχει δύο παιδάκια τα οποία λατρεύει – ο γιος της, Κυριάκος, είναι στο φάσμα του αυτισμού και έχει έναν ξεχωριστό τρόπο με τον οποίο σκέφτεται και δρα! Ο Κυριάκος, η μοναδική του προσωπικότητα αλλά και οι προκλήσεις που συναντά στην καθημερινότητά του, αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσης για το παραμύθι που κρατάτε στα χέρια σας σήμερα, το οποίο μιλά για τη διαφορετικότητα, την αποδοχή και την αξία του σεβασμού, της αλληλοβοήθειας και της φιλίας!

Με αφορμή λοιπόν τη συγγραφή του παιδικού βιβλίου «Λάκης ο Κορδελάκης», η Αγάθη Προδρόμου μίλησε στην Avant-Garde για την αγάπη της στο γράψιμο και τα μηνύματα που θέλει να μεταφέρει μέσα από αυτό.  

lakis

Ποια υπήρξε η αφορμή της συγγραφής του βιβλίου;

Το βιβλίο «Λάκης ο Κορδελάκης» είναι ένα βιβλίο το οποίο μιλά για την διαφορετικότητα, την ισότητα και την αποδοχή. Η περιπέτεια του κεντρικού μας ήρωα, του Λάκη, ξεκινά όταν καταλαβαίνει ότι όλοι οι δεινόσαυροι του γένους Φωτόσαυρους βγάζουν φλόγες από το στόμα τους όταν φυσούν, εκτός από εκείνον. Η πηγή έμπνευσης μου ήταν πρωτίστως ο γιος μου, ο οποίος βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού και έτσι έχει έναν διαφορετικό, μοναδικό, δικό του τρόπο με τον οποίο σκέφτεται και δρα αλλά και όλα τα παιδάκια του κόσμου τα οποία είναι το κάθε ένα ξεχωριστό!

 

Γιατί γράφετε για παιδιά κι όχι για μεγάλους;

Θεωρώ ότι τα παιδιά είναι ένα απαιτητικό κοινό και εκφράζουν πάντα με ειλικρίνεια το πως νιώθουν για ένα βιβλίο που διαβάζουν. Πολλές φορές χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για να εντυπωσιαστούν. Όμως αξίζει πραγματικά τον κόπο γιατί φέρνουν μια διαφορετική ενέργεια και ενθουσιασμό όταν κάτι τους αρέσει! Λατρεύω το ότι γράφοντας για παιδιά, υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία σε ότι αφορά τη φαντασία, την επινόηση και τη δημιουργία της ιστορίας γιατί τα παιδιά είναι πιο ανοιχτά στο φανταστικό, στο δημιουργικό και ταξιδεύουν πιο εύκολα μαζί με τους ήρωες στον μαγικό τους κόσμο. Παρόλο που ήταν όνειρο ζωής για εμένα να γράψω ένα βιβλίο για παιδιά δεν σας κρύβω ότι αγαπώ να γράφω σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που δεν αφορούν μόνο παιδιά αλλά και ενήλικες, έτσι αυτό το διάστημα ξεκίνησα να δουλεύω και σε ένα μυθιστόρημα για ενήλικες.

 

Τι μηνύματα θέλετε να μεταδώσετε μέσα από το παραμύθι σας;

Ο ήρωας του παραμυθιού μας, ο Λάκης, ξεκινά ένα ταξίδι στο οποίο μαθαίνει πώς με τη δύναμη της θέλησης, της φιλίας και της αλληλοβοήθειας μπορούν να αλλάξουν όλα. Στην προσπάθειά του, μαθαίνει πόσο σημαντική είναι η ευγένεια, η αποδοχή, η ισότητα και το πόσο απίθανο είναι τελικά το να είσαι ο εαυτός σου! Αυτό είναι και το μήνυμα που θα ήθελα να μεταδώσω μέσα από αυτό το βιβλίο. Ότι σε μια κοινωνία που είναι ανοιχτόκαρδη και ανοικτόμυαλη, έχουν όλοι θέση, είμαστε όλοι διαφορετικοί αλλά ταυτόχρονα ίσοι! Η διαφορετικότητα κάνει τη ζωή μας πιο πολύχρωμη, ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική –όλοι μαζί μπορούμε να πετύχουμε σπουδαία πράγματα, να μάθουμε ο ένας από τον άλλον και με σεβασμό αλλά και αγάπη προς τον εαυτό μας και τους γύρω μας, να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο.

 

Πόσο εύκολο πιστεύετε είναι να κατανοήσουν τα παιδιά αφηρημένες έννοιες, όπως η ισότητα και η αποδοχή;

Οι ενήλικες, μερικές φορές θεωρούμε ότι είναι δύσκολο για τα παιδιά να καταλάβουν τι εννοούμε με όρους όπως η διαφορετικότητα, η ισότητα και η αποδοχή, όμως πραγματικά, δουλεύοντας με παιδιά μπορώ να πω ότι με εκπλήσσει το πόσο ώριμα είναι μερικές φορές και πόσο έτοιμα είναι να κατανοήσουν τέτοιες έννοιες. Πολλές φορές βρίσκω ότι όχι μόνο τις κατανοούν αλλά έχουν πολύ πιο έντονο το αίσθημα της δικαιοσύνης από τους ενήλικες και πολύ χαμηλότερη αντοχή σε όποιον ή οτιδήποτε είναι άδικο για τα ίδια αλλά και τους γύρω τους.

 

Πώς προσπαθείτε να μεταδώσετε αυτές τις αρετές μέσα από την οπτική και την εμπειρία της μητρότητας;

Όποτε μου δίνεται η ευκαιρία, μου αρέσει να συζητώ με τα παιδιά αλλά και τους μαθητές μου για τα σημαντικά θέματα της διαφορετικότητας και της αποδοχής. Τα παιδιά από μικρή ηλικία αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα αφού είναι οι καλύτεροι παρατηρητές και αφού είναι εκ φύσεως περίεργα, έχουν αρκετές απορίες γύρω από αυτό. Όταν τα παιδιά μας εκφράζουν τέτοιες απορίες, θεωρώ πως είναι η ιδανική ευκαιρία να μπούμε στον κόσμο τους, να συνδεθούμε μαζί τους και να ξεκινήσουμε μαζί τους συζητήσεις που αφορούν τις επιλογές, τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.

 

Πώς αντιμετωπίζετε αυτή την προσπάθειά σας σε συνάρτηση με την κυπριακή κοινωνία;

Παρόλο που έχουν ακόμα πολλά να γίνουν, βλέπω πως η Κυπριακή κοινωνία έχει αρχίσει να γίνεται πιο δεκτική, πιο ανοικτή στο διαφορετικό και πιο έτοιμη να αγκαλιάσει όλα τα μέλη της. Και αυτό είναι πολύ θετικό και δίνει ελπίδα για το μέλλον. Ελπίζω και ο Λάκης Κορδελάκης, που έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει μικρούς και μεγάλους αναγνώστες γύρω από το θέμα της διαφορετικότητας, να αγκαλιαστεί από την Κυπριακή κοινωνία, να καταφέρει να αγγίξει πολλές παιδικές ψυχές και να γίνει η αφορμή να συζητήσουν οι γονείς και τα παιδιά για τα ευαίσθητα θέματα της διαφορετικότητας, της αποδοχής και της ισότητας.

 

Τι θα συμβουλεύατε προβληματισμένους γονείς που θέλουν να μεταδώσουν στα παιδιά τους αυτές τις αρετές;

Ότι είναι πολύ σημαντικό να συζητάμε με τα παιδιά μας για ό,τι τα προβληματίζει και να είμαστε κοντά τους. Μέσα από τη συζήτηση με τα παιδιά μας, μπορούμε να κατανοήσουμε τις απορίες, τους προβληματισμούς, τις ιδέες και τις σκέψεις τους. Ως γονείς, δυσκολευόμαστε μερικές φορές να ξεκινήσουμε τέτοιου είδους συζήτηση, γύρω από θέματα τα οποία θεωρούμε περίπλοκα όπως αυτά του αλληλοσεβασμού, της αποδοχής, της ισότητας και της διαφορετικότητας. Όμως, υπάρχουν σήμερα πολλά βιβλία, κινούμενα σχέδια ή ταινίες που μεταφέρουν τέτοια μηνύματα, κατάλληλα για κάθε ηλικία, τα οποία έχουν τέτοια ηθικά διδάγματα και μηνύματα που βοηθούν τα παιδιά να αναγνωρίζουν υγιείς συμπεριφορές και να διαμορφώσουν τις δικές τους ιδέες γύρω από το σωστό και το λάθος.

 

Πιστεύετε ότι η προδημοτική και η δημοτική εκπαίδευση της Κύπρου μπορεί να υποστηρίξει τέτοιου είδους θεματολογία σε ένα πιο ευρύ φάσμα της αποδοχής;

Πιστεύω ότι όχι μόνο μπορεί αλλά και πρέπει να υποστηρίξει τέτοιου είδους θεματολογία. Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να εκτεθούν σε αυτούς τους όρους και έννοιες από μικρή ηλικία. Να τα στηρίξει το εκπαιδευτικό μας σύστημα ώστε να μπορέσουν να σέβονται τον εαυτό τους αλλά και το διαφορετικό, να αποδέχονται τον εαυτό τους αλλά και το διαφορετικό, να αποζητούν την ισότητα και το δίκαιο για τον εαυτό τους αλλά και τους γύρω τους!

lakis kordelakis

Loader