72 ώρες και κάτι στην Κρήτη

Ταξίδι με την πρώτη, ιστορική πτήση της TUS Airways για Ηράκλειο απευθείας από Λάρνακα

Πάντα είχα στο μυαλό μου την Κρήτη ως ένα κομμάτι δικό μου. Αυτό το νησί για εμάς τους Κύπριους μοιάζει δεύτερη πατρίδα, πράγμα αμοιβαίο και για τους Κρητικούς. Οι δεσμοί που μας ενώνουν είναι τόσοι πολλοί. Η κοινή μας γλώσσα, η ιστορία, οι κατακτητές, η λογοτεχνία, η φιλοξενία, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά ακόμα και η επιμονή μας να ταϊσουμε τους καλεσμένους μας με το ζόρι. Σε αυτό βέβαια κερδίζουν οι Κρητικοί.

Κάθε φορά που ταξιδεύω στην Κρήτη, μοιάζει να είναι σαν επιστροφή στην πατρίδα. Όταν προσγειώνεται το αεροπλάνο νιώθω εκείνο το γαλήνεμα στην καρδιά ότι έχω φτάσει σπίτι, όπως ακριβώς όταν επιστρέφω στην Κύπρο. Χωρίς να το καταλάβω πέρασαν αρκετά χρόνια για να ταξιδέψω στην Κρήτη.

Η πρώτη πτήση της TUS Airways στην Κρήτη

Το νησί αυτό, όμως, που έχω μέσα στην καρδιά μου, πάντοτε με προσκαλεί με κάποιο τρόπο. Αυτή την φορά, η αφορμή ήταν η πρώτη πτήση της αεροπορικής εταιρείας TUS Airways στις 16 Δεκεμβρίου 2022, συμμετέχοντας στο media trip που διοργάνωσαν η TUS και η Περιφέρεια Κρήτης.

Η εταιρεία ξεκίνησε απευθείας πτήσεις από το Αεροδρόμιο Λάρνακας προς Ηράκλειο, δύο φορές την εβδομάδα κατά τους χειμερινούς μήνες, κάθε Δευτέρα και Παρασκευή, ενώ την καλοκαιρινή σεζόν τα δρομολόγια θα αυξηθούν με πτήσεις τρεις φορές εβδομαδιαίως.

Η πρώτη πτήση της TUS Airways στο Ηράκλειο ήταν ιστορική γι’ αυτό και το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης υποδέχτηκε το αεροπλάνο που μας μετέφερα από την Λάρνακα με υδάτινες αψίδες τις οποίες σχημάτιζαν δύο πυροσβεστικά οχήματα στα δεξιά και αριστερά του αεροσκάφους μας. Μία μοναδική και πρωτόγνωρη εμπειρία που ομολογώ η ομάδα που ταξιδέψαμε στην Κρήτη την περιμέναμε με αγωνία.

Οι εκπλήξεις δεν έλειψαν και κατά την διάρκεια της πτήσης αφού αρχικά μας υποδέχτηκε το πλήρωμα του αεροπλάνου με ένα μεγάλο μπισκότο βουτύρο με το λογότυπο της TUS αποτυπωμένο πάνω. Ο CEO της εταιρείας Ahmed Aly δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό του για το πρώτο ταξίδι της εταιρείας στην Κρήτη, κέρασε σαμπάνια στους επιβάτες και με διάφορα παιχνίδια/διαγωνισμούς μοίρασε δώρα και αεροπορικά εισιτήρια.

Ημέρα πρώτη

Η Κρήτη φημίζεται για πολλά. Εκείνο, όμως για το οποίο δεν χωράει καμία αμφισβήτηση είναι το φαγητό από τη μία και από την άλλη η φιλοξενία των ανθρώπων της. Αυτό το τριήμερο, ομολογώ, ότι νιώσαμε να περιτριγυριζόμαστε από δικούς μας ανθρώπους με το πρώτο μας δείπνο να μας επιβεβαιώνει ότι βρισκόμαστε σε ένα απόλυτο γαστρονομικό προορισμό. Η διαμονή στο Ηράκλειο είναι εύκολη και οικονομική. Υπάρχουν αρκετές επιλογές από προσεγμένα ξενοδοχεία τόσο στο κέντρο όσο και περιφερειακά της πόλης.

Χειμώνας στην Κρήτη

Η Κρήτη αν και θεωρείται ένας απόλυτος προορισμός καλοκαιρινών διακοπών αφού το νησί διαθέτει εξαιρετικές παραλίες εντούτοις μπορώ να πω ότι απόλαυσα κάθε στιγμή του ταξιδιού χωρίς τις ορδές των τουριστών. Ένα ταξίδι στην Κρήτη για παράδειγμα τον Φεβρουάριο μπορεί να σου προσφέρει την ηρεμία και την γαλήνη που δεν θα έχεις ίσως το καλοκαίρι. Και μην ξεχνάς πως οι θερμοκρασίες και ο καιρός στην Κρήτη δεν αποτελεί κάποιο πρόβλημα αφού εμείς βρεθήκαμε εκεί λίγο πριν τα Χριστούγεννα με θερμοκρασίες 24 και 26 βαθμών Κελσίου με τον κόσμο να κάνει βουτιές στη θάλασσα.

Η πρώτη μέρα μας βρήκε από νωρίς στο λεωφορείο με την ξεναγό μας με προορισμό το Οροπέδιο Λασιθίου και το Δικταίον Άντρον, την σπηλιά του Δία, εκεί όπου σύμφωνα με την μυθολογία γεννήθηκε ο πατέρας των θεών του Ολύμπου. Η Κρήτη αν και μοιάζει με την Κύπρο γεωγραφικά εντούτοις είναι εξαιρετικά ορεινή με επιβλητικά βραχώδη όρη, βαθιά φαράγγια και σπήλαια. Το Δικταίο Άντρο βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του βουνού Δίκτη στην Κρήτη, πάνω από το χωριό Ψυχρό στο δήμο Οροπεδίου Λασιθίου Κρήτης, σε υψόμετρο 1020 μ. Θεωρείται από τα σημαντικότερα διεθνώς γνωστά σπήλαια, με μεγάλο μυθολογικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Εκεί η Ρέα, κρυμμένη από τη μανία του Κρόνου γέννησε τον Δία. Για να φτάσεις στο σπήλαιο χρειάζεται καλή φυσική κατάσταση ώστε να ανέβεις την ανηφορική πλαγιά. Η θέα όμως από ψηλά και οι σταλαγίτες/σταλακτίτες στο σπήλαιο θα σε ανταμείψουν.

Αφήνοντας πίσω μας την γενέτειρα του Δία φτάνουμε για γευσιγνωσία ελαιολάδου στο ελαιουργείο Κοκολάκης στο χωριό Λίμνες. Σήμερα στην Κρήτη υπάρχουν πάνω από 30 εκατομμύρια ελαιόδεντα με μερικά να είναι 500 ετών. Η οικογένεια Κοκολάκης μας υποδέχεται με ρακές, υπέροχα σκαλτσούνια και φυσικά ελαιόλαδο δικής τους παραγωγής. Ο γιος της οικογένειας μας εξηγεί τη διαδικασία της γευσιγνωσίας η οποία αν και λιγάκι δύσκολη για εμάς τους πρωτάρηδες μας έμαθε να ξεχωρίσουμε μερικά βασικά χαρακτηριστικά για ένα καλό λαδί.

Η Σπιναλόγκα απέναντι

Η συνέχεια συγκινητική. Μετά από μία πανέμορφη διαδρομή φτάσαμε στο χωριό Πλάκα που βρίσκεται απέναντι από την θρυλική Σπιναλόγκα. Το χωριό όπου βίωσε όλες εκείνες τις τραγικές στιγμές των ανθρώπων που υπέφεραν από λέπρα και απομονώνοντας σε εκείνο το καταραμένο νησί όπως το χαρακτήριζαν. Δυστυχώς, δεν ήταν εφικτή η επίσκεψή μας στην Σπιναλόγκα αφού οι διαδρομές με τα πλοιαρια γίνονται μόνο το καλοκαίρι. Παρόλα αυτά η συγκίνηση που είδαμε έστω από μακριά αυτό τον τόπο που έγινε διεθνώς διάσημος ένεκα του μυθιστορήματος της Βικτώρια Χίσλοπ ήταν διάχυτη στην ομάδα. Μάλιστα, στο χωριό αυτό πραγματοποιήθηκε και μεγάλο μέρος των γυρισμάτων της σπουδαίας τηλεοπτικής μεταφοράς του βιβλίου «Το Νησί».

Αποχαιρετώντας την Σπιναλόγκα φτάνουμε στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης που ήταν τόσο γαλήνιος χωρίς τουρίστες. Μία πόλη τόσο όμορφη και μοναδική λόγω της σπουδαίας λίμνης με το αδιευκρίνιστο μέχρι σήμερα βάθος. Η λίμνη Βουλισμένη όπως ονομάζεται σύμφωνα με τους τελευταίους υπολογισμούς φαίνεται σε κάποιο σημείο της να έχει το εντυπωσιακό βάθος των 114 μέτρων. Με το καθρέφτισμα της πόλης στα νερά της λίμνης και την μαρίνα πλάι στην φουρτουνιασμένη θάλασσα φύγαμε έχοντας στο μυαλό μας μερικές μαγευτικές εικόνες που σίγουρα το καλοκαίρι θα είναι αλλιώς αφού η πόλη γεμίζει από τουρίστες.

Ημέρα δεύτερη

Το βράδυ μας βρίσκει στο υπέροχο εστιατόριο Μεράστρι με εκλεκτή κρητική κουζίνα με την επόμενη μέρα να ξεκινά η μέρα μας από εκεί που γεννήθηκε ένας από τους σπουδαιότερους πολιτισμούς της αρχαιότητας, ο Μινωικός.

Η επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού ομολογώ ήταν ένα μεγάλο όνειρο που έγινε επιτέλους πραγματικότητα. Αν και ταξίδεψα πολλές φορές στην Κρήτη εντούτοις πρώτη φορά επισκέφτηκα τόσο το Ηράκλειο όσο και την Κνωσσό. Ο χώρος διαθέτει μία απίστευτη ενέργεια και όλα όσα μαθαίνει και βλέπεις για τον τρόπο ζωής και έκφραση των Μινωιτών είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο.

Πέραν της ιστορίας, του πολιτισμού, της φιλοξενίας, του ελαιόλαδου, της γαστρονομίας και της φυσικής της ομορφιάς η Κρήτη φημίζεται και για τα κρασιά της. Η Περιφέρεια Κρήτης διευθέτησε για την ομάδα των Κυπρίων δημοσιογράφων μία επίσκεψη στο Οινοποιείο Μηλιαράκη στην καρδιά της σημαντικότερης αμπελουργικής ζώνης της Κρήτης, τα Πεζά, που ακολουθεί μια οικογενειακή πορεία 90 τρύγων και 4 γενεών, αναδεικνύοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αμπελώνα του νησιού. Βιδιανό, Θραψαθήρι, Βιλάνα, Κοτσιφάλι, και Μαντηλάρι αλλά και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις με Roussanne, Syrah ή Mourvedre καταγράφουν μία γκάμα εμφιαλωμένων κρασιών με ταυτότητα και μοναδικότητα που είχαμε την ευκαιρία να γευτούμε στον χώρο του οινοποιείου.

Η Μονή Αρκαδίου

Με την επίγευση του κρητικού κρασιού και τις γεύσεις από απάκι, τυριών, ντάκου και σπανακοπιτάκια στο στόμα και το μυαλό, αφήσαμε το Οινοποιείο Μηλιαράκη και ξεκινήσαμε την διαδρομή μας για το γραφικότατο Ρέθυμνο. Πρώτη στάση η ιστορική Μονή Αρκαδίου, ένα must see αξιοθέατο της Κρήτης που πέραν της ένδοξης ιστορίας του κατά την διάρκεια της τουρκοκρατίας στο νησί εντυπωσιάζει και η αρχιτεκτονική του.

Η ιστορία θέλει τη Μονή Αρκαδίου να ιδρύεται γύρω στον 11ο μ.Χ αιώνα από έναν μοναχό με το όνομα Αρκάδιος. Αρχικά ήταν αφιερωμένη στον Άγιο Κωνσταντίνο και την Αγία Ελένη. Η Μονή έγινε γνωστή στις διάφορες περιόδους της ζωής της για διαφορετικά γεγονότα κάθε φορά. Το 17ο αιώνα υπήρξε ένα πολύ γνωστό κέντρο αντιγραφής χειρογράφων, όμως, το πιο λαμπρό γεγονός που δόξασε την ιστορική Μονή είναι η αντίστασή της στους Οθωμανούς κατακτητές το 1866. Ένα εξαιρετικό αρχιτεκτονικό έργο μέσα από το οποίο εκείνα τα χρόνια πραγματοποιήθηκε το ηχηρό ξεκίνημα αφύπνισης των λαών της Ευρώπης για τα δεινά των Κρητικών από τους κατακτητές.

Ένα... μικρό κέρασμα

Η μέρα μας συνεχίζεται με μία αναπάντεχη στιγμή φιλοξενίας στην ταβέρνα Φαράγγι μερικά λεπτά από την Μονή Αρκαδίου. Ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Ρεθύμνου μας προσκάλεσε για ένα... μικρό κέρασμα όπως το χαρακτήρισαν που εξελίχθηκε σε ένα πλούσιο τσιμπούσι με εξαιρετικό αντικρυστό κατσίκι, μοναδικές τηγανητές πατάτες, γαύρο τηγανητό, τυροπιτάκια, σπανακοπιτάκια και φυσικά ρακές. Αυτό είναι η κρητική φιλοξενία. Ένα γεύμα που ευχαριστηθήκαμε αφού ετοιμαστήκαμε για ένα ακόμα γεύμα αυτή τη φορά στο υπέροχο Ρέθυμνο. Μετά τα Χανιά, θεωρώ πως το Ρέθυμνο είναι η ομορφότερη πόλη της Κρήτης όπου μπορείς να κλείσεις εκεί διαμονή, να νοικιάσεις αυτοκίνητο και εύκολα να εξερευνήσεις σχεδόν όλη την Κρήτη.

Ξεναγηθήκαμε στην πόλη, απολαύσαμε την βόλτα μας στα στενά της σοκάκια, μάθαμε αρκετά για την ιστορία της από την ξεναγό μας και συναντήσαμε τον 94χρονο κύριο Γιώργο Χατζηπαράσχου που είναι, όπως μας είπε, ο μοναδικός, ίσως στην Ελλάδα που φτιάχνει ακόμα χειροποίητο φύλλο κρούστας και καταϊφιού. Μαζί με την σύζυγό του Κατερίνα για πάνω από μισό αιώνα διατηρούν το εργαστήριό τους που φτιάχνουν σιροπιαστά. Μία πολύ συγκινητική και όμορφη στιγμή του ταξιδιού μας, εντελώς απρόσμενη στα δρομάκια του Ρεθύμνου. Αυτά βέβαια είναι και τα καλύτερα σουβενίρ των ταξιδιών, οι ανθρώπινες ιστορίες.

Το Ρέθυμνο μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Γνωρίσαμε τον κύριο Γιώργο και την κυρία Κατερίνα, η Αργεντική κέρδισε το Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου και επιστρέψαμε στο Ηράκλειο τραγουδώντας τα σουξέ της εποχής και όχι μόνο στο λεωφορείο.

Ημέρα τρίτη

Η επόμενη ημέρα ήταν και η μέρα της επιστροφής μας αλλά προηγουμένως επισκεφτήκαμε το εξαιρετικό Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου που είχα μεγάλη αγωνία να δω από κοντά τον φημισμένο δίσκο της Φαιστού που χρονολογείται πιθανώς στην μέση ή ύστερη Μινωική Εποχή του Χαλκού. Ο δίσκος της Φαιστού αποτελεί την παλαιότερη πλήρως σωσμένη επιγραφή απο την Μινωική εποχή.  Είναι φτιαγμένος από πηλό και στις δύο όψεις του βρίσκονται 45 διαφορετικά σύμβολα, πολλά από τα οποία αναπαριστούν ανθρώπινες μορφές, ψάρια, πουλιά, έντομα, φυτά και είναι τοποθετημένα σπειροειδώς  προς το κέντρο του δίσκου.

Η τελευταία μέρα μας βρήκε στους δρόμους του Ηρακλείου, φτάσαμε μέχρι το λιμάνι, είδαμε το σήμα κατατεθέν της πόλης, το συντριβάνι με τα λιοντάρια, δοκιμάσαμε κρητική μπουγάτσα και πήγαμε για φαγητό σε ένα από τα καλύτερα εστιατόρια της Κρήτης το Πεσκέσι. Εκεί, το φαγητό είναι εμπερία αφού όλα όσα φτάνουν στο τραπέζι είναι δικής τους παραγωγής ενώ τα πιάτα προέρχονται από σωσμένες συνταγές της Μινωικής Κρήτης. Αν βρεθείς στο Ηράκλειο κλέισε σίγουρα τραπέζι στο Πεσκέσι και βίωσε μία μοναδική γαστρονομική εμπειρία.

Το τριήμερο ταξίδι μας στην Κρήτη ήταν πολύ γεμάτο. Το πρόγραμμα πραγματικά εξαιρετικό μας έδωσε μία έντονη γεύση της σύγχρονης Κρήτης, βιώσαμε μοναδικά συναισθήματα, συγκινηθήκαμε, γευτήκαμε, μάθαμε, διασκεδάσαμε. Αυτό εξάλλου είναι και η Κρήτη. Μία κιβωτός σπάνιας φυσικής ομορφιάς, μεσογειακού πολιτισμού, γαστρονομίας, φιλοξενίας και ιστορίας.

«Όποιος πατήσει στο νησί τούτο νιώθει μυστηριώδη δύναμη, ζεστή, αγαθή να διακλαδίζεται στις φλέβες του, και τη ψυχή του να μεγαλώνει», γράφει ο Νίκος Καζαντζάκης, ο σπουδαίος Κρητικός συγγραφέας, στο βιβλίο του «Αναφορά στον Γκρέκο». Αυτό σκεφτόμουν φεύγοντας από τον τάφο του στην γενέτειρά του το Ηράκλειο.

Κι με αυτή την σκέψη μπήκα ξανά στο αεροπλάνο της TUS Airways για την επιστροφή στην Κύπρο. Και όπως κάθε φορά που φεύγω από την Κρήτη λέω στον εαυτό μου «Καλή Αντάμωση». Αυτή την φορά, με τις απευθείας πτήσεις της TUS από Λάρνακα προς Ηράκλειο και τις πολύ καλές τιμές των εισιτηρίων η αντάμωσή μου με την αγαπημένη μου Κρήτη θα γίνει πολύ πολύ σύντομα.