Το όμορφο πείραμα στη Βαρκελώνη με τα Superblocks

Το όμορφο πείραμα στη Βαρκελώνη με τα Superblocks

Τα Superblocks είναι ένα ριζοσπαστικό σχέδιο που έχει στόχο να περιορίσει την κυκλοφορία και τη ρύπανση από τα οχήματα

Τα Superblocks είναι ένα ριζοσπαστικό σχέδιο στην πόλη της Βαρκελώνης που έχει στόχο να περιορίσει την κυκλοφορία και τη ρύπανση από τα οχήματα και να δοθεί στους κατοίκους η αναγκαία ανακούφιση από τον θόρυβο της πόλης. Αυτό θα μπορούσε να σώσει εκατοντάδες ζωές που διαφορετικά θα μπορούσαν να χαθούν εξαιτίας του βαρέως μολυσμένου αέρα. Ελπίζει επίσης να λειτουργήσει ως παράδειγμα για άλλες πόλεις και ήδη η φήμη του εξαπλώνεται διεθνώς.

Μέχρι στιγμής υπάρχουν μόλις έξι superblocks, αλλά η Βαρκελώνη σχεδιάζει εκατοντάδες ακόμη. Αποτελούνται από εννέα ήδη υπάρχοντα μπλοκ ενωμένα μεταξύ τους σε μια περιοχή που απαγορεύει όλα σχεδόν όλα τα οχήματα, ενώ οι χώροι στάθμευσης για τους κατοίκους είναι υπόγειοι. Μερικοί κάτοικοι είναι αντίθετοι στο σχέδιο, είτε επειδή θέλουν να έχουν τα αυτοκίνητά τους έξω από τα σπίτια τους είτε επειδή έχουν τοπικές επιχειρήσεις και αισθάνονται ότι το εμπόριο θα επηρεαστεί από τη διακοπή της ροής της κυκλοφορίας.

Η Βαρκελώνη αποφάσισε να ξεκινήσει με τα πρώτα superblocks το 2016 στην περιοχή Eixample και τώρα ετοιμάζεται για τη δεύτερη μεγαλύτερη φάση ανάπτυξης. Αλλά η ιδέα αποδεικνύεται ιδιαίτερα δημοφιλής και σε άλλες πόλεις όπως το Σιάτλ, το οποίο σκέφτεται να εισαγάγει κάτι παρόμοιο.

«Τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 60% του δημόσιου χώρου στην πόλη», εξήγησε ο αναπληρωτής δήμαρχος της πόλης της Βαρκελώνης, Janet Sanz σε πρόσφατη συνέντευξη του BBC. «Μόλις αναδιανείμετε αυτό το χώρο και αποκαταστήσετε την ισορροπία της κατάστασης, υποστηρίζετε ομάδες που μέχρι τότε δεν είχαν πρόσβαση σε αυτό το χώρο».

Μια πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας της Βαρκελώνης εκτιμά ότι, αν προγραμματιστούν 503 πιθανά ανοιχτά μπλοκ σε όλη την πόλη, οι μετακινήσεις με ιδιωτικό όχημα θα μειωθούν κατά 230.000 την εβδομάδα, καθώς οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν τα μέσα, το ποδήλατο ή θα περπατούν.

Η έρευνα δείχνει ότι αυτό θα βελτίωνε σημαντικά την ποιότητα του αέρα και τα επίπεδα θορύβου στους δρόμους: τα επίπεδα του διοξειδίου του αζώτου (NO2) στο περιβάλλον θα μειωθούν κατά ένα τέταρτο, επιτυγχάνοντας επίπεδα σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ).

Το σχέδιο αναμένεται επίσης να παράγει σημαντικά οφέλη για την υγεία για τους κατοίκους. Η μελέτη εκτιμά ότι θα μπορούσαν να αποφευχθούν κάθε χρόνο 667 πρόωροι θάνατοι από την ατμοσφαιρική ρύπανση, τον θόρυβο και τη θερμότητα. Παράλληλα, περισσότεροι χώροι πρασίνου θα ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να βγουν έξω και να έχουν έναν πιο ενεργό τρόπο ζωής.

Αυτό, με τη σειρά του, βοηθά στη μείωση της παχυσαρκίας και του διαβήτη και διευκολύνει την πίεση στις υπηρεσίες υγείας. Οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι οι κάτοικοι της Βαρκελώνης θα μπορούσαν να αναμένουν να ζήσουν επιπλέον 200 ημέρες χάρη στα οφέλη για την υγεία, αν η ιδέα «εξαπλωθεί» σε όλη την πόλη.

Αναμένεται επίσης να υπάρξουν σημαντικά οφέλη και για την ψυχική υγεία, εξίσου σημαντικά. Η πρόσβαση σε τέτοιους χώρους μπορεί να αποτρέψει τη μοναξιά και την απομόνωση - ειδικά μεταξύ των ηλικιωμένων - καθώς οι κοινότητες σχηματίζουν ισχυρότερους δεσμούς και γίνονται πιο ανθεκτικές.

Loader