Συμπληρώνεται ένας χρόνος από την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη

Συμπληρώνεται ένας χρόνος από την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη

“Πάρε με όταν φτάσεις”

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό του Ευαγγελισμού Λάρισας, όταν επιβατική αμαξοστοιχία της εταιρείας Hellenic Train συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία της ίδιας εταιρείας.

Στις 23:21 ο επιβατικός συρμός Intercity 62, με μηχανή ηλεκτροκίνησης Siemens Mobility 120-022, που μετέφερε περισσότερους από 350 επιβάτες και εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Η σφοδρή σύγκρουση, ο εκτροχιασμός και η ανάφλεξη των συρμών προκάλεσε τον θάνατο 57 ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων των δύο μηχανοδηγών. Οι τραυματίες ήταν τουλάχιστον 85. Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.

Τον Ιούνιο του 2023, πολυσέλιδη έκθεση δικαστικών πραγματογνωμόνων  που παραδόθηκε στον εφέτη ανακριτή Λάρισας - γνωμοδότησε ότι η απουσία συστημάτων ασφαλείας και τα ανθρώπινα λάθη ήταν τα κύρια αίτια που οδήγησαν στο εν λόγω σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Οι 252 σελίδες του πορίσματος, οι οποίες παραδόθηκαν στον εφέτη ανακριτή Λάρισας περιλαμβάνουν φωτογραφικό υλικό και γνωματεύσεις, τόσο από το Γενικό Χημείο του Κράτους, όσο και από άλλες υπηρεσίες που ερεύνησαν το δυστύχημα.

Το πόρισμα διαπιστώνει ευθύνες στον 59χρονο σταθμάρχη, καθώς δεν χρησιμοποίησε τη λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

Παράλληλα διαπιστώνεται ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε για την αλλαγή πορείας της αμαξοστοιχίας.

Στο πόρισμα επισημαίνεται επίσης, ότι κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί. Δεν λειτουργούσε δηλαδή η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και η φωτοσήμανση που θα απέτρεπαν το συμβάν.

Η φωτιά, φέρεται να προκλήθηκε στις ηλεκτρικές κενώσεις και στα λάδια των μηχανών των αμαξοστοιχιών, ενώ η έκταση που πήρε η πυρκαγιά οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες στα υλικά κατασκευής των βαγονιών.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο δυστύχημα σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, εκ των οποίων 56 ταυτοποιήθηκαν από βιολογικό υλικό, ενώ σε μία περίπτωση αγνοούμενης δεν βρέθηκε δείγμα. Έξι Αλβανοί, δύο Ελληνοκύπριοι φοιτητές, ένας πολίτης της Ρουμανίας, ένας Σύρος κι ένας υπήκοος Μπανγκλαντές ήταν μεταξύ των νεκρών. Η ταυτοποίηση ορισμένων θυμάτων υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν κατά την πυρκαγιά κι έφτασαν τους 1.300 βαθμούς Κελσίου στο εσωτερικό του πρώτου βαγονιού.

Τουλάχιστον 85 άνθρωποι τραυματίστηκαν, από τους οποίους 25 πολύ σοβαρά. Από τους τραυματίες, οι 66 νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης, ενώ 6 νοσηλεύτηκαν σε μονάδες εντατικής θεραπείας.

Η Ελλάδα κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος από την 1η του Μάρτη μέχρι τις 3 Μαρτίου. 

Τις ημέρες που ακολούθησαν το δυστύχημα, διοργανώθηκαν πορείες διαμαρτυρίας από εργατικά συνδικάτα, φοιτητικούς συλλόγους και άλλους φορείς σε διάφορες πόλεις και περιοχές της χώρας με χαρακτηριστικό σύνθημα “Πάρε με όταν φτάσεις”.

“Συγγνώμη ζητάς όταν σκουντάς κάποιον στο διάδρομο, όχι όταν του σκοτώνεις το παιδί” ήταν μία από τις φράσεις της που “πάγωσαν” τους βουλευτές, αναφερόμενη στα “συγγνώμη” της Πολιτείας μετά την τραγωδία από την Μαρία Καρυστιανού, μάνα της 19χρονης Μάρθης που έχασε τη ζωή της στο δυστύχημα.

Χαρακτηριστική και ανατριχιαστική είναι επίσης η ομιλία της Μαρίας Καρυστιανού, ενώπιον του Ευρωκοινοβουλίου.

Πηγές κειμένου

lifo.gr, cnn.gr, iefimerida.gr, in.gr, documentonews.gr, euro2day.gr

Πηγή φωτογραφίας

Loader