Ο Έλληνας που «στεγάζεται» στο Μετρό του Λονδίνου

Ο Έλληνας που «στεγάζεται» στο Μετρό του Λονδίνου

Ο Παναγιώτης Μπαλαλάς, μας καλεί μέσα από το #NotWhoTheyAre, να δούμε ποιοι στην πραγματικότητα είναι οι άστεγοι

Ο Παναγιώτης Μπαλαλάς, που τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στο Λονδίνο ως διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας μιας Mη Κυβερνητικής Oργάνωσης για αστέγους αλλά και ως ραδιοφωνικός παραγωγός, κατάφερε μέσω της καμπάνιας του, να γίνει «μέρος» του λονδρέζικου μετρό για ολόκληρη την φετινή εορταστική περίοδο. Μια καμπάνια με τίτλο «#NotWhoTheyAre» που «φωτίζει» -ώστε να δούμε- το τεράστιο πρόβλημα των ανθρώπων χωρίς στέγη ή ακόμη και δίχως φαγητό. Ο ίδιος, μας μιλάει για το επίτευγμα του και τι πραγματικά σημαίνει αυτό, την όλη προσπάθεια, τη δική του εμπειρία όταν χρειάστηκε να κοιμηθεί και εκείνος στο δρόμο, καθώς και για το πόσο εύκολο είναι τελικά να καταλήξει κάποιος, άστεγος.

Συνέντευξη στη Νίκολα Καρατζιά

#NotWhoTheyAre. Μια καμπάνια δικό σου δημιούργημα, που θα φιλοξενείται στο μετρό του Λονδίνου καθόλη την εορταστική περίοδο. Μίλησε μας λίγο για αυτό σου το εγχείρημα-επιτυχία. 

Καταρχάς, να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ για την φιλοξενία στην ιστοσελίδα σας. Μας τιμάει πολύ και αναδεικνύει ένα μείζον ζήτημα στο Ην. Βασίλειο και πιο συγκεκριμένα στο Λονδίνο όπου ζω, εργάζομαι και παρατηρώ το φαινόμενο καθημερινά γύρω μου. Η συγκεκριμένη καμπάνια ήταν στο πίσω μέρος του μυαλού μου αρκετά χρόνια για να είμαι ειλικρινής. Απλώς, περίμενα το σωστό timing και τους σωστούς συνεργάτες για να σκεφτώ σοβαρά να την υλοποιήσω. Την στιγμή που συνειδητοποίησα ότι έχω μια ομάδα ικανή ώστε να κάνει πραγματικότητα την ιδέα αυτή, προχώρησα χωρίς δισταγμό όντας σίγουρος ότι το αποτέλεσμα θα μας δικαίωνε. 

jbjjo

Σε τι ακριβώς αφορά και με ποιο τρόπο ευελπιστείς ότι θα βοηθήσει;

Με τη διαφημιστική καμπάνια #NotWhoTheyAre, προσπαθούμε να αφυπνίσουμε και να αλλάξουμε την αντίληψη που συνήθως έχει το ευρύ κοινό για τους άστεγους και γενικότερα για τους ανθρώπους οι οποίοι πλήττονται από την έλλειψη στέγης, την φτώχεια ή κάθε είδους ψυχολογικού τραύματος. Θέλουμε να παρουσιάσουμε την ανθρώπινη πλευρά αυτού του προβλήματος, χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικά καθημερινών ανθρώπων στο αφήγημά της καμπάνιας και τις αφίσες, προσπαθώντας να απεικονίσουμε στοιχεία του χαρακτήρα που ενδεχομένως να έχει ο καθένας από εμάς. Οι άστεγοι είναι άνθρωποι με αξίες, ικανότητες, δεξιότητες, πάθη και πάνω απ' όλα προσωπικότητα. Για αυτό ακριβώς, πιστεύουμε ακράδαντα, ότι "Άστεγος είναι τι είσαι, όχι ποιος πραγματικά είσαι". Στις αφίσες της καμπάνιας περιγράφονται άνθρωποι της καθημερινότητας που ενδεχομένως να έχουν τα ίδια όνειρα με εμάς, τις ίδιες σκέψεις, τους ίδιους φόβους, τις ίδιες ικανότητες, με τη μόνη διαφορά ότι αυτοί κάθε βράδυ κοιμούνται σε ένα παγκάκι, σε ένα αυτοκίνητο ή σε ένα πάρκο.

Πόσο καιρό δουλεύεις επάνω στη δημιουργία της καμπάνιας και ποια η διαδικασία την οποία έπρεπε να κάνεις για να επιτύχεις το σκοπό σου και να τη δεις στο μετρό;

Ξεκίνησα τις πρώτες επαφές και συζητήσεις στις αρχές του περασμένου Ιουλίου, έχοντας στο μυαλό μου ότι ήθελα να παραδώσω την καμπάνια έτοιμη για να «βγει στον αέρα» τέλη του Νοεμβρίου, ακριβώς στο ξεκίνημα της εορταστικής περιόδου. Ειδικά εδώ στην βρετανική πρωτεύουσα, οι γιορτές δίνουν μια ιδιαίτερη αίγλη στην πόλη κάθε χρόνο, οι άνθρωποι έχουν διάθεση να προσφέρουν και να βοηθήσουν τον συνάνθρωπο που έχει ανάγκη. Οπότε, θεώρησα ιδανικό όπως κυκλοφορήσει σε κεντρικούς σταθμούς του μετρό στο Λονδίνο κατά τη διάρκεια των γιορτών, καθώς ήθελα να κάνω τον καθένα που θα έβλεπε το περιεχόμενο της αφίσας, να σκεφτεί πραγματικά ότι ίσως και να ταυτίζεται με κάποια από τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται στην «αφήγηση» της καμπάνιας.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: Ιούδας Λάμπρου: «Το γυμνό αφήνει πολλά στη φαντασία»

egewth

Υπήρξαν και συνεργάτες στην προσπάθεια αυτή;

Για την καμπάνια έχουν εργαστεί αρκετά άτομα, ο καθένας στον δικό του τομέα (σχεδιασμός, υλοποίηση, εκτύπωση, διανομή κτλ.). Σίγουρα θέλω να ευχαριστήσω την creative agency AMV BBDO η οποία είναι από τις μεγαλύτερες και πιο πετυχημένες στην Αγγλία και φυσικά τον CEO της ΜΚΟ για αστέγους, WLM, Roger Clark, που με εμπιστεύθηκε τυφλά και μου παρείχε όση υποστήριξη χρειαζόμουν, πράγμα πολύ σημαντικό για μένα.

 

Η όλη προσπάθεια ήταν επιχορηγημένη ή τα έξοδα ήταν όλα δικά σου και αν ισχύει το δεύτερο, πόσο επιβαρυντικό ήταν οικονομικά για σένα;

Το βασικό έξοδο ουσιαστικά ήταν ο σχεδιασμός και η «γέννηση» της κεντρικής ιδέας της καμπάνιας, πράγμα που μας βγήκε εντελώς αβίαστα με την AMV BBDO, η οποία μας παρείχε εντελώς δωρεάν τις υπηρεσίες της ενώ ουσιαστικά η αξία του όλου εγχειρήματος θα κόστιζε αρκετές χιλιάδες λίρες. Για αυτό, είμαι πραγματικά ευγνώμων γιατί η κουλτούρα μεγάλων εταιρειών στο εξωτερικό τις θέλει να προσφέρουν και δωρεάν το χρόνο τους για εργασία σε φιλανθρωπικές/ΜΚΟ οργανώσεις, βοηθώντας έτσι έναν σκοπό που αποσκοπεί στο ευρύτερο καλό. Εμείς από την πλευρά μας, καλύψαμε οικονομικά μόνο τον διαφημιστικό χώρο στο μετρό του Λονδίνου.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: Γέφυρα στο Δουβλίνο γέμισε από κρεμμασμένα παλτό

dfvbsdfbg

Πότε ενημερώθηκες ότι έχει εγκριθεί, πώς αισθάνθηκες όταν το έμαθες και πώς ένιωσες όταν πήγες και την είδες για πρώτη φορά αναρτημένη.

Γύρω στα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν πια η ιδέα είχε πάρει σάρκα και οστά με τα γραφιστικά και όλο το δημιουργικό γύρω της, κατάλαβα ότι το τελικό αποτέλεσμα θα είναι κάτι πολύ δυνατό. Και έτσι έγινε. Όλο αυτόν τον καιρό, έβλεπα τα προσχέδια στην οθόνη του tablet, ή του laptop αλλά πραγματικά ένιωσα τελείως διαφορετικά όταν είδα την γιγάντια αφίσα μπροστά μου στο μετρό. Ένιωσα μια δικαίωση και μια ανακούφιση ταυτόχρονα. Εύχομαι πραγματικά αυτή η καμπάνια να αγγίξει όσο περισσότερο κόσμο γίνεται, γιατί είναι για έναν σκοπό τον οποίο υπηρετώ τα τελευταία χρόνια και θέλω πραγματικά να έχει την ανταπόκριση που της αξίζει.

 

Είσαι από την Ελλάδα αλλά αποφάσισες να κάνεις την συγκεκριμένη καμπάνια για το Ην.Βασίλειο. Γιατί αυτό, ενώ υπάρχει και στην ίδια τη χώρα σου μεγάλος αριθμός αστέγων;

Τα χρόνια που ήμουν και δούλευα στην Ελλάδα στον χώρο των media, είχα διοργανώσει κάποιες ανάλογες καμπάνιες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης με στόχο την ενημέρωση για τον HIV, συνεργαζόμενος με μεγάλη εταιρεία προφυλακτικών, καθώς και για την ενημέρωση του καρκίνου του μαστού, συνεργαζόμενος με μεγάλη εταιρεία καλλυντικών. Οι καμπάνιες αυτές, δεν ήταν σχετικές με την έλλειψη στέγης βεβαίως όπως η τωρινή, όμως αφορούσαν και αφορούν, επίσης μια μεγάλη μερίδα κόσμου. Πάντα πίστευα, πως έστω και την παραμικρή «επιρροή» εάν ασκείς μέσα από αυτό που κάνεις στη ζωή σου, πρέπει να χρησιμοποιείς μέρος της για το ευρύτερο καλό στην κοινωνία. Προσωπικά τουλάχιστον, αυτό έκανα και θα συνεχίσω να το πράττω.

s\vdfa

Για να καταφέρεις να εμπνευστείς τα κατάλληλα σλόγκαν και τίτλο, να φανταστώ ότι ήρθες σε άμεση επαφή και συνομίλησες με πολλούς άστεγους; 

Γνωρίζω αρκετούς άστεγους, ναι. Κάποιοι από αυτούς προέρχονται από διάφορες χώρες της Ευρώπης και έχουν έρθει στο Λονδίνο για να βρουν μια καλύτερη ζωή, όμως οι περιστάσεις καμιά φορά δεν σου επιτρέπουν να πραγματοποιήσεις τα όνειρα σου και καταλήγεις σε μια κατάσταση που αρχικά φάνταζε πολύ μακριά από εσένα. Σίγουρα η καμπάνια είναι αμιγώς εμπνευσμένη από αυτούς τους ανθρώπους, που σε κάθε συναναστροφή μπορείς να δεις στα μάτια τους πόσο πραγματικά θέλουν να ξεφύγουν από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται.

Υπήρχε κάποια περίπτωση που πραγματικά σε «λύγισε» συναισθηματικά και αν ναι, ποια ήταν αυτή;

Η στέγαση είναι ένα από τα βασικότερα αγαθά που πολλοί από εμάς το θεωρούμε δεδομένο. Όμως δεν είναι. Όπως λένε και αρκετοί άστεγοι εδώ στο Λονδίνο, «homelessness is just a couple of monthly paychecks away», εννοώντας ότι ακόμη και αν είχαν τη δουλειά τους και το σπίτι τους, ξαφνικά κάτι συνέβη και από κάποιους κακούς υπολογισμούς και συγκυρίες βρέθηκαν στον δρόμο. Πρόσφατα, υπάρχουν και παραδείγματα γυναικών ή ηλικιωμένων, προερχόμενων από χώρες που βρίσκονται σε πόλεμο. Όπως και να’ χει, το να μην διαθέτει κάποιος ένα κρεβάτι για να κοιμηθεί και να περάσει το βράδυ του αξιοπρεπώς, είναι αδιανόητο.

nm. b/jb

Εάν χρειαζόταν, θα μπορούσες να μείνεις ως «εικονικά» άστεγος για μερικές μέρες, ώστε να μπεις ακριβώς στο πνεύμα και να αντιληφθείς πως ζούνε οι άνθρωποι αυτοί;

Έχω συμμετάσχει σε ανάλογο Sleep Out event. Το συνηθίζουν σχεδόν όλες οι φιλανθρωπικές οργανώσεις εδώ στην Αγγλία. Προσκαλούν κόσμο να κοιμηθεί έξω στο κρύο για μία ολόκληρη νύχτα, εντελώς εκτεθειμένοι στις κρύες θερμοκρασίες συγκεντρώνοντας χρήματα τα οποία έπειτα πηγαίνουν στην οργάνωση της αρεσκείας τους για να βοηθηθούν κάποιοι άστεγοι συμπολίτες μας. Πέρυσι το έκανα κι εγώ για πρώτη φορά και πραγματικά η εμπειρία αυτή θα μου μείνει αξέχαστη, σίγουρα μου δίδαξε πολλά πράγματα και με έκανε να συνειδητοποιήσω πόσες δυσκολίες έχουν να αντιμετωπίσουν όσοι στερούνται στέγης. 

Μήπως υπάρχει κάποια επόμενη καμπάνια ήδη στο μυαλό σου; 

Ήδη τριγυρίζουν στο μυαλό μου αρκετές ιδέες για μελλοντικές καμπάνιες, ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι θα μείνω με τον ενθουσιασμό της τωρινής που φτιάξαμε με πολύ αγάπη και μεράκι. Εύχομαι να πάει όσο γίνεται καλύτερα από άποψη αποδοχής και απήχησης, να διαλύσει στερεότυπα και να αλλάξει όσο περισσότερο γίνεται την γενικότερη αντίληψη των ανθρώπων για τα άτομα που στερούνται στέγασης.

bal

Μίλησε μας λίγο για σένα, ώστε να γνωρίσουμε κάπως καλύτερα τον άνθρωπο πίσω από αυτήν την κίνηση.

Τα τελευταία χρόνια ζω και εργάζομαι στο Λονδίνο ως διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας μιας Mη Κυβερνητικής Oργάνωσης για αστέγους. Επίσης, είμαι ραδιοφωνικός παραγωγός στο London Greek Radio 103,3 το μοναδικό ελληνικό ραδιόφωνο στη Μεγάλη Βρετανία και βρίσκομαι στον «αέρα» κάθε Παρασκευή στις 20:00 ώρα Ελλάδας και 18:00 ώρα Αγγλίας.

.

Loader