«Γιατί να προσποιούμαι, να κάμνω μετάφραση τζιαι να φιλτράρω όσα σκέφτουμαι για να τα γράψω στη νεοελληνική γλώσσα;»

«Γιατί να προσποιούμαι, να κάμνω μετάφραση τζιαι να φιλτράρω όσα σκέφτουμαι για να τα γράψω στη νεοελληνική γλώσσα;»

Ο Σάββας Χρυσοστόμου από τους «ΣaiΣ» σκέφτεται, μιλά και εκφράζεται στην κυπριακή διάλεκτο. Γιατί έτσι πιστεύει πως γνωρίζεις καλύτερα τον τόπο σου και συνδέεσαι περισσότερο μαζί του

Ο Σάββας μαζί με τους συνοδοιπόρους του Οδυσσέα και Χριστόδουλο, παίρνουν στοιχεία από την κυπριακή παράδοση και σε συνδυασμό με τα ερεθίσματα που λαμβάνουν από το περιβάλλον γύρω τους, ενώνουν τους Pink Floyd με το ηλιοβασίλεμα της Πάφου και παίρνουν τα «μέσπιλα» που την αυλή της γιαγιάς τους...σε rave party! 

Της Μαρίας Γεωργίου 

*Εννοείται πως η συνέντευξη που ακολουθεί είναι γραμμένη στην κυπριακή διάλεκτο 

Σάββα, πώς εδημιουργήθηκεν η μπάντα σας;

Η ιδέα για το συγκεκριμένο project εγεννήθηκεν στο Leeds, της Αγγλίας. Όταν ήμουν στον δεύτερο χρόνο των σπουδών μου, έπρεπε να παρουσιάσουμε ένα project που να έδειχνεν ποιοι είμαστεν μουσικά, αλλά τζιαι ως άτομα. Στην τάξη μου, ήμουν ο μόνος ξένος. Οι άλλοι ούλλοι ήταν Εγγλέζοι τζιαι θυμούμαι έπιασεν με το άγχος, γιατί στα 20 σου, εν έσσιεις ιδέα ποιος είσαι, τζιαι όντας ο μόνος ξένος, έπρεπε μέσα που το project να φαίνεται τζιαι ο τόπος μου. Τότε ήσσιεν κυκλοφορήσει μια συνέντευξη του αγαπητού μου του Χαμπή του Χαράκτη που εμιλούσεν για το πώς δημιουργεί βασισμένος σε όσα του διά ο τόπος μας. Θυμούμαι ενθουσιάσαν με τα λόγια του τζιαι εξεκίνησα να ψάχνω την παράδοση τζιαι να μελετώ Κύπριους καλλιτέχνες. Αποφάσισα ότι το project μας εν να ασχολείτουν με το πώς μπορείς να δημιουργήσεις βασισμένος στο κυπριακό στοιχείο με τον αέρα του σήμερα. Εδημιουργήσαμε μια μπάντα με το όνομα “Paradosis”, στο οποίο που τα 6 άτομα, οι 4 ήταν Εγγλέζοι τζιαι οι 2 ήμασταν Κυπραίοι, τζαι επαίζαμεν κυρίως διασκευές κυπριακών παραδοσιακών τραγουθκιών. Σιγά-σιγά άρκεψα να γράφω τζιαι δικά μου τραγούθκια στην κυπριακή διάλεκτο με ένα πιο ροκ ύφος, τα οποία μετά εκυκλοφορήσαν στο άλμπουμ “Εν μες στην ψυσιήν”. Κάπου τζαμέ άλλαξεν τζιαί το όνομα την μπάντας τζιαι έγινεν “Σαής Project”. Το καλοτζιαίριν του 2021, στο Μουσικό Χωριό του Φέγγαρου -το οποίο εν μια ευκαιρία να πάεις να γεμίσεις έμπνευση τζιαι να συζητήσεις ιδέες- αποφασίσαμε με τους φίλους μου, τον Οδυσσέα Βλάμη τζιαι τον Χριστόδουλο Χριστοδούλου, να αλλάξουμε το ύφος της μπάντας, να το κάμουμε πιο ατμοσφαιρικό - ηλεκτρονικό τζιαι που “Σαής Project”, να κάμουμε rebranding σε “ΣaiΣ”.

Πώς θα εχαρακτήριζες τον στίχο και γενικά τη μουσική σας; 

Βιωματικά. Εν απλό. Γράφουμεν για όσα μας προβληματίζουν, για όσα μας κάμνουν να νιώθουμε έντονα συναισθήματα τζιαι για όσα βλέπουμεν γυρώ μας. Γενικά θέλουμεν ό,τι δημιουργούμε, να αποτελείται που τα στοιχεία που μας έκαμαν το ποιοι είμαστεν σήμερα. Πιάννουμεν στοιχεία που την κυπριακή παράδοση, πιάνουμε στοιχεία γενικά που τα ερεθίσματα που μας διά η Κύπρος του σήμερα τζιαι προσπαθούμεν να τα παντρέψουμε με ήχους τζιαι χαρακτηριστικά της μουσικής που μας αρέσκει να ακούμε σπίτι μας. Ενώνουμεν τους Pink Floyd με το ηλιοβασίλεμα της Πάφου τζιαι παίρνουμεν τα μέσπιλα που την αυλή της γιαγιάς μας σε rave party! 

Ποια εν τα στοιχεία που σας γοήτευσαν στην κυπριακή παραδοσιακή μουσική;

Άμαν ξεκινήσεις να μελετάς την κυπριακή παραδοσιακή μουσική, αλλά τζιαι όϊ μόνο,  άμαν θκιαβάσεις Κύπριους ποιητές, αν δεις έργα Κύπριων ζωγράφων, αννοίεται μπροστά σου ένας άλλος κόσμος. Ένας κόσμος που έννεν ξένος που εσένα, εν ο κόσμος μας.  Πρώτα απ’ όλα, η κυπριακή διάλεκτος «φακκά» σου διαφορετικά.  Έτσι εμάθαμεν να εκφραζούμαστεν, έτσι εμάθαμε να σκεφτούμαστε τζιαι να προβληματιζούμαστε. Άμαν φατσιήσεις το μιτσή σου το δακτυλούι εν να σκεφτείς «άου, άου εφάτσιησα». Ε, γιατί να πείς «αχχ, κτύπησα»;  Όταν βλέπεις πώς εκφράζουνται οι καλλιτέχνες στα κυπριακά τραγούθκια τζιαι στα κυπριακά ποιήματα νιώθεις μιαν άμεση σύνδεση. Επίσης, μαθαίνεις πολλά για τον τόπο σου. Στην ιστορία μαθαίνουμε τα κύρια πολιτικά γεγονότα. Μέσα που τα τραγούθκια τζιαι τα ποιήματα,  βλέπεις τι επροβλημάτιζεν τους ανθρώπους, ποιες ήταν οι δυσκολίες τους, πώς εδιασκεδάζαν τζιαι πώς ερωτεύκουνταν. Γιατί να προσποιούμαι και να κάμνω «μετάφραση» τζιαι να φιλτράρω όσα σκέφτουμαι για να τα γράψω στη νεοελληνική γλώσσα, ενώ μπορώ να γράψω κάτω τις σκέψεις μου όπως φκαίνουν που τον νού μου; 

Είμαστεν έτοιμοι όμως να αποδεχτούμεν τούτα τα «πειράγματα» και τη συνύπαρξην της παραδοσιακής μουσικής με πιο σύγχρονους ηλεκτρονικούς ήχους;

Πιστεύκω ότι οι νέοι άνθρωποι εν πολλά δεκτικοί τζιαι αγκαλιάζουν τούτες τις προσπάθειες. Η μόνη επαφή που έχουν με την κυπριακή διάλεκτο σε τραγούδια εν τα παραδοσιακά, που ντάξει, έννεν τζιαι ό,τι πιο εύκολο να ακούσει ένας νέος. Εσυνήθισε άλλους ήχους τζιαι ακούσματα. Ε,  όταν ακούει τη γλώσσα που μιλά τζιαι σκέφτεται με τους ήχους που ακούει ο ίδιος σήμερα, ενθουσιάζεται. Γίνεται το αντίθετο όμως με τις πιο μεγάλες ηλικίες που εσυνηθίσαν ο ήχος στα κυπριακά τραγούθκια να εν το λαούτο τζιαι το φκιολί. Έσιει άλλους που το σνομπάρουν, γιατί με τα κυπριακά εν θα καταφέρεις ποττέ να γίνεις «γνωστός». Τζιαι τέλος, εν μια μερίδα που τους ανθρώπους της παραδοσιακής μουσικής που εν δέχουνται καμιάν αλλαγή. Έχουμε όμως ακόμα λλίο τζιαιρό ώσπου να μπορείς να στείλεις κυπριακό τραγούδι σε ούλλα τα ράδια τζιαι να φαντάζει φυσιολογικό. 

Ποιο εν το μήνυμα που θέλετε να μεταδώσετε μέσα που τη μουσική σας;

Κάθε τραγούδι μας στοχεύκει αλλού τζιαι καταπιαννούμαστε κυρίως που κοινωνικά τζιαι πολιτικά θέματα που απασχολούν εμάς του ίδιους. Τα θκυό όμως γενικά μηνύματα που θέλουμε να μεταδώσουμε εν ότι πρέπει να εκτιμήσουμε τα όσα μας διά ο τόπος μας τζιαι να σταματήσουμε να τον σνομπάρουμε. Τζιαι το δεύτερο εν κάτι που λέμε στο τραγούδι μας «Εν μες στην ψυσιήν». «Ούλλοι μαζίν»!!

Διάβασε ακόμη: Το Φέγγαρος επιστρέφει για 10η χρονιά και έχουμε το line up!

feggaros

Ποιοι εν οι τρόποι που το φύλο, η τάξη τζαι ο σεξουαλικός προσανατολισμός ενός καλλιτέχνη, διαμορφώνουν τις εμπειρίες τζαι την αισθητικήν του; 

Ούλλη η ζωή μας διαμορφώνεται που τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά μας. Οι επιλογές μας, το τι μας αρέσκει τζιαι τι όϊ, τζιαι το πώς συμπεριφερόμαστε. Εν αναπόφευκτο να επηρεάσει την αισθητική μας τζιαι τις επαγγελματικές μας εμπειρίες. Το πώς εν να επηρεάσει τον καθένα μας εξαρτάται που τον κάθε άνθρωπο. Για κάποιον ομοφυλόφιλο η τέχνη του μπορεί ναν η λύτρωση του τζιαι ο τρόπος του να περάσει τα μηνύματα που θέλει προς τα έξω. Για κάποιον άλλον, η προβολή που φέρνει η τέχνη του εν μια φυλακή του πραγματικού του εαυτού. Πιο παλιά οι καλλιτέχνες που επροέρχουνταν που τα χαμηλά στρώματα ετραγουδούσαν για τις αδικίες τζιαι τα προβλήματα τους.  Πλέον θωρούμε καλλιτέχνες που προέρχουνται που τα χαμηλά στρώματα να μας μιλούν για κότερα, χρυσές αλυσίδες τζαι τούτα ούλα. 

Για εσένα, υπάρχουν έμφυλα στερεότυπα στη μουσική βιομηχανία;

Η μουσική βιομηχανία εν ένα κομμάτι της κοινωνίας μας, που εν διαφέρει που τα άλλα. Δυστυχώς όπως υπάρχουν έμφυλα στερεότυπα γενικά στην κοινωνία μας, εμφανίζουνται τζιαι στη μουσική βιομηχανία. Κάτι το οποίο με ενοχλεί πάρα πολλά όταν πάμε να κλείσουμε μια δουλειά, εν η ερώτηση «Να βάλουμε τζιαι μιαν κοπέλα στο σχήμα να τραβήσουμε κόσμο;» Για πολλούς μαγαζάτορες οι γυναίκες εν «κορνίζες» που εν να τραβήσουν τα γνωστά αρσενικά στο μαγαζί τους τζιαι εν να κάμνουν τα παλλούτζια τους χρυσά. Όϊ πως εμείς οι μουσικοί είμαστεν  καλύτεροι. Τα φαινόμενα «Εεε, εν να φέρουμεν τζιαι μιαν κορού να λαλεί 5-6 τραούθκια, να πιάννει τα μισά που μας τζιαι να μας γεμώνει το μαγαζί» εν τζιαι εχαθήκαν.  Επίσης μπορούμε να το παρατηρήσουμε τζιαι σε όσες συναυλίες πάμε το πόσες κοπέλες που παίζουν κάποιο όργανο εν μέσα σε μπάντες.  Εν υπάρχουν γυναίκες οργανοπαίκτριες; Φυσικά τζιαι υπάρχουν! Έννεν καλές; Φυσικά τζιαι εν καλές! Έσιει πολλά παραδείγματα, νομίζω εν καλύτερα να το αφήσουμε δαμέ.

 Τι να περιμένουμεν από την εμφάνισή σας στον Φέγγαρο;

Αρχικά να πούμεν ότι είμαστε πάρα πολλά χαρούμενοι που λαμβάνουμε μέρος. Εν το φεστιβάλ που κάθε μουσικός της Κύπρου θέλει να συμμετάσχει. Είμαστε πολλά ενθουσιασμένοι γιατί εν να ακουστούν για πρώτη φορά τραγούθκια που την επόμενη δουλειά που ετοιμάζουμεν με τίτλο «Χρώματα» τζιαι εν να ακουστούν τζιαι διασκευές τραγουθκιών που το τελευταίο μας άλμπουμ «Εν μες στην ψυσιήν». Ετοιμαστείτε να χορέψουμε τζιαι να γίνουμε ούλλη μια αγκαλιά.  

Περισσότερα για την μπάντα ΣaiΣ ΕΔΩ 

Info/Tickets: www.fengaros.com

Facebook: www.facebook.com/fengaros

Instagram: www.instagram.com/fengaros

Χορηγός Επικοινωνίας: Avant Garde

 

Loader