Η Ασπασία ζωγραφίζει παραμύθια και δηλώνει συλλέκτης εικόνων...

Η Ασπασία ζωγραφίζει παραμύθια και δηλώνει συλλέκτης εικόνων...

Γνωριμία με την Ασπασία Ξυδέα, μία επαγγελματία illustrator που κλήθηκε να εικονογραφήσει μία σειρά κλασικών παραμυθιών στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος που συμμετέχει το Μουσείο Παραμυθιού

Η Ασπασία Ξυδέα κατάγεται από την Καλαμάτα, σπούδασε στην Πάτρα Εφαρμοσμένες Τέχνες και Μηχανικός Έργων Υποδομής. Ως φύση καλλιτεχνική όμως την κέρδισε ο δημιουργικός κόσμος της εικονογράφησης και του graphics design με τα οποία ασχολείται επαγγελματικά για πάνω από μια δεκαετία.

Βρέθηκε στην Κύπρο ως ερωτική μετανάστρια και έγινε μητέρα δύο αγοριών που αποτελούν οδηγό και έμπνευση για την δουλειά και την ζωή της. Αγαπάει τις ιστορίες ανθρώπων, την φύση, την απλότητα των πραγμάτων, τα παραμύθια και είναι ένας από τους πιο στενούς συνεργάτες του σπουδαίου Μουσείου Παραμυθιού στη Λευκωσία. 

Η τελευταία της δουλειά ως illustrator με την εικονογράφηση παραμυθιών με αφορμή την συμμετοχή του Μουσείου Παραμυθιού σε ένα σημαντικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκαναν ένα από τα όνειρά της πραγματικότητα και το μοιράζεται μαζί μας. 

9

Ασπασία, πες μας πώς προέκυψε η συνεργασία σου με το Μουσείο Παραμυθιού; 

Το Μουσείο είναι «παιδί» της Βίκυς Μπαλωμένου με την όποια συνεργάζομαι από τον πρώτο χρόνο που ήρθα στην Κύπρο. Είχα την τιμή να είμαι στην γέννηση όλου αυτού του σπουδαίου κατορθώματος που λέγεται Μουσείο Παραμυθιού και να συνεχίζω δίπλα του μετά από τόσα χρόνια.

Τι ακριβώς κληθήκατε να κάνετε τώρα ως Μουσείο Παραμυθιού, σε ποιο πρόγραμμα της Ε.Ε συμμετέχετε και ποια είναι δική σου δουλειά; 

Το Μουσείο Παραμυθιού συμμετέχει στο έργο AR4Youth με τίτλο «Training Young People on Augmented Reality Authoring Showcasing Intangible Cultural Assets as Use Cases» το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το έργο αποτελείται από μια κοινοπραξία φορέων προερχόμενοι από Κύπρο, Ελλάδα, Ολλανδία, Λιθουανία και Εσθονία την οποία συντονίζει ο οργανισμός RISC (Research & Innovation Center for Social and Educational Sciences) και συγκεκριμένα οι Έλενα Αριστοδήμου και Ανδρέας Ανδρέου. Ο κύριος ρόλος του Μουσείου είναι η ανεύρεση, αξιολόγηση και επεξεργασία κλασικών παραμυθιών και μύθων για να χρησιμοποιηθούν ως υλικά εκπαίδευσης από τους νέους που θα εκπαιδευτούν στην ψηφιοποίηση βιβλίων με τη χρήση στοιχείων Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality). Η δική μου δουλειά αφορά στην εικονογράφηση των παραμυθιών και μύθων καθώς και στην επιμέλεια στα ελληνικά, αγγλικά, εσθονικά και λιθουανικά.

7

Ασχολείσαι με την εικονογράφηση κλασικών παραμυθιών. Μίλησε μας γι’ αυτό. Πώς δουλεύεις, τι μέσα χρησιμοποιείς, πόσος χρόνος χρειάζεται για κάθε μία σελίδα; 

Το δυσκολότερο κομμάτι αυτής της διαδρομής πέρα από τον χρόνο διότι είχαμε συγκεκριμένο διάστημα που έπρεπε να τα παραδώσουμε ήταν να δουλέψουμε με κάτι που ήδη ο κόσμος ξέρει και να το κάνουμε δικό μας. Ο χρόνος είναι σχετικός διότι υπάρχουν μέρες που η έμπνευση σου χτυπάει την πόρτα και δουλεύεις χωρίς να σταματάς και άλλες που πρέπει να την βρεις για να μπορέσεις να ολοκληρώσεις την δουλειά σου! Σχεδιάζω πρώτα στο χέρι την ιδέα, τους χαρακτήρες και έπειτα ζωγραφίζω ψηφιακά με την βοήθεια του υπολογιστή και του tablet μου. 

Πρόκειται για κλασικά παραμύθια. Πόσα έχετε εικονογραφήσει, ποια είναι αυτά που πού μπορούμε να τα δούμε. Τι θα γίνει με αυτές τις εικονογραφήσεις; Ή αν θέλεις καλύτερα πού αποσκοπεί αυτό το πρόγραμμα μέσω των εικονογραφήσεων; 

Έχουν εικονογραφηθεί επτά κλασικά παραμύθια και τρεις μύθοι του Αισώπου. Από παραμύθια φτιάξαμε τα: «Κοκκινοσκουφίτσα», «Η μικρή γοργόνα», «Η χρυσή χήνα», «Η πεντάμορφη και το τέρας», «Ραπουνζέλ», «Ο βασιλιάς βάτραχος» και «Πινόκιο». Από μύθους του Αισώπου φτιάξαμε τα: «Ο λαγός και η χελώνα», «Η αλεπού και ο κόρακας», και το «Η πονηρή αλεπού και το πάθημα του κατεργάρη λύκου». Τα παραμύθια θα είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του έργου σε όλες τις γλώσσες στις οποίες φτιάχνονται. Έπειτα, οι νέοι εθελοντές που θα συμμετέχουν στο έργο θα εκπαιδευτούν στην ψηφιοποίηση βιβλίων με τη χρήση στοιχείων Επαυξημένης Πραγματικότητας χρησιμοποιώντας τα παραμύθια αυτά ως αρχεία εκπαίδευσης και τα νέα αρχεία που θα δημιουργηθούν μαζί με τον οδηγό και το αντίστοιχο πρόγραμμα για θέαση των στοιχείων Επαυξημένης Πραγματικότητας θα γίνει διαθέσιμο μέσω του αποθετηρίου του έργου. Ο στόχος του έργου είναι να ενισχύσει τις προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες των νέων ιδιαίτερα σε άτομα τα οποία βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (NEETs) και να βοηθήσει την ένταξή τους στην αγορά εργασίας καθώς και να ευαισθητοποιήσει τους νέους ως προς τη σημασία της διατήρησης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

7

Ασχολήθηκες με παραμύθια που όλοι γνωρίζουμε, με ήρωες που ξέρουμε τα χαρακτηριστικά τους και πολύ γνωστές ιστορίες. Έβαλες, όμως, εσύ σε αυτά τα κλασικά παραμύθια το προσωπικό σου στοιχείο;  

Έβαλα το δικό μου στοιχείο, ίσως περισσότερο από όσο θα έπρεπε (γέλια). Ούσα μαμά 2 αγοριών που με ταξιδεύουν καθημερινά στον δικό τους κόσμο, προσπάθησα να τα αποδώσω με τέτοιο τρόπο ώστε να θυμούνται τους χαρακτήρες για καιρό. Επίσης, ο κάθε καλλιτέχνης έχει την δική του μάτια άρα και απόδοση οπότε μάλλον ήταν αναπόφευκτο τελικά αυτό.  

9

 

Πόσα χρόνια ασχολείσαι με το illustration και πώς το βλέπεις να εξελίσσεται στην Κύπρο; 

Νομίζω ο σχεδιασμός γενικά πάντως τύπου (εικονογράφηση, graphics design κτλ.) με διάλεξε από νωρίς. Ασχολούμαι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, τελείωσα εφαρμοσμένες τέχνες και συνέχισα τις σπουδές μου σαν Μηχανικός Έργων Υποδομής ( ίσως ήταν και η μόνη φάση της ζωής μου που έκανα κάτι διαφορετικό) και έπειτα γύρισα στον σχεδιασμό και δεν ξαναέφυγα ποτέ. Η πρώτη μου επαφή με το παιδικό κομμάτι ήταν η Fresh-Ideas στην Πάτρα που ασχολείτο με την Mattel και νομίζω ότι κάπως έτσι δέθηκα με τον κόσμο αυτό. Η Κύπρος και η Ελλάδα είναι δυο φωτεινές χώρες που γεννάνε πολιτισμό! Θέλω να πιστεύω πως έχει ακόμα πολύ μέλλον η Κύπρος σε αυτό τον τομέα και είμαι χαρούμενη που μπορώ και δημιουργώ έχοντας σαν βάση το νησί και δουλεύοντας για όλο τον κόσμο. 

9

Τι σου αρέσει πιο πολύ να σχεδιάζεις και τι θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για εσένα; 

Παιδικά παραμύθια και ό,τι αφορά τον σχεδιασμό γύρω από το παιδί. Έχει μια αθωότητα αυτή η ηλικία που σε αναγκάζει να γυρίσεις και να σκεφτείς, να μπεις σε ένα κόσμο που εμείς έχουμε αφήσει πίσω μας! Το θεωρώ μαγικό και πρόκληση ταυτόχρονα χωρίς να μειώνω τα υπόλοιπα… Έμπνευση για μένα είναι οι μυρωδιές, τα λουλούδια, οι εποχές, οι φίλοι μου, οι δικοί μου άνθρωποι, οι ζωές των ανθρώπων, τα βιώματα μας. Ένας καλλιτέχνης είναι καταδικασμένος συλλέκτης εικόνων και αυτό είναι το διαφορετικό με εμάς και το όμορφο… 

9

 

Loader