Leadership αλά Lady Gaga: 3 τρόποι για να αποκτήσετε Social Media Engagement

Leadership αλά Lady Gaga: 3 τρόποι για να αποκτήσετε Social Media Engagement

Μια ανάλυση από τον guru του marketing Jamie Anderson και τους συνεργάτες του

Η Lady Gaga έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι έχει το “μαγικό άγγιγμα”.  Έχοντας κατακτήσει τον κόσμο της μουσικής και του κινηματογράφου, επεκτάθηκε και στη βιομηχανία της ομορφιάς κυκλοφορώντας το περιορισμένης έκδοσης κραγιόν της Limousine Lipstick, το οποίο είναι ήδη νούμερο ένα στην λίστα με τις καλύτερες πωλήσεις κραγιόν της Amazon. 

Η Lady Gaga φαίνεται να έχει επιχειρηματικές δεξιότητες αλλά εκεί που έχει πραγματικό ταλέντο είναι η βαθιά κατανόηση του τι χρειάζεται να γίνει για να χτίσει και να διατηρήσει μια σταθερή βάση ακολούθων σε έναν ψηφιακό κόσμο.

Στο παρελθόν, εαν κάποιος ηγέτης ήθελε να συνδεθεί (engage) μια μάζα οπαδών, είτε αυτοί ήταν υπάλληλοι σε μεγάλη πολυεθνική εταιρεία είτε οπαδοί σε μουσικό χώρο, ο βαθμός οικειότητας που μπορούσε να αναπτύξει ήταν πολύ περιορισμένος. Τα Social Media έχουν εκμηδενίσει τον παλιό τρόπο προσέγγισης και έχουν δημιουργήσει την ευκαιρία για αυτό που ονομάζουμε "μαζική οικειότητα". Τα Social Media επιτρέπουν  στον ηγέτη να παρέχει άμεσα πληροφορίες για τη ζωή του (Just from Me) απευθείας στους οπαδούς τους (Just for You) με άμεσο τρόπο (Just In Time). Αλλά παρά την "μαζική οικειότητα" που επιτρέπουν οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, εξακολουθούν να ισχύουν οι βασικές αρχές του followership.  

H Lady Gaga αποτελεί πρότυπο σε αυτό το θέμα καθώς ήταν πρωτοπόρος στην κατανόηση της δύναμης της "μαζικής οικειότητας". Όχι μόνο χρησιμοποίησε πλατφόρμες Social Media όπως το Twitter, το Instagram και το Facebook ως βασικό συστατικό στοιχείο της καθιέρωσης της ως «ηγέτιδας» στη μουσική βιομηχανία, αλλά δημιούργησε και μια  βάση ακολούθων από  δεκάδες εκατομμύρια οπαδούς κερδίζωντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια καθ οδόν. Εφάρμοσε μια εξαιρετικά συνεπή προσέγγιση για την επίτευξη αυτού που βλέπουμε ως τρεις πυλώνες μιας προσωπικής καμπάνιας branding και followership - η προσέγγιση αυτή είναι εξίσου σχετική με τους επιχειρηματικούς ηγέτες.

Προσωπικό Αφήγημα – Ποιος είμαι

Οι αποτελεσματικοί ηγέτες υπερέχουν στα μάτια των οπαδών τους με το να είναι ο εαυτος τους και αποκαλύπτοντας τα πράγματα που τους διαμόρφωσαν: είναι δηλαδή σε θέση να επικοινωνούν «Ποιος είμαι εγώ». Αυτό ισχύει και για τους επιχειρηματικούς ηγέτες όπως ο Richard Branson, ο Steve Jobs, όπως και για τους πολιτικούς ή τους ηγέτες των κοινωνικών κινημάτων όπως ο Mahatma Gandhi, ο Nelson Mandela ή ο Martin Luther King.

Η Lady Gaga αποδείχθηκε εξαιρετικά επιδέξια στην επικοινωνία της προσωπικής της αφήγησης. Μιλάει συχνά για το πώς έμαθε να παίζει πιάνο από την ηλικία των τεσσάρων ετών, πως έγραψε την πρώτη μπαλάντα πιάνο στα δεκατρία και πως άρχισε να ερμηνεύει στην ηλικία των δεκατεσσάρων. Δεν δίστασε να τονίσει ότι δεν προέρχεται από πλούσιο υπόβαθρο, δηλώνοντας ότι οι γονείς της "προέρχονταν από οικογένειες χαμηλότερης κοινωνικής τάξης, έτσι έπρεπε να δουλέψουμε για τα πάντα". Η Lady Gaga μιλάει συχνά για τα παιδικά και εφηβικά της χρόνια, περιγράφοντας τον εαυτό της ως φρικιό και απροσάρμοστο πλάσμα. Με τα δικά της λόγια: "Ήμουν και είμαι ένα φρικιό, μια ανυπότακτη, μια χαμένη ψυχή που ψάχνει για ομότιμους.

Από νωρίς, πριν ακόμη τύχει διεθνούς αναγνώρισης, μιλούσε για το δυναμικό της: “Μερικοί άνθρωποι είναι απλά γεννημένοι αστέρια. Είτε να το έχεις ή δεν  το έχεις, και εγώ σίγουρα  γεννήθηκα αστέρι”. Για τα φορέματά της λέει ότι είναι μια ενσάρκωση του ποια είναι - ένα έργο τέχνης -  και ότι γεννήθηκε με αυτόν τον τρόπο, αγαπώντας να ντύνεται όταν ήταν κοριτσάκι. Οι θαυμαστές της δεν θα τη δουν ποτέ με παντελόνι. «Τους χρωστάω περισσότερο από αυτό» λέει. Σε μια συνέντευξη της μίλησε για τον σκοπό της ζωής: «Δεν θέλω να κερδίζω χρήματα ... θέλω να κάνω τη διαφορά».

Η Lady Gaga βοήθησε τους οπαδούς της να καταλάβουν τι είναι και από πού προέρχεται επειδή καταλαβαίνει ότι οι οπαδοί απαιτούν αυθεντικότητα. Έχει κατανοήσει πλήρως τον τρόπο με τον οποίο τα Social Media της επιτρέπουν να επιδεικνύει αυτή την αυθεντικότητα άμεσα σε καθημερινή βάση και είναι πολύ συνεπής στην επικοινωνία των βασικών αξιών της: αποδοχή για όλους, ισότητα, δημιουργικότητα και ειλικρίνεια.

Συλλογικό αφήγημα - Ποιοι είμαστε

Πέρα από τη διεκδίκηση της ατομικής αφήγησης του "Ποιός είμαι εγώ", οι οπαδοί θα δώσουν στις καρδιές και τις ψυχές σε προσωπικότητες που θα τους κάνουν να νιώσουν ότι αποτελούν μέρος κάποιου σκοπού και που θα πουν: "Είσαι πραγματικά σημαντικός", (ανεξάρτητα από το πόσο μικρή είναι η συνεισφορά των οπαδών). Σκεφτείτε ηγέτες όπως ο Μαχάτμα Γκάντι ή Νέλσον Μαντέλα και τον τρόπο με τον οποίο ενέπνευσαν τους οπαδούς τους να συναντηθούν και να ασχοληθούν με την αλλαγή.

Η Lady Gaga έχει αποδειχθεί εξαιρετικά ικανή στο να οικοδομεί αυτή την αίσθηση της κοινότητας και της σημασίας μεταξύ των οπαδών της. Μεταμορφώνεται στο παράξενο κορίτσι της τάξης και δίνει το μήνυμα στους οπαδούς της πως είναι εντάξει να είναι όπως είναι, μήνυμα που βρίσκει έντονη απήχηση στους εφήβους αλλά και στους gay οπαδούς της.

Σχεδόν σε κάθε συνέντευξη και παράσταση της ευχαριστεί τους οπαδούς της για την υποστήριξη τους και αποδίδει την επιτυχία της τόσο σε αυτούς όσο και στη δική της δημιουργικότητα και σκληρή δουλειά. Η χρήση των Social Media από την Gaga αποτελεί βασικό παράγοντα διατήρησης αυτής της κοινότητας. Επικοινωνεί σταθερά μέσω Facebook, Instagram και Twitter ότι η κάθε επιτυχία και η ανακάλυψή της είναι επίσης δική τους. Επίσης, ανακοινώνει συνήθως τα νέα της singles και άλμπουμ απευθείας στους οπαδούς της - πριν ακόμα ενημερωθούν τα ΜΜΕ.

Μελλοντικό Αφήγημα - Που πηγαίνουμε

Ο τελευταίος πυλώνας της αξιοποίησης των Social Media για την οικοδόμηση και τη διατήρηση μιας βάσης ακολούθων είναι αυτό που ονομάζουμε μελλοντικό αφήγημα ή "Πού πηγαίνουμε". Σκεφτείτε πάλι τον αείμνηστο Steve Jobs και πώς ενέπνεε τους ανθρώπους της Apple όχι μόνο να πωλούν υπολογιστές και  ψηφιακές συσκευές, αλλά να "κάνουν μια χαραγή στο σύμπαν". Ή σκεφτείτε την ομιλία "Έχω ένα όνειρο"  του Δρ. Martin Luther King.

Η Lady Gaga λέει συνεχώς σους οπαδούς της μέσω των Social Media ότι μαζί μπορούν να κάνουν τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος. Η Gaga συμμετέχει σε μια σειρά από κοινωνικούς σκοπούς  που αφορούν τους οπαδούς της και είναι παθιασμένη για το πώς μαζί μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Από την αρχή της καριέρας της, υπήρξε ακλόνητη ακτιβίστρια για θέματα λεσβιών, ομοφυλόφιλων, αμφιφυλόφιλων και τρανσέξουαλ (LGBT). Έχει επίσης εμπλακεί σε πρωτοβουλίες κατά του εκφοβισμού. Έχει μιλήσει για τη δική της μάχη με τη βουλιμία, ξεκινώντας μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τις διατροφικές διαταραχές μεταξύ των οπαδών της. Ίδρυσε το «Born This Way Foundation», ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό που επικεντρώνεται στην ενδυνάμωση των νέων σε θέματα όπως η αυτοπεποίθηση, η ευημερία, η καταπολέμηση του εκφοβισμού, η καθοδήγηση και η εξέλιξη της σταδιοδρομίας τους. Το συντριπτικά θετικό της μήνυμα για το πώς θέλει ο κόσμος να γίνει ένα καλύτερο μέρος φαίνεται να βρίσκει έντονη απήχηση στα εκατομμύρια των οπαδών της.

Μαθήματα για όλους

Η Lady Gaga έχει αναδειχθεί ως φαινόμενο της μουσικής βιομηχανίας και αλλά και vw ευφυής χειρίστρια των αρχών του followership. Δεν έχει καταλάβει μόνο πώς μπορεί να συνδεθεί με οικείο τρόπο με τα εκατομμύρια των οπαδών μέσα από τα Social Media αλλά έχει επίσης αποδείξει πως αυτή η οικειότητα μπορεί να αποφέρει εμπορικά αποτελέσματα. 

Ίσως δεν πρέπει πια να μιλάμε για τα νέα economics του Διαδικτύου, αλλά για τα Gaganomics της διαδικτυακών followers. 

Στο βιβλίο The Fine Art of Success που συνέργαψε ο Jamie Anderson μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα παραδείγματα για καινοτομία, ηγεσία και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μέσα από προσωπικότητες όπως η Lady Gaga, η Madonna, o Damian Hirts, o Picasso και άλλοι.  

Ο Jamie Anderson είναι Καθηγητής του Strategic Management at Antwerp Management School and Visiting Professor στο  INSEAD. Εκτός από τη διδασκαλία, τις ομιλίες και το συγγραφικό του έργο, εργάζεται παγκοσμίως ως coach και σύμβουλος σε C-Suite στελέχη και ομάδες διαχείρισης.

Θα βρίσκεται στην Κύπρο στις 22 Ιανουαρίου όπου θα μας μιλήσει για την Δημιουργική Σκέψη στην Ψηφιακή Εποχή.  Η ομιλία του του Jamie Anderson,  θα γίνει στις 22 Ιανουαρίου, στο Rialto στη Λεμεσό, μεταξύ 18.00 και 20.00. Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Εισιτήρια μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ

Λίγα λόγια για το Life Changing Ideas:

Η  Life Changing Ideas αποτελεί σειρά ομιλιών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και της Globaltraining αποτελούμενη από επτά εμπνευσμένες ομιλίες από διάσημους ομιλητές που προέρχονται από τον κόσμο του management, της χρηματοδότησης, της ακαδημαϊκής κοινότητας, της πολιτικής, της ψυχαγωγίας, του αθλητισμού και της επιστήμης και οι οποίοι έχουν επιφέρει αλλαγές με το έργο και τις ιδέες τους.Κάθε χρόνο η σειρά γίνεται στη Λευκωσία και στη Λεμεσό και επικεντρώνεται σε θέματα που απασχολούν τους επαγγελματίες του σήμερα, δίνοντας έμπνευση κάθε φορά σε ένα ευρύ  ακροατήριο στην Κύπρο, μέσα από δυναμικές και διαδραστικές ομιλίες, δίνοντας την ευκαιρία στους παρευρισκόμενους να υποβάλουν ερωτήσεις. 

Την σειρά ομιλιών στηρίζει η ΟΠΑΠ Κύπρου και η CYTA. Χορηγός επικοινωνίας είναι η Digital Tree.

Οι επόμενοι ομιλητές:

George Papaconstantinou | 27 Φεβρουαρίου, 2020, Λευκωσία | Αντιμετώπιση των προκλήσεων και πλοήγηση της αλλαγής στην Ευρώπη

Linda Plano | 26 Μαρτίου, 2020, Λεμεσός |To τέλειο pitch 

Philios Andreou | 9 Απριλόυ, 2020, Λευκωσία |Επιτάχυνση πωλήσεων 

Steve Vranakis | Μάιος, 2020, NICOSIA | Δημιουργώντας το μέλλον 

Εισιτήρια μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ 

 

Loader