Αναγκαία η χρήση παιδικών καθισμάτων και ζωνών στα ΜΜΜ – Κενά στη νομοθεσία

Αναγκαία η χρήση παιδικών καθισμάτων και ζωνών στα ΜΜΜ – Κενά στη νομοθεσία

Πρόταση νόμου προνοεί την υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας σε ταξί και λεωφορεία

Αναγκαία η χρήση παιδικών καθισμάτων και ζωνών στα ΜΜΜ – Κενά στη νομοθεσία

Της Αριανας Χαριλάου

Αναγκαία κρίνεται από τους βουλευτές η ψήφιση της πρότασης νόμου που προνοεί τη χρήση παιδικών καθισμάτων και συστημάτων ασφαλείας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στην εν λόγω νομοθεσία παρατηρήθηκε κενό που ενώ καθιστά υποχρεωτική τη χρήση της ζώνης ασφαλείας στα επιβατικά οχήματα, στα λεωφορεία και τα ταξί δεν είναι υποχρεωτική.

Η πρόταση νόμου που τροποποιεί τους Περί Οδικής Ασφάλειας Νόμους του 1986 μέχρι 2016 και αναμένεται να ψηφιστεί από το Νομοθετικό Σώμα πριν από την τελευταία ημέρα εργασίας της Βουλής για τις καλοκαιρινές διακοπές, προνοεί ότι παιδιά με ύψος 1.35 cm που βρίσκονται σε νηπιακή ηλικία, υποχρεωτικά, για να διακινηθούν με οποιοδήποτε όχημα, θα πρέπει να κάθονται σε ειδικά παιδικά καθίσματα συγκράτησης. Αντίστοιχα τα μεγαλύτερα παιδιά θα πρέπει να δένονται με ειδικά συστήματα συγκράτησης και με ζώνες ασφαλείας. Στην πρόταση διευκρινίζονται επίσης και οι ποινές, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με το νόμο, που είναι μέχρι 6 μήνες φυλάκιση ή χρηματική ποινή μέχρι 1700 ευρώ.

Μετά και από τις δύο τραγωδίες που εκτυλίχθηκαν χθες στους δρόμους της Κύπρου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους στην άσφαλτο ένα πεντάχρονο παιδάκι και ένας 38χρονος πατέρας δύο ανήλικων παιδιών, αλλά και τον αρνητικό απολογισμό των τροχαίων δυστυχημάτων του 2018 μέχρι τώρα (27 άτομα έχουν σκοτωθεί και ακόμη είναι Ιούνιος), η ψήφιση της προτεινόμενης ρύθμισης αποτελεί επιτακτική ανάγκη, τονίζουν οι βουλευτές.

Η πρόταση νόμου

Σκοπός της πρότασης νόμου είναι η τροποποίηση του περί Οδικής Ασφάλειας Νόμου, έτσι ώστε να καταστεί υποχρεωτική η εγκατάσταση συστήματος ασφάλειας ή και συστήματος συγκράτησης και σε ταξί, πέραν των οχημάτων των κατηγοριών Μ1,Ν1, Ν2 και Ν3, για παιδιά ηλικίας κάτω των τριών ετών και για παιδιά ηλικίας άνω των τριών ετών ύψους μέχρι 1.35 cm.

Η μεταφορά των παιδιών αυτών στο πίσω κάθισμα των ταξί, χωρίς σύστημα συγκράτησης θα επιτρέπεται, νοουμένου ότι ο γονέας ή κηδεμόνας αυτού δώσει τη συγκατάθεσή του.

Αναφορικά με το σύστημα ασφάλειας των μικρών και μεγάλων λεωφορείων (κατηγορίες Μ2 και Μ3), προτείνεται η υποχρέωση να φέρει το αρμόζον σύστημα συγκράτησης για παιδιά ηλικίας κάτω των τριών ετών και το αρμόζον σύστημα ασφάλειας για παιδιά ηλικίας άνω των τριών ετών και ύψους 1.35 cm.

Και στις δύο προαναφερθείσες περιπτώσεις ο γονέας και ή κηδεμόνας του παιδιού θα δύναται να προσκομίσει το δικό του σύστημα συγκράτησης για το παιδί του, το οποίο πρέπει να είναι σύμφωνο με τις προδιαγραφές που καθορίζονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου.

Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω πρόταση νόμου γράφτηκε από τους βουλευτές Ελένη Σταύρου, Μαριέλλα Αριστείδου, Άννα Θεολόγου, Γιώργο Περδίκη και Μιχάλη Γιωργάλλα και συζητήθηκε ήδη δύο φορές στην Επιτροπή Μεταφορών.

Ανησυχίες γονέων

Μετά από συζήτηση και με αρκετούς γονείς παιδιών, οι οποίοι ανησυχούν για τη μεταφορά των παιδιών τους με λεωφορεία, χωρίς τη λήψη μέτρων ασφαλείας είτε αυτά φοιτούν σε νηπιαγωγεία είτε σε δημοτικά, προτείναμε συγκεκριμένη ρύθμιση, ανέφερε στο Impossible Works η βουλευτής του ΔΗΣΥ Ελένη Σταύρου.

Ο σκοπός μας είναι να ψηφιστεί τώρα που φτάσαμε στο τέλος της σχολικής περιόδου για να δοθεί χρόνος σε όσους επηρεάζονται, δηλαδή εταιρείες λεωφορείων, άλλους φορείς και υπηρεσίες να λάβουν τα μέτρα τους και να είναι έτοιμοι με τη νέα σχολική χρονιά, είπε.

«Στην ύπαιθρο τα λεωφορεία αλλά και τα οχήματα που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μικρών παιδιών είναι πεπαλαιωμένα. Οπόταν η ψήφιση της συγκεκριμένης πρότασης αποτελεί ένα σημαντικό βήμα που αφορά την ασφάλεια κατά τη διακίνηση των παιδιών μας είτε αυτό γίνεται με ιδιωτικά αυτοκίνητα είτε με λεωφορεία. Η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων θα πρέπει να μας προβληματίσει και για αυτό υπάρχει μεγάλη ανάγκη να υπάρξουν νομοθεσίες που θα διασφαλίσουν όσο το δυνατό περισσότερο την προστασία των πολιτών και πρωτίστως των παιδιών», σημείωσε.

Πρωτοπόροι στην Ευρώπη

Κατά τη συζήτηση της πρότασης νόμου στην Επιτροπή ακούστηκαν θετικές απόψεις από όλους και ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών είπε ότι με τη ψήφιση της νομοθεσίας αυτής θα είμαστε πρωτοπόροι στην Ευρώπη. Στη συζήτηση επίσης διαφάνηκαν κάποια πρακτικά προβλήματα και ανησυχίες που αφορούν την εφαρμογή της πρότασης νόμου και πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Ενώ η πρόταση έχει ήδη συζητηθεί δύο φορές και θα τοποθετείτο η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για να προχωρήσει στην ψήφισή της από την Ολομέλεια, η συζήτηση θα συνεχιστεί λόγω του ότι κάποιες εταιρείες και βουλευτές έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για αυτά τα πρακτικά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.

«Είμαι αισιόδοξη ότι θα ολοκληρωθεί η συζήτηση πριν να σταματήσουν οι εργασίες της Βουλής για της καλοκαιρινές διακοπές, διότι η ασφάλεια των παιδιών είναι ύψιστης σημασίας και πρέπει να διασφαλιστεί», ανέφερε η κ. Σταύρου.

Δημιουργία κουλτούρας

Πέραν των νομοθεσιών, πρέπει να υπάρξει και ενημέρωση προς τους γονείς για τη δημιουργία μιας κουλτούρας για την ανάγκη λήψης όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας κατά τη μεταφορά παιδιών, τόνισε, σημειώνοντας ότι ακόμη δεν έχει εμπεδωθεί βαθιά μέσα στην κουλτούρα του Κύπριου γονέα η προστασία των παιδιών κατά τη διακίνηση και αυτό διαφαίνεται και από τα τελευταία δυστυχήματα που έγιναν. «Πολλοί δεν φέρουν ούτε προστατευτικό κράνος, ούτε ζώνες ασφαλείας, ούτε ειδικά καθίσματα. Δεν έχουμε δηλαδή μια ώριμη οδική συμπεριφορά», είπε.

Η πρόταση πρέπει να ψηφιστεί πριν να κλείσουν οι εργασίες της Βουλής, επανέλαβε.

Loader