Ενδεχόμενο ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις

Ενδεχόμενο ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις

Το aviation tax θα φέρει τα πάνω κάτω

Ενδεχόμενο ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις

Στην τελευταία συζήτηση του ECOFIN στο Ελσίνκι, η συζήτηση των Υπουργών Οικονομικών για επιβολή φόρου αεροπορικών μετακινήσεων άναψε νέες φωτιές.

Ολλανδοί, Σουηδοί αλλά και Γερμανοί έβαλαν στο τραπέζι την πρόβλεψη ενός ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις (aviation tax), με βάση τη θεωρία «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπήρξε αντίδραση κυρίως από τους «μικρούς» του Νότου (Μάλτα, Κύπρος), αλλά και οι υπόλοιποι του Νότου δεν έδειξαν να ενθουσιάζονται από την ιδέα μιας επιπλέον φορολογίας, την ώρα που η συζήτηση υποτίθεται ότι πρέπει να γίνει σε άλλη κατεύθυνση για την ευρωπαϊκή οικονομία.

Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία μελέτης του Tax Foundation, οι πτήσεις στην Ευρώπη θεωρούνται φτηνές, ωστόσο περίπου οι μισές χώρες επιβάλλουν κάποιου είδους φόρο στις αεροπορικές μετακινήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Στην πραγματικότητα, μόνο Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Νορβηγία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο χρεώνουν φόρο στο εισιτήριο, ενώ άλλες χώρες επιβαρύνουν τις πτήσεις μόνο με ΦΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο αυτήν τη στιγμή έχει τον υψηλότερο φόρο στις πτήσεις, χρεώνοντας 40,04 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 7η θέση με 9,72 ευρώ. Ενδιαφέρον είναι, επίσης, το στοιχείο ότι ενώ ΗΠΑ, Καναδάς, Ιαπωνία χρεώνουν Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα καύσιμα των αεροπλάνων, στην Ευρώπη υπάρχει εξαίρεση.

Το θέμα του νέου «πράσινου» φόρου, ακόμα κι αν τελικά δεν επιβαρύνει τις αεροπορικές πτήσεις αλλά εφαρμοστεί αλλού, θα συζητηθεί και στις επόμενες συνεδριάσεις του Ecofin, καθώς όπως αναφέρουν πληροφορίες του economistas, το θέμα έχει δρομολογηθεί και δεν πρόκειται να «παγώσει», καθώς οι «Βόρειοι» θέλουν να επιδείξουν για περιβαλλοντικό έργο. Πολλές φορές, άλλωστε, στο πρόσφατο παρελθόν έγιναν συζητήσεις για μια κοινή αντιμετώπιση της φορολογίας των αυτοκινήτων, με μείωση των Τελών Ταξινόμησης, δηλαδή των φόρων για την απόκτηση, αλλά μεγάλη αύξηση των φόρων στα καύσιμα ή και των Τελών Κυκλοφορίας, στη λογική του ότι πρέπει να επιβαρύνονται όσοι κάνουν μεγαλύτερη χρήση ρυπογόνων μέσων.

Κύπρος: Πρώτα η οδηγία και μετά οι αντιδράσεις

Είναι πολύ πρόωρο να συζητούμε για αυτό το θέμα, δήλωσε στην Impossible Works η Λειτουργός του Υπουργείου Οικονομικών Παυλίνα Μελά, κληθείς να σχολιάσει την πρόταση που τέθηκε στο τραπέζι του άτυπου Ecofin, για επιβολή ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις, με βάση τη θεωρία «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Όπως είπε «ήταν μια καταρχήν συζήτηση στο άτυπο Ecofin, οι υπουργοί Οικονομικών των χωρών μελών έκφρασαν τις απόψεις τους και τις επιφυλάξεις του. Θα αναμένουμε να εκδοθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οδηγία για να αντιδράσει η Κύπρος ανάλογα».

Η κ. Μελά τόνισε ότι η σχετική οδηγία θα τεθεί προς συζήτηση σε τεχνικό επίπεδο, όπου η Κύπρος θα έχει την ευκαιρία να τοποθετηθεί με λεπτομέρεια πάνω στο τι θα διαλαμβάνει η οδηγία.

Πρόσθεσε ότι για την υιοθέτηση της σχετικής οδηγίας χρειάζεται ομοφωνία από τις χώρες μέλη της ΕΕ, σημειώνοντας ότι για τον λόγο αυτό δεν κατέληξε και προηγούμενη προσπάθεια για συμφωνία σε σχετική οδηγία το 2015.

Ανέφερε επίσης ότι εκτός της χώρα μας τις επιφυλάξεις τους για υιοθέτηση της σχετικής οδηγίας εξέφρασαν αρκετές χώρες που αντιμετωπίζουν ίδια θέματα με την Κύπρο. «Οι επιφυλάξεις μας εστιάζονται στο ότι θα επηρεάσουν την κυπριακή οικονομία και την ανταγωνιστικότητα στο ενδεχόμενο υιοθέτησης της σχετικής πρότασης» όπως ανάφερε επίσης η κ. Μελά ερωτηθείσα σχετικά.

Ελλάδα: Θα ζητήσει αντισταθμιστικά μέτρα

Στην περίπτωση που η συζήτηση για το νέο «πράσινο» φόρο τείνει προς την έναρξη διαδικασίας έκδοσης Οδηγίας ή Απόφασης, η θέση της Ελλάδας θα είναι ότι σε έναν τέτοιο φόρο θα πρέπει να μπει αντίβαρο, καθώς σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργεί στη λογική της δημιουργίας «κουμπαρά» για περιβαλλοντικές δράσεις.

Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα υποστηρίξει ότι σε αντιστάθμισμα ενός τέτοιου φόρου, θα πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση της φορολογίας στην εργασία, η οποία επιβαρύνεται και με ιδιαιτέρως υψηλές εισφορές.

Loader