Ο Ibuki πρωταγωνιστεί στο νέο έργο του Μάριου Ιωάννου Ηλία

Ο Ibuki πρωταγωνιστεί στο νέο έργο του Μάριου Ιωάννου Ηλία

Ο καταξιωμένος κύπριος μουσικοσυνθέτης δημιουργεί ένα έργο αφιερωμένο στην Οσάκα και στην συνύπαρξη ανθρώπων και ρομπότ

Ο Ibuki πρωταγωνιστεί στο νέο έργο του Μάριου Ιωάννου Ηλία

Της Ελένης Χαραλάμπους, Φωτογραφίες Tatiana Khodova

Ένα καινούργιο συνεργάτη λίγο διαφορετικό από τους συνηθισμένους του, απέκτησε ο σπουδαίος κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Ιωάννου Ηλία, ο οποίος βρίσκεται στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου για την δημιουργία του μουσικού πορτραίτου της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ιαπωνίας, την πόλη του Κιότο.

Ο πρωταγωνιστής στο τρίτο κατά σειρά έργο που ανέλαβε να δημιουργήσει στην Ιαπωνία ο κύπριος μουσικοσυνθέτης, για λογαριασμό αυτή την φορά του Πανεπιστήμιου της Οσάκα, δεν είναι άλλος παρά ένα ανθρωποειδές ρομπότ υψηλής τεχνητής νοημοσύνης, ο Ibuki.

Πρόκειται για τη δημιουργία ενός νέου συμφωνικού έργου με τίτλο «Humanoid» το οποίο είναι αφιερωμένο στην Οσάκα, μια πόλη που ενώ χρονολογείται από τον έκτο αιώνα π.Χ., είναι σήμερα μια από τις μεγαλύτερες και σύγχρονες πόλεις της Ιαπωνίας, ανέφερε μιλώντας στην Ιmpossible Works ο κ. Ηλία.

Πρόσθεσε ότι ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο στη νέα αυτή δουλειά είναι η συνύπαρξη ανθρώπων και έξυπνων ρομπότ, αφού το αποτέλεσμα αυτού του μουσικό-εκτελεστικού έργου θα είναι μια μικρού μήκους κινηματογραφική ταινία αφιερωμένη στην Οσάκα ως πόλη του αύριο.

«Το έργο ξεκίνησε επίσημα την εβδομάδα που μας πέρασε και ασχολείται με το μέλλον της Οσάκα, οραματίζεται δηλαδή την φουτουριστική συμβίωση των ρομπότ και των ανθρώπων, με την ένταξη ενός έξυπνου ρομπότ σε αυτό, του Ibuki συνάμα με μεγάλη συμφωνική ορχήστρα 115 ατόμων», συμπλήρωσε.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠΙΣΗΣ ΕΔΩ: Έργα στην Ιαπωνία και Ουγγαρία από τον Μάριο Ιωάννου Ηλία

Ερωτηθείς εάν είχε παρόμοια εμπειρία στο παρελθόν ανέφερε ότι «πρώτη φορά εργάζομαι μ' ανθρωποειδές ρομπότ», προσθέτοντας πως «δική μου συνεισφορά έγκειται στο γεγονός ότι χρησιμοποιείται σ' ένα μουσικό και ηχητικά ευαισθητοποιημένο πλαίσιο, καθώς τέτοια android στοχεύουν να συνυπάρχουν δημιουργικά στο μέλλον με τους ανθρώπους».

Κληθείς επίσης να απαντήσει τι ακριβώς ρόλο θα έχει o ibuki στην ταινία, o κ. Ηλία ανέφερε ότι «έχω συνθέσει το κείμενο και τη μελωδία της φωνής του στα ιαπωνικά. Για αυτό το σκοπό έχει προγραμματιστεί το λογισμικό του. Επιπρόσθετα έχουν ηχογραφηθεί οι ήχοι του «σώματος» του και αυτοί που σχετίζονται με την ψηφιακή και ηλεκτρονική του λειτουργία. Όλα αυτά θα συνυπάρχουν με τη μουσική της συμφωνικής ορχήστρας».

Σημειώνεται ότι ο πρωτοπόρος μουσικοσυνθέτης απέκτησε ιδιαίτερη φήμη από τη χρησιμοποίηση μηχανοκίνητων οργάνων, ενώ το Πανεπιστήμιο της Οσάκα, το οποίο του έχει αναθέσει το έργο, φέρει ιδιαίτερη φήμη στον τομέα των συστημάτων καινοτομίας και θεωρείται κορυφαίο στη δημιουργία ανθρωποειδών ρομπότ.

Η συνεργασία γίνεται με τους καθηγητες Hiroshi Ishiguro και Yoshihiro Nakata, δημιουργούς του ρομπότ ibuki, τα Hiroshi Ishiguro Labories, ATR, τοIntelligent Robotics Laboratory, part of the Department of Systems Innovation καθώς και τη Συμφωνική Ορχήστρα του πανεπιστημίου.

Ο "ibuki" είναι ένα παιδί ρομπότ, το οποίο έχοντας 47 βαθμούς ελευθερίας, δίνει τη δυνατότητα να έχει διάφορες συναισθηματικές εκφράσεις, όπως χειρονομίες και κινήσεις χειρός, εκτός από τις διάφορες εκφράσεις του προσώπου.

Ερχόμενος σ’ επαφή με τον άνθρωπο, συνομιλώντας μαζί του και κατά συνέπεια μοιράζοντας τις εμπειρίες τους, ο ibuki αναμένεται να γίνει ένας συνομιλητής ρομπότ που να είναι σε θέση να οικοδομήσει μια βαθύτερη σχέση με τον άνθρωπο.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το δεύτερο έργο του κύπριου μουσικοσυνθέτη με τον τίτλο “Ματριόσκα” είχε πρεμιέρα το περασμένο Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου, στο Κόμπε, στα πλαίσια της δημιουργία ενός ρεκόρ Γκίνες για τη μεγαλύτερη ορχήστρα ματριομίν.

Την επομένη πραγματοποιήθηκε συναυλία για την εκατοστή επέτειο της εφεύρεσης του θέρεμιν, στην παρουσία της οικογένειας του Ρώσου εφευρέτη του οργάνου, και η οποία επαναλήφθηκε δυο μέρες αργότερα στη Γιοκοχάμα. Η πρόσκληση και ανάθεση του έργου έγινε από την ιαπωνική εταιρεία Mandarin Electron, τις Ιαπωνικές και Ρωσικές Σχολές Θέρεμιν.

Το ματριομίν είναι ένα πρωτότυπο ηλεκτρονικό μουσικό όργανο. Εκτελείται εκ του μακρόθεν, δηλαδή χωρίς καμία φυσική επαφή. Είναι μια ιαπωνική εφεύρεση, ως μετεξέλιξη του ρωσικού θέρεμιν. Στο ματριομίν, ο μηχανισμός του θέρεμιν βρίσκεται μέσα σε μια κούκλα ματριόσκα.

Το τρίτο έργο, “Ο ήχος του Κιότο”, βρίσκεται σε εξέλιξη από πέρυσι. Αυτή τη στιγμή πραγματοποιείται η δεύτερη φάση της υλοποίησης του. Το σκεπτικό, όπως ήταν και στο Βλαδιβοστόκ πριν δύο χρόνια, η μουσικοποίηση μιας ολόκληρης πόλης, αναφέρει ο μουσικοσυνθέτης.

«Από τη μια, η ενεργός εμπλοκή μουσικών, από την άλλη, η ηχογράφηση χαρακτηριστικών ήχων, που αποτυπώνουν μέσω της ηχητικής τους διάστασης, την ιδιαιτερότητα, την ιστορία, την παράδοση και τον πολιτισμό της πόλης. Εν τέλει, όλα αυτά αποτελούν ετερογενή στοιχεία, τα οποία εναρμονίζονται μεταξύ τους κατά τη διάρκεια της συνθετικής φάσης και προάγονται, ως αποτέλεσμα, σε αρμονική πολυφωνία. Μέχρι στιγμής συμμετείχαν πέραν των 560 μουσικών και 35 φορέων της χώρας, καθώς και πλήθος εθελοντών, αριθμοί που θα αυξηθούν μέχρι την αποπεράτωση του έργου», προσθέτει.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠΙΣΗΣ ΕΔΩ: Florence στο Ηρώδειο

Loader