Ο απολογισμός του Graphic Stories Cyprus

Ο απολογισμός του Graphic Stories Cyprus

Κατά το τριήμερο από 15-17 Μαρτίου 2019

Ο απολογισμός του Graphic Stories Cyprus

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 5ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου Graphic Stories Cyprus, κατά το τριήμερο από 15-17 Μαρτίου 2019, με τη συνεργασία της Τράπεζας Κύπρου.

Το πλούσιο από εκδηλώσεις τριήμερο του 5ου Graphic Stories Cyprus περιελάμβανε ομιλίες από καταξιωμένους σχεδιαστές και επαγγελματίες της οπτικής επικοινωνίας, τόσο της Κύπρου όσο και του εξωτερικού, εξειδικευμένα εργαστήρια, καθώς επίσης και την έκθεση του καθιερωμένου διεθνή διαγωνισμού αφίσας. Οι χώροι φιλοξενίας των δράσεων του συνεδρίου ήταν το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου και η Σχολή Κα-λών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Αιγαία.

Την έναρξη του συνεδρίου, την Παρασκευή 15 Μαρτίου στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου, χαιρέτισε η Δρ Κατερίνα Λάμπρου, προϊσταμένη Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Κύπρο, που αναφέρθηκε στην αξιοποίη-ση της δυναμικής που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια στον χώρο της οπτικοακου-στικής βιομηχανίας, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Κύπρο, ως μέσο ανάπτυξης, ενώ παράλληλα τόνισε τη στήριξη της πολιτείας προς κάθε αξιόλογη δράση με κέντρο της τον πολιτισμό και τις τέχνες.

Ο Γιώργος Τσαγγάρης, καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς φεστιβάλ του σινεμά An-imation Κύπρου, Όψεις του Κόσμου παρουσίασε μέσα από καλλιτεχνικές αφίσες - δι-κές του και φίλων - πολλές γόνιμες συνεργασίες που γεννήθηκαν από το 2001 μέχρι σήμερα, με στόχο την προβολή του ανεξάρτητου σινεμά. Η παρουσίαση περιλάμβανε τις συνεργασίες με κορυφαίους καλλιτέχνες της διεθνούς κοινότητας για τον σχεδιασμό Αφισών του φεστιβάλ. Ο εικονογράφος Κωστής Παπαθεοδώρου στη διάλεξή του με τίτ-λο «Επανάσταση και Καλλιτέχνες» απάντησε στα ερωτήματα που σχετίζονται με την ε-ξέλιξη των τεχνών και στη σχέση τους με την πρόοδο της τεχνολογίας, διαχρονικά. Πόση επανάσταση χωράει σε ένα σωληνάριο χρώματος; Πόσους καλλιτέχνες γεννάει μια ψηφιακή γραφίδα; Για να καταλήξει στη διαπίστωση ότι η Τέχνη προχωρά παράλληλα με την τεχνολογία και μαζί η αντίληψή μας για αυτήν.

Ο γνωστός σχεδιαστής και ακαδημαϊκός Κώστας Μάντζαλος, μέσα από μια ιστορική ανα-δρομή για τις Γραφικές Τέχνες στην Κύπρο από το 1960 μέχρι σήμερα, σε μια διάλεξη με ιδιαίτερο τοπικό ενδιαφέρον, αναφέρθηκε στην εξέλιξη της σχεδιαστικής κουλτούρας στο νησί, συνοδεύοντας την παρουσίασή του με οπτικό υλικό και παραδείγματα γραφι-κών τεχνών της Κύπρου από το 1960 μέχρι και σήμερα. Η εικαστικός Ειρήνη Γκόνου μί-λησε για τη δύναμη των λέξεων που προστατεύουν μέσω της γραφής, καθώς σε πολ-λές παραδοσιακές κοινωνίες και κουλτούρες φέρεται να έχουν μαγικές ιδιότητες και να παρέχουν μεταφυσική προστασία. Παρουσίασε τη μελέτη της για το πώς το ποιητικό λεξιλόγιο αντικαθιστά τις μαγικές συνταγές αναθεωρώντας την υπάρχουσα αντίληψη και επανεξετάζοντας τις θεραπευτικές ιδιότητες της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Κυπρίων Γελοιογράφων, Σώτος Βοσκαρίδης - BOSS με το πη-γαίο χιούμορ που τον διακρίνει, μίλησε για την αξία της γελοιογραφίας ως εκπαιδευτι-κό εργαλείο, τονίζοντας ότι η ελπίδα των ανθρώπων για μια καλύτερη κοινωνία βρί-σκεται στο Σχολείο.

Ο δημοσιογράφος Απόστολος Κουρουπάκης και ο διεθνούς φήμης σχεδιαστής Χάρης Τσέβης παρουσίασαν για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό το Βιβλίο - Λεύκωμα «Graphic Sto-ries / Γραφιστορίες», της Αγγελικής Αθανασιάδη μιλώντας για τη σπουδαιότητα, τον ι-στορικό αλλά και εκπαιδευτικό ρόλο των βιβλίων, ιδιαίτερα στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Το λεύκωμα περιλαμβάνει θεωρητικά κείμενα και άρθρα, εν είδη χρονογραφή-ματος, εκπαιδευτικού χαρακτήρα σε σχέση με την οπτική επικοινωνία και το design, ενώ επίσης φιλοξενεί παρουσιάσεις, συνεντεύξεις καθώς και έργα σπουδαίων δημιουρ-γών και σχεδιαστών της Κύπρου και του εξωτερικού.

Ο γνωστός εικονογράφος και καλλιγράφος, Vladimir Radibratovic, αναφέρθηκε στη με-γαλειότητα των γραμμάτων και την παιχνιδιάρικη αναζήτηση για το μοναδικό σχήμα και τη μορφή τους. Παρουσίασε γράμματα που δημιούργησε με τα συνήθη εργαλεία καλλι-γραφίας αλλά και γράμματα που σχεδίασε από μαλλιά, αλεύρι, πέτρες, σύννεφα, ακό-μα και καφέ. Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Καμπούρογλου, μίλησε για το ντοκιμαντέρ του "How to Steal a Chair", του οποίου η προβολή πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 16 Μαρτίου στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου. Εξήγησε το πώς και γιατί ξεκί-νησε από τη Νέα Υόρκη, να πει την ιστορία του Στέργιου Δελιαλή και του θρυλικού και αδικοχαμένου Μουσείου Design Θεσσαλονίκης και πώς έγινε μάρτυρας της τελευταίας μάχης σ’ έναν πόλεμο που χάθηκε πριν 20 χρόνια.

"Love, Peace, Technology from Cyprus" ήταν ο τίτλος της διάλεξης του γνωστού σχε-διαστή Χάρη Τσέβη. Ο βασισμένος στην Αναρίτα της Πάφου δημιουργός, ανέλυσε το πώς τιμώντας και υπηρετώντας κάθε μία από αυτές τις αξίες, παράγει οπτική επικοινω-νία και έκφραση για κάθε ηλιόλουστη και μη πλευρά του πλανήτη. Στη συνέχεια ο Ηλί-ας Παντικάκης του πολυβραβευμένου δημιουργικού γραφείου Beetroot Design Group, που εκπροσωπήθηκε από τον ίδιο και τον συνιδρυτή των Beetroot, Γιάννη Χαραλα-μπόπουλο, ανέλυσε μέσα από την ομιλία του με τίτλο "Going hybrid", για το πώς τα νέα μέσα και εργαλεία αμφισβητούν την παραδοσιακή γραφιστική.

Το πρόγραμμα των διαλέξεων του συνεδρίου έκλεισε με την παρουσίαση του διασημό-τερου σύγχρονου σχεδιαστή, του ανθρώπου που αμφισβήτησε και επαναδιατύπωσε με τη δουλεία του όλους τους κανόνες της παραδοσιακής γραφιστικής και τυπογραφίας. Ο David Carson, ο κατά πολλούς "super star" της οπτικής επικοινωνίας έδωσε το παρόν στο 5ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, και μάγεψε το κοινό όχι μόνο με τις δημιουργίες του, αλλά και με την αμεσότη-τα και απλότητα του χαρακτήρα του, που σπάνια συναντάς σε επαγγελματίες αυτού του βεληνεκούς. Με την άνεση ενός αστέρα του Hollywood, αλλά παράλληλα προσιτός και ειλικρινής, μάγεψε το κοινό που κατέκλισε ασφυκτικά την αίθουσα των ομιλιών ενώ απέδωσε τα εύσημα στους διοργανωτές λέγοντας «Συγχαρητήρια, τα καταφέρατε, εκεί που άλλοι αποτύχανε», αναγνωρίζοντας ουσιαστικά με την «ψήφο εμπιστοσύνης» του, τη σοβαρή και συστηματική δουλειά όλων αυτών των ετών. Ο David Carson παρουσία-σε μερικά από τα πρόσφατα έργα του, μαζί με μια σύντομη ανασκόπηση της καριέρας του ενώ ανέλυσε τη σπουδαιότητα της χρήσης της διαίσθησης και της μοναδικότητας ενός σχεδιαστή σε κάθε του έργο.

Το πέρας των διαλέξεων ακολούθησαν τα εγκαίνια της έκθεσης αφισών του 3ου Διε-θνούς Διαγωνισμού του Graphic Stories Cyprus, με θέμα «Graphic Design, Αμφισβητώντας την Αντίληψη», καθώς και η βράβευση των νικητών. Ο διαγωνισμός συγκέντρωσε 800 αφίσες από 27 χώρες του κόσμου. Η έκθεση περιλαμβάνει 50 διακριθέντα έργα που προέκυψαν από τον διαγωνισμό, καθώς και 16 έργα αξιόλογων σχεδιαστών, μεταξύ των οποίων του παγκοσμίου φήμης σχεδιαστή David Carson και των: Αγγελική Αθανα-σιάδη, Άδωνης Παπαδόπουλος, Αντρέας Πιτσιλλίδης, Αρίσταρχος Παπαδανιήλ, Ειρήνη Γκόνου, Κώστας Κανελλόπουλος, Κώστας Μάντζαλος, Μιχάλης Θεοχαρίδης, Πάρης Κούτσικος, Σπύρος Δρακάτος - Τόνια Αυγουστάκη, Χάρης Τσέβης, Chao Yang, Kirill Sukhanov, Nataliya Schigorets και Sina Afshar. Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Πολιτι-στικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου μέχρι και τις 31 Μαρτίου.

Στην κατηγορία του διεθνούς διαγωνιστικού για επαγγελματίες, νικητής αναδείχθηκε ο Luis Antonio Rivera Rodriguez από το Μεξικό, ενώ στην αντίστοιχη κατηγορία του διε-θνούς διαγωνιστικού για φοιτητές, νικητής αναδείχθηκε ο Kai Wang από την Κίνα. Στην κατηγορία του κυπριακού διαγωνιστικού για φοιτητές, νικητής αναδείχθηκε ο Αντρέας Παναγή, ενώ στην κατηγορία του κυπριακού διαγωνιστικού για μαθητές λυκείων και τεχνικών σχολών, νικήτρια αναδείχθηκε η μαθήτρια Μαριλένα Παπακυριακού, η οποία εργάστηκε υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας γραφικών τεχνών κ. Σούλης Χρίστου. Τα βραβεία του διαγωνισμού προσέφεραν η Τράπεζα Κύπρου και η εταιρεία γραμματο-σειρών Parachute Fonts.

Παράλληλα, το ίδιο Σαββατοκύριακο, διοργανώθηκαν τρία εξειδικευμένα εργαστήρια που είχαν ως στόχο να προσφέρουν συσσωρευμένη και επαγγελματικού επιπέδου γνώση και εμπειρία στους συμμετέχοντες σχεδιαστές, επαγγελματίες και φοιτητές. Η θεματολογία περιλάμβανε καλλιγραφία από τον Vladimir Radibratovic, αυτοσχέδια φυ-σικά εργαλεία, τα ίχνη και η γραφή από την Ειρήνη Γκόνου και ψηφιακή εικονογράφηση ρεαλιστικού πορτραίτου από τον Κωστή Παπαθεοδώρου. Επίσης πραγματοποιήθηκαν δυο παιδικά εργαστήρια με θέματα την αμφισβήτηση της αντίληψης, από την Παναγιώ-τα Μιχαήλ και την γελοιογραφία από τον Σώτο Βοσκαρίδη.

Χορηγοί επικοινωνίας του Graphic Stories Cyprus είναι η εφημερίδα "Πολίτης", το πολι-τιστικό ένθετο "Παράθυρο", το ραδιόφωνο Πολίτης 107.6 FM και το ΡΙΚ. Το συνέδριο τε-λεί υπό την αιγίδα των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Ελληνικής Δημοκρατίας, καθώς και του Δήμου Λευκωσίας. Χορηγός ε-κτύπωσης Kemanes Print Shop.

Το Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, επιλέχθηκε στα καλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης από την Ευρωπαϊκή Ένωση Φεστιβάλ, European Festivals As-sociation (EFA) και του απονεμήθηκε η τιμητική σφραγίδα ποιότητας της Ευρώπης EFFE Label για τη χρονική περίοδο 2019-2020. Το Graphic Stories Cyprus αποτελεί έναν θε-σμό που έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των επαγγελματιών, φοιτητών αλλά και μαθη-τών του χώρου των εικαστικών τεχνών και της οπτικής επικοινωνίας, με τη συνεχή πα-ρουσία και την πολυσυλλεκτική του δράση στα πολιτιστικά δρώμενα της Κύπρου και ανανεώνει το ραντεβού του με τη δημιουργική κοινότητα του νησιού το τριήμερο 6-8 Μαρτίου 2020 για το 6ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου.

Loader