Διχασμένη η Ευρώπη στο θέμα του ενιαίου ψηφιακού φόρου

Διχασμένη η Ευρώπη στο θέμα του ενιαίου ψηφιακού φόρου

Ο φόρος είναι γνωστός με το όνομα «GAFA» από τα αρχικά των εταιρειών, Google-Apple-Facebook-Amazon

Διχασμένη η Ευρώπη στο θέμα του ενιαίου ψηφιακού φόρου

Διχογνωμία και πολύμηνες συζητήσεις μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. έχει προκαλέσει η υιοθέτηση του ενιαίου ψηφιακού φόρου ο οποίος θα επιβάλλεται σε όλους τους μεγάλους κολοσσούς του Διαδικτύου. Διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων, δεν έχουν φέρει κάποιο αποτέλεσμα με την Ευρώπη να αδυνατεί να καταλήξει σε μια ενιαία συμφωνία για το λεγόμενο φόρο GAFA (από τα αρχικά των Google, Apple, Facebook, Amazon).

Να υπενθυμίσουμε ότι το αρχικό σχέδιο της Ε.Ε. προβλέπει την καταβολή εισφοράς ύψους 3% επί ορισμένων υπηρεσιών μεγάλων τεχνολογικών πολυεθνικών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ταχθεί υπέρ ενός προσωρινού έμμεσου φόρου με συντελεστή 3% επί ορισμένων ψηφιακών δραστηριοτήτων, σημειώνοντας ότι θα δημιουργούσε πρόσθετα φορολογικά έσοδα της τάξης των 5 δισ. ευρώ ετησίως στα κράτη-μέλη.

Παρά το γεγονός όμως ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει υιοθετήσει, με ευρεία πλειοψηφία, δύο γνωμοδοτήσεις υπέρ της επιβολής του φόρου, σε επίπεδο Συμβουλίου δεν υπάρχει συμφωνία. Κατά την τελευταία συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ε.Ε. το προσχέδιο της πρότασης ενός πανευρωπαϊκού ψηφιακού φόρου δεν προχώρησε. Αντιρρήσεις εξέφρασαν η Σουηδία, η Φινλανδία, η Ιρλανδία και η Δανία, ενώ σταθερός υπέρμαχος του νέου μέτρου υπήρξε η Γαλλία.

«Η Ευρώπη είναι αποφασισμένη να προωθήσει ένα καινούργιο νομοθετικό πλαίσιο γύρω από την φορολόγηση των ψηφιακών μέσων, ιδίως αν δεν υπάρχει παγκόσμια συναίνεση στο ζήτημα», ήταν η σχετική δήλωση της σκλήρης απένταντι σε τέτοιους κολοοσούς, επιτρόπου ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Μάργκρετ Βεστάγκερ. Η ίδια, σύμφωνα με το Reuters ισχυρίστηκε πως με τον κόσμο να γίνεται ολοένα και πιο ψηφιακός ένας τέτοιος φόρος είναι απαραίτητος και πρέπει να βρεθεί ο τρόπος για άμεση εφαρμογή του GAFA TAX ενώ η καλύτερη λύση είναι μία που να συμφωνούν όλες οι χώρες του πλανήτη.

Το παράδειγμα της Γαλλίας

Ωστόσο η μόνη εξασφαλισμένη συναίνεση μέχρι στιγμής έρχεται από πλευράς της Γαλλίας, η οποία αποφάσισε να προχωρήσει μεμονωμένα στην επιβολή του ψηφιακού φόρου 3%, έχοντας ξεκινήσει ήδη τη συζήτηση σε θεσμικό επίπεδο επί του προσχεδίου ενός εθνικού ψηφιακού φόρου 3% στις ψηφιακές διαφημίσεις.

Ειδικότερα και σύμφωνα με το προσχέδιό, ο GAFA θα αφορά συγκεκριμένα εταιρείες τεχνολογίας που πωλούν ψηφιακά προϊόντα ή ψηφιακή διαφήμιση και έχουν ετήσια παγκόσμια έσοδα άνω των €750 εκατ. και έσοδα στη Γαλλία άνω των €25 εκατ., δηλαδή περίπου 30 εταιρείες.

Με την υιοθέτηση του εθνικού ψηφιακού φόρου το Υπουργείο Οικονομίας της χώρας ευελπιστεί ότι θα εισρέουν στα ταμεία της χώρας περί τα €500 εκατ. ετησίως. Ωστόσο, το γαλλικό Υπουργείο έχει διευκρινίσει ότι το μέτρο δεν έχει μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα. Απώτερος στόχος είναι η μεταρρύθμιση του διεθνούς φορολογικού συστήματος, ώστε να ταιριάζει καλύτερα στην ψηφιακή εποχή, ξεκαθαρίζοντας ότι η Γαλλία θα αποσύρει το μέτρο, όταν ο ΟΟΣΑ προχωρήσει τη φορολογική μεταρρύθμιση σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πηγή

Loader