Πώς ένα ανύπαρκτο εστιατόριο έγινε το κορυφαίο του Λονδίνου;
Ένας συγγραφέας με έδρα στο Λονδίνο έδειξε με τον πιο σαφή τρόπο πόσο εύκολο είναι στις μέρες μας να χειραγωγήσεις ιστοσελίδες αξιολογήσεων όπως το Trip Advisor. Τι έκανε; Πήρε ένα εντελώς ανύπαρκτο εστιατόριο και το ανέδειξε στην κορυφή των προτιμήσεων του κοινού, μεταξύ όλων των εστιατορίων στο Λονδίνο.
Ο συγγραφέας Oobah Butler – ο οποίος πρόσφατα προσποιήθηκε ότι ήταν σχεδιαστής στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού – είχε ήδη εμπειρία με ιστοσελίδες αξιολογήσεων gaming, καθώς είχε κληθεί να γράψει ψεύτικα reviews για μια εταιρεία δημοσίων σχέσεων.
Παράλληλα, ανέβασε ψεύτικες φωτογραφίες των πιάτων του The Shed, αναμιγνύοντας κρέμα ξυρίσματος, ταμπλέτες πλυσίματος ρούχων, κι ό,τι άλλο βάζει ο νους σας για να αποτυπωθούν στον φωτογραφικό φακό οι υποτιθέμενες γκουρμεδιές.
Η κατάσταση «σύντομα ξέφυγε», όπως λέει ο ίδιος ο Butler. Μέσα σε μερικές μέρες, το ψεύτικο εστιατόριό του άρχισε να ανεβαίνει στην κορυφή της κατάταξης για τα εστιατόρια του Λονδίνου. Τα email και τα τηλέφωνα άρχισαν να έρχονται σωρό, από ανθρώπους που ήθελαν να κλείσουν τραπέζι σε έναν χώρο που απλώς δεν υπήρχε.
Τελικά, ο Butler αποφάσισε να αποκαλύψει τη φάρσα προσκαλώντας μερικούς καλεσμένους στον χώρο του και σερβίροντάς τους έτοιμο φαγητό κατευθείαν από το σούπερ μάρκετ. Κάποιοι καλεσμένοι κατάλαβαν αμέσως τι συνέβαινε, αλλά άλλοι ενθουσιάστηκαν με την εμπειρία και ζήτησαν μάλιστα να κλείσουν τραπέζι εκ νέου.
Το TripAdvisor, απαντώντας στη φάρσα του Butler, ισχυρίστηκε ότι όλο αυτό δεν αποδεικνύει τίποτα, καθώς δεν υπάρχει κίνητρο για κανέναν να στήσει ένα ανύπαρκτο εστιατόριο. Όμως, η επιχειρηματολογία της ιστοσελίδας χάνει την ουσία του ζητήματος: καθώς βασιζόμαστε ολοένα και περισσότερο στο διαδίκτυο για πληροφορίες, ένας μεγάλος όγκος αυτών των πληροφοριών είναι αμφιβόλου προέλευσης και αξιοπιστίας. Και, προφανώς, η παραπληροφόρηση μέσω του διαδικτύου είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί και να περιοριστεί.
Η λεπτομερής περιγραφής του εγχειρήματος παρατίθεται σε άρθρο του Vice εδώ.