Οι μεγάλες επιχειρήσεις δεν εξαφανίζονται γρήγορα

Οι μεγάλες επιχειρήσεις δεν εξαφανίζονται γρήγορα

Ακόμα και ο Jeff Bezos πιστεύει στην εξαφάνιση της Amazon

Οι μεγάλες επιχειρήσεις δεν εξαφανίζονται γρήγορα

Καθώς είναι μία από τις πιο πολύτιμες εταιρείες διεθνώς, είναι δύσκολο να φανταστείς ότι μια μέρα η Amazon ίσως σταματήσει να υπάρχει.

Ωστόσο, ο Jeff Bezos, ο καινοτόμος ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, βλέπει την εξαφάνισή της σαν μια πιθανότητα.

Στη συνέλευση της εταιρείας την περασμένη Τρίτη, ο 54χρονος δισεκατομμυριούχος είπε: "Η Amazon δεν είναι πολύ μεγάλη ώστε να αποτύχει. Μάλιστα, προβλέπω ότι κάποια μέρα η Amazon θα καταρρεύσει. Η Amazon θα χρεοκοπήσει".

Και συνέχισε: "Εάν κοιτάξετε τις μεγάλες επιχειρήσεις, η ζωή τους κυμαίνεται στα 30 χρόνια, όχι όμως 100".

Οι σαρωτικές του δηλώσεις, που μπορείτε να ακούσετε σε μια ηχογράφηση που πραγματοποίησε το CNBC, προκάλεσαν την προσοχή όλων. Υπάρχει λοιπόν κάποια αλήθεια στο ζοφερό όραμα του Bezos για την εταιρική θνησιμότητα της Amazon;

Η απάντηση εξαρτάται από την οπτική γωνία από την οποία θα επιλέξεις να προσεγγίσεις το θέμα.

Κατ' αρχάς, υπάρχουν αρκετές εταιρείες στον σημερινό S&P 500 οι οποίες στην πραγματικότητα υπάρχουν εδώ και 100 χρόνια. Η Wells Fargo ιδρύθηκε το 1852 και η Ford το 1903, μεταξύ άλλων.

Ωστόσο, εάν δούμε τη μέση διάρκεια των εταιρειών στον S&P 500, οι ισχυρισμοί του Bezos έχουν κάποια βάση. Σύμφωνα με μελέτη της Innosight, το 2016 οι εταιρείες κατέγραψαν κατά μέσο διάρκεια ζωής 24 χρόνων προτού διακόψουν τη λειτουργία τους. Σημειωτέον ότι ο αντίστοιχος μέσος όρος το 1964 ήταν 33 χρόνια. Η Innosight μάλιστα προβλέπει πως στο μέλλον αυτός ο αριθμός θα μειωθεί περισσότερο. Μέχρι το 2027 ο μέσος όρος ζωής μιας εταιρείας αναμένεται να είναι τα 12 χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία, λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών αλλαγών και της ανταγωνιστικότητας.

Και πάλι, ακόμη και αν λάβουμε υπόψη τα παραπάνω στοιχεία, δεν μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για "αποτυχίες". Πάνω από τις μισές αποχωρήσεις από τον S&P είναι αποτέλεσμα εξαγοράς ή συγχώνευσης, ενώ μόνο το ένα τρίτο αυτών χρεοκόπησε ή απέτυχε λόγω ανεπαρκούς χρηματιστηριακής αξίας.

Κανένα από τα μέχρι στιγμής στατιστικά στοιχεία που έχουμε δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ότι μια επιχείρηση με πολύχρονη δραστηριότητα είναι πιο πιθανό να αποτύχει.

O Richard Sylla, καθηγητής της Ιστορίας των Οικονομικών στο Stern School of Business του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, δεν βλέπει αυτούς τους αριθμούς ως απόδειξη του αναπόφευκτου τέλους των ηλικιωμένων επιχειρήσεων.

"Φυσικά οι νέες εταιρείες ξεπερνούν σε πλήθος τις παλιές", λέει ο Sylla. "Πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες ξεκίνησαν μεταξύ του 1880 και του 1920, αλλά πολλές άλλες έχουν δημιουργηθεί και αναπτυχθεί μετά το 1950, οπότε ακόμη δεν έχουν γίνει εκατό ετών".

Απευθυνόμενος μάλιστα στους οπαδούς της Amazon, συστήνει ψυχραιμία και να μην ανησυχούν τόσο πολύ μήπως καταρρεύσει η αγαπημένη τους και κερδοφόρα πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.

"Ο Bezos μπορεί να είναι σπουδαίος επιχειρηματίας, αλλά μάλλον χρειάζεται ένα μάθημα ιστορίας", συμπληρώνει.

9

Loader