Τι ξέρουν για εμάς οι κολοσσοί του Διαδικτύου (infographic)
Τα σκάνδαλα πολλά, η κινδυνολογία ακόμα μεγαλύτερη
«Στόχος μας είναι να επανασχεδιάσουμε το Facebook γύρω από την ιδέα της ιδιωτικότητας, της κρυπτογράφησης και της ασφάλειας» δήλωνε πριν από λίγες ημέρες ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg προσπαθώντας να κατευνάσει τις συνεχώς αυξανόμενες ανησυχίες των χρηστών μετά τα αλλεπάλληλα σκάνδαλα που έχουν ξεσπάσει.
«Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια το Facebook και το Instagram είχε ως στόχο να βοηθήσει τους χρήστες τους να συνδεθούν με φίλους, κοινότητες και ενδιαφέροντα στο «ψηφιακό ανάλογο» μιας πλατείας. Τον τελευταίο καιρό όμως, όλο και περισσότεροι χρήστες επιθυμούν αυτή η επικοινωνία να μεταφερθεί από την “πλατεία” στο "σαλόνι" του σπιτιού τους, για να διασφαλίσουν την ιδιωτικότητά τους» συμπλήρωσε.
Παρά τις διαβεβαιώσεις του Mark όμως, η φαινομενικά ατελείωτη ροή σκανδάλων και διαρροών προσωπικών δεδομένων έχει ανοίξει τον ασκό του αιόλου για όλους τους τεχνολογικούς κολοσσούς, με τους απανταχού χρήστες να αναρωτιούνται όλο και πιο συχνά ποια από τα δεδομένα που καταχωρούν στο διαδίκτυο κρατώνται και μπορεί να χρησιμοποιηθούν τώρα ή και στο μέλλον προς όφελος των εταιρειών κι όχι των χρηστών τους, όπου και ανήκουν.
Σε αυτό ακριβώς προσπάθησαν να απαντήσουν οι ερευνητές του Security Baron εξετάζοντας τις πολιτικές απορρήτου των Facebook, Google, Apple, Twitter, Amazon και Microsoft.
Σε κάθε περίπτωση αν δείτε το σύνολο των πληροφοριών που κάθε ένα από τα παραπάνω μέσα συλλέγει για εσάς μπορεί και να τρομάξετε. Ας τα δούμε όμως αναλυτικά στο παρακάτω infographic.
Σε μια προσπάθεια να συνοψίσουμε με λόγια τα όσα μαρτυρούν οι παραπάτω εικόνες, θα λέγαμε ότι το Facebook αποδεικνύεται ιδιαιτέρως διψασμένο για τα προσωπικά σας δεδομένα, συγκεντρώνοντας πληροφορίες για την εργασία σας, το επίπεδο του εισοδήματός σας, τη φυλή, τη θρησκεία σας, τις πολιτικές σας πεποιθήσεις και φυσικά τις διαφημίσεις που παρακολουθείτε για να σας σερβίρει ακόμα περισσότερες του εν λόγω είδους. Πέρα από αυτά, φυσικά γνωρίζει το τηλέφωνό σας, την ηλεκτρονική σας διεύθυνση, τον τοποθεσία και τον τύπο των συσκευών από τις οποίες συνδέεστε σε αυτό κλπ.
«Το Facebook είναι ασυνήθιστα επιθετικό» επισημαίνουν οι ειδικοί της ασφάλειας της Baron Security. «Αυτά τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο από διαφημιζόμενους και φυσικά πολλούς άλλους, ας ελπίσουμε όχι κακόβουλα».
Το Twitter από την άλλη είναι πιο αποστασιοποιημένο από τους χρήστες του. Το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο δεν συλλέγει όνομα, φύλο ή ημερομηνία γέννησης όπως τα Facebook, Google και Microsoft. Ωστόσο και το Twitter γνωρίζει τον αριθμό του τηλεφώνου σας, την διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τη ζώνη ώρας που χρησιμοποιείται, τα βίντεο που παρακολουθείτε και άλλα.
Mεγάλοι παίκτες στην συλλογή προσωπικών δεδομένων αποδεικνύονται και η Google και η Microsoft. «Με την Cortana να ακούει ότι της λέτε και το Gmail να δέχεται και να διαβάζει όλα σας τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου – λογικά έχετε παρατηρήσει ότι σας βγάζει επιλογές αυτόματης απάντησης οι οποίες ταιριάζουν απόλυτα στο περιεχόμενο του email – Google και Microsoft είναι πανταχού παρούσες έχοντας πρόσβαση σε μεγάλο εύρος πληροφοριών για εσάς» σημειώνει το Security Baron.
Για κάποιες από τις παραπάνω εταιρείες η συλλογή τόσο αναλυτικών πληροφοριών που κρατούν για εσάς μέσω αλγορίθμων που παρακολουθούν την δραστηριότητά σας, μπορεί να ισούται με χρήματα, όπως στην περίπτωση του Facebook που χρησιμοποιεί τις προτιμήσεις σας για να σας σερβίρει ανάλογο διαφημιστικό περιεχόμενο. Για άλλους πάλι η συλλογή δεδομένων χρησιμοποιείται για στατιστικούς λόγους, που καταλήγουν προς όφελός των εταιρειών με μια ευρύτερη έννοια ... με όλα τα ενδεχόμενα να παραμένουν βέβαια ανοιχτά για το μέλλον.