Ο «κυπριακός μοντερνισμός» είναι μια όαση στην έρημο της social media δυστοπίας

Ο «κυπριακός μοντερνισμός» είναι μια όαση στην έρημο της social media δυστοπίας

Ο «κυπριακός μοντερνισμός» είναι μια όαση στην έρημο της social media δυστοπίας
Πέρα από απίθανη θεματολογία, οι διαχειριστές του προσεγμένου facebook group μάς δείχνουν γενικώς τον δρόμο

Κεντρική φωτογραφία από χρήστη Spy Bill Shaper

Ζούμε δυστυχώς στην εποχή της έξυπνης δυστοπίας. Μια κατάσταση πολύ δαιδαλώδης και αρκετά παρανοϊκή, για τις επιπτώσεις της οποίας έχουν αρχίσει να προειδοποιούν μέχρι και οι tech freaks από τη γνωστή κοιλάδα. Οι λεγόμενοι refuseniks, σύμφωνα με πρόσφατο, διαφωτιστικό ρεπορτάζ στη Guardian.

Oι ίδιοι οι άνθρωποι που συνέβαλαν στο να γίνει η τεχνολογία τόσο εθιστική, αποσυνδέονται. Ο Justin Rosenstein, ο ιδιοφυής τριανταπεντάρης engineer που την προηγούμενη δεκαετία θα επινοούσε το περίφημο Like button και ο οποίος έχει σπαταλήσει ατελείωτα μερόνυχτα δουλεύοντας για τον κολοσσό του συνομήλικού του Zuckerberg, αποσυνδέεται. Mαζί του, μια ολοένα μεγαλύτερη ομάδα «αντιφρονούντων» συναδέλφων του στη Silicon Valley, οι οποίοι δυσανασχετούν big time πια με την ποικιλοτρόπως νοσηρή φύση που πήραν σήμερα τα social.

Αυτό που μερικά (αρκετά) χρόνια πριν θα ξεκινούσε ως χαρμόσυνη επανάσταση στην ελευθερία του λόγου, ως διευκόλυνση της καθημερινής ζωής και ως μια άκακη επιπρόσθετη ψυχαγωγία, στις μέρες μας έχει μετεξελιχθεί σε αντώνυμο της χαράς και της ελευθερίας. Δεν θέλουμε όμως να βγούμε όλοι στα βουνά ν' αρμέγουμε αγελάδες, ούτε μπορούμε! Πέρα βέβαια από «Πάτερ ημών» και «Πιστεύω εις ένα Θεόν», θα ήταν ίσως σοφότερο τα παιδάκια μας στα δημοτικά να αρχίσουν να μαθαίνουν σιγά σιγά media literacy και ethics.

Συναντώντας συνεπώς κανείς σ' αυτόν τον συρφετό προσεγμένα δημόσια groups στα social όπως είναι ο κυπριακός μοντερνισμός, δεν μπορεί παρά να πιστέψει πως ελπίδα υπάρχει. Εναπόκειται στη χρήση.

Καταρχάς η θεματική του εν λόγω γκρουπ είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Όπως υποδεικνύει ο τίτλος, η σελίδα έχει να κάνει με αρχιτεκτονική του μοντερνισμού στο νησί μας και σ' αυτήν αναρτώνται από τα μέλη φωτογραφίες από αρχιτεκτονικά στολίδια της εποχής, που αν είσαι λάτρης της ωραίας τέχνης και της ιστορίας της, δεν υπάρχει περίπτωση. Θα τις λατρέψεις.

Για παράδειγμα, δες μερικές που έχουν δημοσιευθεί μαζί με τις αρχικές τους λεζάντες και το όνομα του χρήστη που τις ανήρτησε:

Μέγαρο Μιτσή 1, Γωνία Λεωφόρων Στασίνου και Ευαγόρου Λευκωσία - 1960. Αναρτήθηκε από τον χρήστη Costas Loucaides

(image: louki-pieridi-larnaka.jpg caption: Οδός Λουκή Πιερίδη Λάρνακα, 1934. Αρχιτέκτων: Benzion Ginsburg - Ανάρτηση από χρήστη Vasilis Pashiourtides)

(image: enosi-neon-trast.jpg caption: Ένωση Νέων Τραστ, Λευκωσία, 1960. Αρχιτέκτων: Πόλυς Μιχαηλίδης - Αναρτήθηκε από χρήστη Vasilis Pashiourtides)

Kατοικία στην οδό Αρχιμηδους, στη Λεμεσό. Ο αστικός της χαρακτήρας μας μεταφέρει απο τα βόρεια και νοτια προάστια των Αθηνων μέχρι το Palm Springs. Kαταπληκτικό στεγαστρο που παραπέμπει στις κατοικιες του Αντώνη Κιτσίκη και του Donald Wexler! Μοναδική! Ανάρτηση από χρήστη Spy Bill Shaper

(image: regina-palace.jpg caption: Ξενοδοχείο Regina Palace, οδός Ρηγαίνης, Λευκωσία Αρχιτέκτονας: Πόλυς Μιχαηλίδης, 1950 Μικτές χρήσεις: κινηματογράφος, καταστήματα, μπαρ, γραφεία, ξενοδοχείο. Φώτο 1950 - Ανάρτηση από χρήστη Stella Evangelidou)

Πέρα από την απίθανη θεματολογία, η εν λόγω σελίδα μας δείχνει τον δρόμο και σε ό,τι αφορά στα διαδικαστικά. Οι διαχειριστές έχουν θεσπίσει κανονισμούς. Κάθε μέλος δικαιούται να αναρτά μία φωτογραφία κάθε φορά και οι υπόλοιπες να μπαίνουν στα σχόλια. Με αυτό τον τρόπο, η κάθε ανάρτηση καταχωρείται στις φωτογραφίες της ομάδας μόνο μια φορά και έτσι μπορεί κάποιος εύκολα να εντοπίζει αυτό που ψάχνει.

Ένας επιπρόσθετος λόγος που οι αναρτήσεις πρέπει να γίνονται με αυτό τον τρόπο έχει να κάνει με το ότι πατώντας στη φωτογραφία της κάθε ανάρτησης εμφανίζεται και το κείμενο του τίτλου της, με τις διάφορες πληροφορίες καθώς και τα σχόλια. Εάν η ανάρτηση περιλαμβάνει πέρα από μια φωτογραφία, το κείμενο και τα σχόλια δεν εμφανίζονται πατώντας στις φωτογραφίες της.

Ειδικότερα, οι παρακάτω κανόνες έχουν συμφωνηθεί από την ομάδα και αποτελούν μια όαση στην έρημο του ξέφρενου, πασανάκατου και προβληματικά αφιλτράριστου διαδικτυακού μπαχάλου.

Aς απολαύσουμε λίγες ακόμα δημοσιευμένες εικόνες από το γκρουπ - πρότυπο με τις λεζάντες τους:

Βαρώσια, Αμμόχωστος. Παραθαλάσσιο ξενοδοχείο Salamina Tower 1972. Δεξιά φώτο πριν την εισβολή του 1974. Aνάρτηση από τον χρήστη Spy Bill Shaper Γυμνάσιον Αγίου Γεωργίου στη Λάρνακα, σχέδια από τον αρχιτεκτονικόν οίκο Ρούσος και Περκλέους.Η παράδοση του κτηρίου έγινε το 1960, ενώ τα επίσημα εγκαίνια το 1962. Η φωτογραφία ανήκει στο φωτογραφικό αρχείο Louis Perentos. Ανάρτηση από τον χρήστη Andreas Paraskeva Χαϊδαρίου και Μακαρίου γωνία, Λεμεσός. Aνάρτηση από τον χρήστη Alexis Christophinis Ευαγγελιστρίας, Λεμεσός. Ανάρτηση από τον χρήστη Tasos Stylianou Μικρή πολυκατοικία στην γωνία Πετράκη Γιάλλουρου & Βιτσιου στην Έγκωμη. Ανάρτηση από τη χρήστη Karin Georgiadou Νεοπτόλεμος Μιχαηλίδης, Λεμεσός - Ανάρτηση από Thalia Mikrou Δημαρχείο Αμμοχώστου- Από τα καλύτερα δείγματα του κυπριακού μεταπολεμικού μοντερνισμού. Αρχιτέκτων

(image: ergostasio-keo.jpg caption: Πρώην Tasting Room στο Εργοστάσιο της ΚΕΟ στη Λεμεσό. Φώτο: Σεπτέμβρης 2011 - Aνάρτηση στο γκρουπ από χρήστη George Mesaritis)

Διεθνής Κρατική Έκθεση, 1971-74, Αρχιτέκτονες Ξενοδοχείο Μάρε Μόντε, Καραβάς - Ανάρτηση από χρήστη George Mesaritis Οδος Νεχρού, Λευκωσια. Mοντέρνο Κτιριο με Art Deco στοιχεία του 1955. Πρόσοψη που παραπέμπει περισσότερο σε κτιριο θεαμάτων,παρ’οτι στέγαζε το PIO(Ανω φωτο:Press & Informations Office επι Αγγλοκρατιας. Από τις 16 Αυγούστου 1960,με την ανακήρυξη της Κυπριακής Δημοκρατίας, φιλοξενεί τη Βουλη των Αντιπροσώπων - Ανάρτηση από χρήστη Spy Bill Shaper
Loader