Big in Japan: Οι 15 ταινίες kaiju που πρέπει να δεις πριν το Godzilla: King of the Monsters

Big in Japan: Οι 15 ταινίες kaiju που πρέπει να δεις πριν το Godzilla: King of the Monsters

Big in Japan: Οι 15 ταινίες kaiju που πρέπει να δεις πριν το Godzilla: King of the Monsters
Αν δεν έχεις ιδέα από γιαπωνέζικα τέρατα αυτό είναι ένα καλό μέρος να ξεκινήσεις

To Godzilla: King of the Monsters που βγαίνει σήμερα και στις κυπριακές αίθουσες αποτελεί sequel του αμερικανικού reboot του 2014 και τρίτο φιλμ -μετά και το Kong: Skull Island του MonsterVerse της Legendary Pictures λίγο πριν Godzilla και King Kong βρεθούν αντιμέτωποι κάπου μέσα στο 2020. Στο φιλμ του Michael Dougherty (με πρωταγωνιστές τους Kyle Chandler, Vera Farmiga, Bradley Whitford, Sally Hawkins, Charles Dance, David Strathairn, Ken Watanabe, Zhang Ziyi και την Eleven του Stranger Things, Millie Bobby Brown) η τεράστια σαύρα της καρδιάς μας επιστρέφει αυτή τη φορά όχι για να ισοπεδώσει το Τόκιο ή την Οσάκα αλλά για να μας σώσει από τρία άλλα τέρατα που τυγχάνουν και παλιοί γνώριμοι/αντίπαλοί της: τον δράκο Rodan, τον γιγάντιο σκόρο Mothra και την αρχινέμεση, τον τρικέφαλο King Ghidorah (εντάξει, ίσως και να ισοπεδώσουν μερικές μεγαλουπόλεις στην πορεία). https://youtu.be/QFxN2oDKk0E

Ο Godzilla παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα κινηματογραφικά τέρατα παγκοσμίως, αναπόσπαστο κομμάτι της pop κουλτούρας και το μακροβιότερο franchise στην ιστορία, συμπληρώνοντας φέτος 65 χρόνια και 35(!) ταινίες. Αν δεν έχετε μυηθεί ακόμα στο σύμπαν των kaiju (όπως ονομάζονται στη γλώσσα τους οι γιαπωνέζικες ταινίες με τέρατα) όπου κυριαρχούν κασκαντέρ σε λαστιχένια κουστούμια να ποδοπατούν μακέτες διαφόρων μεγαλουπόλεων, ορίστε οι 15 πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες του είδους που πρέπει να δείτε (ή να θυμηθείτε) πριν τη νέα επέλαση του Godzilla (και Σία) στην οθόνη.

Godzilla (1954) https://youtu.be/VKrj1ymJzmo Το φιλμ που μας σύστησε ένα από τα δημοφιλέστερα τέρατα του σέλιλοϊντ, τη μεταλλαγμένη σαύρα Gojira ή Godzilla όπως έμελλε να καθιερωθεί διεθνώς. Το τέρας στην πρώτη του κινηματογραφική εξόρμηση είναι αποτέλεσμα πυρηνικής ακτινοβολίας , εφορμά να ισοπεδώσει το Τόκιο και άλλες μεγαλουπόλεις, εκφράζοντας έτσι όλους τους ενδόμυχους φόβους της ηττημένης και κατεστραμμένης μεταπολεμικής Ιαπωνίας. Παραγωγή της θρυλικής Toho και πνευματικό παιδί του σκηνοθέτη Ishiro Honda, ο Godzilla απέκτησε αμέσως cult status και πρωταγωνίστησε σε άλλες 34 ταινίες (οι τρεις καθαρά χολιγουντιανές παραγωγές), απέκτησε γιο(!), έκανε φίλους, συναγωνιστές και εχθρούς δεκάδες άλλα τέρατα, έγινε από κακός, προστάτης της χώρας και πέθανε (υποτίθεται) το 2004 στο Godzilla: Final wars.

Mothra (1961) https://youtu.be/IWU3gF1_3xk Πρώτη εμφάνιση για τον γιγαντιαίο σκόρο που αργότερα θα γίνει αντίπαλος και μετέπειτα σύμμαχος του Godzilla. Η πλοκή θυμίζει σε αρκετά το King Kong: Άπληστος επιχειρηματίας οργανώνει αποστολή σε ένα μυστηριώδες νησί με σκοπό να εκμεταλλευτεί εμπορικά τα παράξενα πλάσματα που κατοικούν εκεί. Αντί για κάποιον τεράστιο πίθηκο αιχμαλωτίζει δύο μικροσκοπικές νεράιδες (το pop ντουέτο της εποχής The Peanuts) που μεταφέρει στην Ιαπωνία ως έκθεμα. Όμως το τραγούδι των κοριτσιών θα ξυπνήσει τη Mothra, το τέρας-προστάτη του νησιού που πρώτα σαν γιγάντια κάμπια και μετά ολοκληρωμένος σκόρος θα σκορπίσει τον όλεθρο προκειμένου να σώσει τις νεράιδες.

King Kong vs. Godzilla (1962) https://youtu.be/ljLQZXOUNjw Στην τρίτη του εξόρμηση (και πρώτη έγχρωμη ταινία της σειράς) το διασημότερο γιαπωνέζικο τέρας αντιμετωπίζει το διασημότερο αμερικανικό σε μια πάλη μέχρις εσχάτων που έχει ως φυσικό επακόλουθο ακόμα περισσότερες καταστροφές (βασικά πάλι ηθοποιοί με κοστούμια να ποδοπατάνε μακέτες). Ελαφρύτερο στον τόνο από τους προκατόχους, απευθύνονταν περισσότερο σε όλη την οικογένεια και με 12,5 εκατ. εισιτήρια παραμένει το φιλμ με τους περισσότερους θεατές στην ιστορία της σειράς. Το αμερικανικό remake -που είναι μέρος του MonsterVerse της Legendary Pictures που μας έδωσε τα Godzilla, Kong: Skull Island και Godzilla: King of Monsters- αναμένεται το 2020.

Ghidorah, The Three-Headed Monster (1964) https://youtu.be/xOiK0OPGJiY Η πρώτη ταινία όπου ο Godzilla εμφανίζεται -περίπου- ως προστάτης της ανθρωπότητας αντί, ξέρετε, να προσπαθεί να την αφανίσει, κι αυτό γιατί εμφανίστηκε αυτός ο τρικέφαλος δράκος (με φτερά νυχτερίδας αλλά χωρίς χέρια) που αποδείχθηκε ο πιο badass αντίπαλος της λατρεμένης μας σαύρας. Τόσο badass που χρειάστηκε η συνδρομή του Rodan και της Mothra (με τη μορφή κάμπιας) για να τον στείλουν στον αγύριστο. Όμως όχι για πολύ αφού ο Ghidorah θα εμφανιστεί όχι μόνο στο επόμενο φιλμ της σειράς Invasion of the Astro-Monster (1965) αλλά και σε έξι ακόμα (με το φετινό)!

Destroy All Monsters (1968) https://youtu.be/bFIxaQ-iOV0 H Toho υπολόγιζε ότι αυτή η περιπέτεια του Godzilla θα ήταν και η τελευταία, οπότε σκέφτηκε να καλέσει στο πάρτι όλα τα τέρατα που είχαν εμφανιστεί μέχρι τότε, ανάμεσά τους η Mothra, o Baragon, ο Rodan και ο King Ghidorah. Όλα τα τέρατα ζουν αρμονικά περιορισμένα σε ένα νησί, μέχρι που μια εξωγήινη φυλή τα ελέγχει και τα στέλνει εναντίον μας. Αν και περιλαμβάνει μια πλειάδα τεράτων, τα περισσότερα κάνουν σύντομα περάσματα και η δράση εστιάζει στις προσπάθειες των ανθρώπων να αμυνθούν - πράγμα θανάσιμα ανιαρό. Παραμένει όμως κλασική για την επική μάχη του φινάλε όπου όλα τα τέρατα συμμαχούν εναντίον του King Ghidorah.

Godzilla vs. Hedorah (Godzilla vs. the Smog Monster, 1971) https://youtu.be/f2o_Tibx47w Ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής, έχουμε την πιο ψυχεδελική προσθήκη της σειράς με εικόνες που παραπέμπουν σε άσχημο τριπάκι με LSD. Ο αντίπαλος εδώ είναι ένα τέρας “γεννημένο από τη μόλυνση” (sic) που βασικά μοιάζει με μια τεράστια άμορφη κουράδα που πετάει και εκτοξεύει μία τοξική γλοιώδη ουσία. Υποτίθεται ότι μεταφέρει κάποιο οικολογικό μήνυμα προς τα παιδιά στα οποία -υποτίθεται- ότι απευθύνεται, αλλά μεταξύ μας, το μοναδικό μήνυμα εδώ είναι “μην παίρνετε ναρκωτικά, καίνε τον εγκέφαλο”!

Godzilla vs. Megalon (1973) (youtube: https://youtu.be/XkBnSwW-SBI) Αν και θεωρείται από τις χειρότερες ταινίες της σειράς (αυτό στο γκοντζιλικό σύμπαν μπορεί να ληφθεί και ως κομπλιμέντο) είναι αν μη τι άλλο χαρακτηριστική της αφασίας που έχει η πρώτη περίοδος του Godzilla. Εδώ μία φυλή που ζει υπόγεια στέλνει στην επιφάνεια τον Megalon (που έχει τρυπάνια για χέρια) για να αφανίσει το ανθρώπινο είδος, όμως για καλή μας τύχη η τεράστια σαύρα είναι με το μέρος μας και συμμαχεί με ένα ρομπότ που αυξομειώνει το μέγεθός του (και που μοιάζει ύποπτα με τον Ultraman, επίσης περιουσιακό στοιχείο της Toho) για να αντιμετωπίσουν από κοινού την απειλή. Τι σας έλεγα; Η σκηνή όπου ο G βγάζει εκτός μάχης τον Megalon, απλά δεν περιγράφεται, πρέπει να τη δείτε μόνοι σας στο κλιπ που παραθέτω για να την πιστέψετε!

Return of Godzilla (1984) https://youtu.be/ugTwh8XDe24 Αυτή ήταν το πρώτο reboot της σειράς, δέκα χρόνια μετά το “Terror of Mechagodzilla” και πάνω στην 30ή επέτειο της σαύρας. Η Toho το βάφτισε απλά “Godzilla” και το λάνσαρε ως απευθείας sequel του original αγνοώντας όλες τις ενδιάμεσες προσθήκες. Ο τόνος είναι σκοτεινότερος (πλέον βλέπουμε τον αντίκτυπο των καταστροφών πάνω στους ανθρώπους), ο σχεδιασμός του τέρατος πιο σύγχρονος, τα εφέ βελτιωμένα -για γκοντζιλοταινία τουλάχιστον- ενώ υπάρχουν αιχμές για τον Ψυχρό Πόλεμο και το πυρηνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα. Σοβαρό μειονέκτημα: ο Godzilla είναι ο μοναδικός “κακός” και δεν υπάρχει άλλο τέρας. Ήταν να μην μας καλομάθουν. Στις ΗΠΑ κυκλοφόρησε ως Godzilla 1985.

Godzilla vs. Destroyah (1995) https://youtu.be/LlOHKRx8xOs Στην 40χρονη επέτειο του Godzilla η Toho αποφάσισε να τον σκοτώσει ανακοινώνοντας ότι η 22η ταινία του θα είναι και η τελευταία προκαλώντας παγκόσμια συγκίνηση. Ο φίλος μας εδώ λάμπει σαν lava lamp -από τη ραδιενέργεια που τον κατατρώγει εσωτερικά- ενώ ο “Καταστροφέας” του τίτλου (που για κάποιο λόγο προφέρεται “Ντιστορόγια”) είναι ένα τέρας που δημιουργήθηκε από το υλικό που σκότωσε τον Godzilla στο τέλος της πρώτης ταινίας. Στη μάχη συμμετέχει και ο Godzilla Junior (που μεγάλωσε και είναι φτυστός ο πατέρας του) ενώ ο στο τέλος ο Μεγάλος τινάζει τα πέταλα και μεταφέρει την ενέργειά του στο βλαστάρι του. Μελαγχολικό και πεσιμιστικό αλλά όπως αποδείχθηκε όχι και το τελευταίο: ο καρντάσης θα επιστρέψει με το “Godzilla 2000”.

Gamera: Guardian of the Universe (1995) https://youtu.be/e32GJ8HU_W0 H τεράστια ιπτάμενη χελώνα πρωτοεμφανίστηκε το 1965 ως απάντηση του ανταγωνιστικού στούντιο Daiei Film στον Godzilla της Toho αν και δεν κατάφερε ποτέ να τον ανταγωνιστεί ιδιαίτερα. Υπήρξε όμως πολύ δημοφιλής με τα πιτσιρίκια και κατάφερε να βγάλει άλλες επτά(!) ταινίες μέχρι το 1980. Το reboot του 1995 απομακρύνεται από τον παιδιάστικο χαρακτήρα της πρώτης περιόδου κι αποτελεί ένα σκοτεινότερο και θεαματικότερο kaiju όπου η μια πολύ ζοχαδιασμένη Gamera ξυπνάει από τον λήθαργο προκειμένου να αντιμετωπίσει τρεις Gyaos (οι αιώνιοι εχθροί της που μοιάζουν με τεράστιες σαυρονυχτερίδες) ενώ η τελικά μάχη στα καπνισμένα ερείπια του Τόκιο είναι από τις εντυπωσιακότερες του είδους.

Godzilla, Mothra And King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001) https://youtu.be/gl9Xh7DtiTo Φοβερός τίτλος έτσι; Δύο από τους δημοφιλέστερους αρχιεχθρούς του Godzilla (ο σκόρος Mothra και ο τρικέφαλος δράκος Ghidorah) και δυο τρεις υποδεέστεροι που δεν χώρεσαν στον τίτλο ενώνουν τις δυνάμεις τους εναντίον της μεγάλης σαύρας σε μια προσθήκη που προσφέρει -άθελά της- πολύ γέλιο αλλά και μια αξιομνημόνευτη all-star-cast τερατομαχία προς το τέλος.

Godzilla: Final Wars (2004) https://youtu.be/K-o_ZIWwC18 Στην 50ή επέτειο η Toho ανακοίνωσε πως δεν σκόπευε να γυρίσει άλλη ταινία Godzilla για τουλάχιστον μια δεκαετία, οπότε είπε να τα δώσει όλα στην τελευταία μέχρι στιγμής -αμιγώς ιαπωνική- εξόρμηση του Μεγάλου. Κι όταν λέμε όλα, εννοούμε σχεδόν ΚΑΘΕ τέρας της Toho που εμφανίστηκε σε κάποια ταινία της σειράς, εξαπολύεται στη Γη από εξωγήινους και επαφίεται στον you-know-who για να σώσει το τομάρι μας μία τελευταία φορά. Τα τέρατα είναι είτε CGI, είτε πλάνα αρχείου ενώ υπάρχουν και πολλές σκηνές με ανθρώπινες μάχες, πιστολίδια και καταδιώξεις (πίσω από την κάμερα βρίσκεται ο αφηνιασμένος δημιουργός του “Versus” Ryuhei Kitamura. Σε κάποια φάση εμφανίζεται και κάτι που μοιάζει με τον Godzilla του φρικαλέου αμερικανικού remake του 1998, όμως για πολύ λίγο αφού ο κανονικός τον εκτοξεύει πάνω στην Όπερα του Σίδνεϊ! Η Toho κράτησε την υπόσχεσή της αφού η επόμενη ταινία του Big G ήταν το αμερικανικό reboot του 2014.

Pacific Rim (2013) https://youtu.be/5guMumPFBag Γιγάντια τέρατα αναδύονται από τους ωκεανούς σκορπίζοντας τον θάνατο και την καταστροφή. Για να αντιμετωπιστεί η απειλή, κατασκευάζονται τεράστια ρομπότ, τα οποία κατευθύνονται από δύο πιλότους που οι εγκέφαλοι τους είναι σε άμεση επικοινωνία με την κατασκευή. Πέντε χρόνια πριν πάρει το Όσκαρ σκηνοθεσίας για το The Shape of Water ο Guillermo del Toro μας έδωσε αυτόν τον μάλλον υποτιμημένο φόρο τιμής στα kaiju που συνδυάζονται με τη δράση και το disaster porn των “Transformers”.

Godzilla (2014) https://youtu.be/vIu85WQTPRc Ανθρωποκεντρικό reboot από τον Gareth Edwards που αντί να εστιάσει στον φίλο μας, τον ξεχνάει για μεγάλο μέρος της διάρκειας, αφήνοντας δύο τεράστιες κατσαρίδες να κάνουν όλη τη βρωμοδουλειά και εστιάζει σε μια χούφτα στερεότυπους ανθρώπινους χαρακτήρες που κάνουν τα γνωστά, ανιαρά πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι στις ταινίες του είδους. Πετυχαίνει όμως το χτίσιμο της ατμόσφαιρας και το στήσιμο μεμονωμένων σκηνών έντασης και αγωνίας που φανερώνουν δεξιοτεχνία και πάθος. Ο ίδιος ο Godzilla είναι φτυστός ο πρόγονός του από το ‘54 (καμία σχέση με τον Jurassic Park κλώνο στο ανεκδιήγητο φιάσκο του ‘98) και όταν εμφανίζεται σε όλο του το φολιδωτό μεγαλείο θυμάσαι ακριβώς γιατί διατηρεί ακόμα μια θέση στη σινεφίλ καρδιά σου. Το αμερικανικό franchise συνεχίζεται με τα Godzilla: King of the Monsters (2019) και Godzilla vs. Kong (2020).

Shin Godzilla (2016) https://youtu.be/F6BIrQPNo-8 Μετά την επιτυχία του αμερικανικού remake του ‘14, η Toho προχώρησε στο τρίτο reboot του franchise με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Για πρώτη φορά στην 62χρονη ιστορία του ο Big G δεν συνδέεται κατά κάποιο τρόπο το original φιλμ του ‘54 αλλά ξανασυστήνεται στο κοινό αυτή τη φορά ως δημιούργημα της πυρηνικής καταστροφής της Φουκουσίμα μετά το τσουνάμι του 2011. Ο σχεδιασμός του τέρατος παραπέμπει στην αρχική του μορφή, δείχνει μεγαλύτερος, πιο αιμοβόρος, σκοτεινότερος και σοβαρά ζοχαδιασμένος ενώ ακτινοβολεί κιόλας ως αποτέλεσμα των πυρηνικών καταβολών του. Παραμένει το εμπορικότερο φιλμ της σειράς και το μοναδικό που απέσπασε (επτά συνολικά) γιαπωνέζικα Όσκαρ.

Loader