«Δεν την ανέχονται την απαξίωση οι εκπαιδευτικοί, κύριε Υπουργέ»

«Δεν την ανέχονται την απαξίωση οι εκπαιδευτικοί, κύριε Υπουργέ»

«Δεν την ανέχονται την απαξίωση οι εκπαιδευτικοί, κύριε Υπουργέ»
Μια viral ανάρτηση για την κρίση στην εκπαίδευση και στην παιδεία

Από τον facebook χρήστη Αιμίλιο Σολωμού Φωτογραφίες από την πρόσφατη μεγάλη διαμαρτυρία των εκπαιδευτικών

Δεν ήθελα να γράψω οτιδήποτε αφορά την παιδεία. Κι αυτό γιατί ασπάζομαι πλήρως τις θέσεις και τα επιχειρήματα που δημοσίευσαν, αυτές τις μέρες, δεκάδες συνάδελφοί μου στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τι άλλο είχα να προσθέσω εγώ. Ωστόσο, δεν μπορώ παρά να ενώσω κι εγώ τη φωνή μου έστω κι από εδώ. Κυρίως γιατί ο Υπουργός Παιδείας (!!!) και ο Γενικός Ελεγκτής συνέχιζαν ακόμα και χτες (ενδεχομένως θα το κάνουν και τις επόμενες μέρες), μετά την τόσο μαζική και δυναμική εκδήλωση διαμαρτυρίας (πράγματι τους πείραξε), στην οποία συμμετείχαμε χιλιάδες εκπαιδευτικοί, να απαξιώνουν τον εκπαιδευτικό και το έργο του. Προσπαθούν, εντέχνως και κατ’ εξακολούθηση, να στρέψουν την κοινωνία εναντίον του εκπαιδευτικού και συνεπώς του δημόσιου σχολείου.

Δίνουν στη δημοσιότητα στοιχεία και πληροφορίες για τις ώρες διδασκαλίας, τις «απαλλαγές» των εκπαιδευτικών, μειώσεις, συγκρίσιμους πίνακες για τις αμοιβές και τις ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών σε σχέση με άλλες χώρες. Λυπάμαι κύριε Υπουργέ, αλλά 30 χρόνια στην εκπαίδευση, φοβάμαι ότι δε μάθατε τίποτα. Μείνατε ανεξεταστέος. Ερμηνεύετε, με τον Γενικό Ελεγκτή και με τη δική σας οπτική, αριθμούς, απολαβές και ώρες όπως συνηθίζουν οι τεχνοκράτες του Υπουργείου οικονομικών.

Να ξέρετε ότι είναι η αγανάκτηση που προκύπτει μέσα από την απαξιωτική συμπεριφορά σας που έφερε χθες χιλιάδες εκπαιδευτικούς έξω από την κλειδαμπαρωμένη πόρτα σας. Όχι η τάχα παραπλάνηση και η χειραγώγησή τους από τους συνδικαλιστές. Δεν την ανέχονται την απαξίωση οι εκπαιδευτικοί, κύριε Υπουργέ. Και δεν την ανέχονται γιατί η συντριπτική πλειοψηφία δίνουν το περίσσευμα των δυνάμεών τους καθημερινά στο δημόσιο σχολείο. Καταθέτουν την ψυχή τους για τους μαθητές τους, κύριε Υπουργέ. Κι αυτή η ψυχή δε μετριέται με τους μπακαλίστικους υπολογισμούς σας. Αλήθεια, με ποια διάθεση θα μπει στην τάξη, θα εργαστεί στο δημόσιο σχολείο ο εκπαιδευτικός, όταν αισθάνεται την απαξίωση και την ποδοπάτηση της αξιοπρέπειάς του από τον πολιτικό του προϊστάμενο;

Ναι, να συζητήσουμε γιατί υπάρχουν τρωτά στο χώρο της παιδείας, ναι να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές. Αλλά μην ποδοπατάτε την αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού, γιατί με έναν ταπεινωμένο εκπαιδευτικό που βάλλεται συνεχώς από κάθε άσχετο με τον χώρο της παιδείας με τη δική σας ενθάρρυνση, τη δική σας υπόσκαψη της δημόσιας παιδείας, δεν μπορεί να υπάρξει σχολείο.

Δε σέβεστε τον κόπο των εκπαιδευτικών, κύριε Υπουργέ. Έχω μια πρόσφατη εικόνα σας στο μυαλό μου. Χαμογελάτε μπροστά στους τηλεοπτικούς φακούς και βραβεύετε μαθητές που διακρίθηκαν σε παγκόσμιους, πανευρωπαϊκούς και παγκύπριους διαγωνισμούς. Είπατε μάλιστα και πολλά καλά λόγια: κάτι για έκφραση πολιτισμού και για υποχρέωση της πολιτείας για τέτοιες βραβεύσεις, αν θυμάμαι καλά. Σε ποιαν ακριβώς έκφραση πολιτισμού αναφερόσασταν, κύριε Υπουργέ, όταν απαξιώνετε το δημόσιο σχολείο για τις πολιτιστικές (π.χ. «θεατράκια») και άλλες δεκάδες εκδηλώσεις και τα προγράμματά του που φέρουν εις πέρας χιλιάδες μαθητές και χιλιάδες εκπαιδευτικοί; Που στοιχίζουν όπως διατείνεστε τόσα πολλά χρήματα στον κρατικό προϋπολογισμό (εδώ ξεχνάμε τα δεκάδες δισεκατομμύρια που φορτώθηκαν στο δημόσιο χρέος για τις τράπεζες).

Πρέπει, όμως, να ξέρετε (θα έπρεπε να ξέρετε ως πρώην εκπαιδευτικός) πως για να εμφανιστείτε εσείς χαμογελαστός μπροστά στους τηλεοπτικούς φακούς και να επιδίδετε βραβεία, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί τους εργάστηκαν ώρες πολλές εκτός του εργάσιμου χρόνου τους. Όπως συνηθίζουν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί για όλες τις εκδηλώσεις και τα προγράμματα του σχολείου. Και όχι μόνο γι’ αυτά. Αναφέρεστε στο ωράριο των εκπαιδευτικών, κύριε Υπουργέ. Μας παρουσιάζετε ότι αμειβόμαστε περισσότερο από αυτό που δουλεύουμε. Ξέρετε πολύ καλά πως διαστρεβλώνετε την εικόνα.

Ο εκπαιδευτικός εργάζεται και στο σπίτι του, κύριε Υπουργέ, τα απογεύματα, τα σαββατοκυρίακα για να προετοιμαστεί και να διορθώσει. Σε βάρος του προσωπικού του χρόνου, της οικογένειάς του, των δικών του παιδιών, για να βοηθήσει και να στηρίξει τους μαθητές του. Θα έπρεπε να το ξέρατε. Τι στο καλό, τριάντα χρόνια υπηρετήσατε στην εκπαίδευση. Αυτή είναι η ψυχή του εκπαιδευτικού και δεν υπολογίζεται -και δεν χωρεί- στους πίνακες και τα τεχνοκρατικά μαγειρέματα.

Από τη μια λοιπόν η απαξίωση δημόσιου σχολείου και από την άλλη ο εξορθολογισμός, όπως τον εμπνευστήκατε, ή όπως άλλα «κέντρα» εκτός παιδείας σάς τον πρότειναν και τον αποδεχτήκατε. Αλλά, πρέπει να ξέρετε και το εξής (και αυτό θα έπρεπε να το γνωρίζατε ήδη): Το δημόσιο σχολείο, κύριε Υπουργέ, υπηρετεί πολύ περισσότερα από αυτά που εμφανίζονται στους αριθμούς και τους πίνακές σας. Στο δημόσιο σχολείο, κύριε Υπουργέ, σε αντίθεση με το ιδιωτικό σχολείο, φοιτούν πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παιδιά με διάφορες αναπηρίες και προβλήματα, παιδιά με ιδιαιτερότητες, παιδιά σε Μονάδες. Αυτή είναι μία από τις πτυχές της κοινωνικής αποστολής του δημόσιου σχολείου. Αυτό είναι το ανθρωπιστικό, δημοκρατικό σχολείο. Αυτό που υπηρετεί αρχές και αξίες. Αυτό από το οποίο δυστυχώς, δεν έμαθαν τίποτα (σύμφωνοι, έχουν και οι εκπαιδευτικοί ευθύνη) πολιτικοί, οικονομικοί παράγοντες, αξιωματούχοι της πολιτείας, οι οποίοι οδήγησαν τη χώρα στο χείλος της οικονομικής καταστροφής είτε με τις ηθελημένες είτε τις αθέλητες ενέργειες και παραλείψεις τους. Αποτιμήστε κι αυτά τα παιδιά με τις ιδιαιτερότητές τους σύμφωνα τους πίνακες του εξορθολογισμού και του προϋπολογισμού σας (από τους οποίους απουσιάζει πάλι η ψυχή του εκπαιδευτικού που κατατίθεται καθημερινά στο σχολείο γι’ αυτά τα παιδιά). Θέλετε αυτό το ανθρωπιστικό σχολείο να το συρρικνώσετε. Κάντε το. Αλλά η ευθύνη σας θα είναι μεγάλη.

Και κάτι τελευταίο προς τον Γενικό Ελεγκτή. Θέλησα να δω τους πίνακες που κάθε τρεις και λίγο αναρτάτε στη σελίδα σας στο facebook, κύριε Ελεγκτή. Αφού διατείνεστε ότι τόσα χρήματα στη δημόσια παιδεία δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα, επομένως να αυξηθούν οι ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών και να πηγαίνουν σχολείο από τις 15 Αυγούστου, ας αντιστρέψουμε το ζήτημα: Εσείς με τόσες εκθέσεις και τόσους ελέγχους έχετε διαπιστώσει (όπως και οι εκπαιδευτικοί τα τρωτά της εκπαίδευσης και τα έχουν θέσει κατ’ επανάληψη στο Υπουργείο) τα κακώς έχοντα στον δημόσιο στίβο, αλλά αυτές οι επισημάνσεις σας δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα (δε σας ακούει κανείς-δε σας λαμβάνουν υπόψη;), αλλά αντίθετα η κακοδιοίκηση, η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος ζει και βασιλεύει (τελευταίο παράδειγμα η Συνεργατική). Εισηγούμαστε κι εμείς, λοιπόν, να εργάζεστε περισσότερο, να αυξηθούν οι ώρες εργασίας σας, ας πούμε μέχρι αργά το απόγευμα (όπως θα έπρεπε να ξέρετε, και οι εκπαιδευτικοί εργάζονται τα απογεύματα και τα βράδια τους από το σπίτι τους για το δημόσιο σχολείο), για να γίνετε πιο φορτικός- και πιο αποτελεσματικός- σε όσους παρατυπούν.

Δικάζετε και καταδικάζετε τους εκπαιδευτικούς. Ξεχνάτε, όμως, ότι είστε Γενικός Ελεγκτής, όχι Γενικός Εισαγγελέας, εκτός αν οι όροι εντολής σας έχουν αλλάξει και δεν το γνωρίζουμε. Και κάτι τελευταίο, κύριε Ελεγκτή: Εσείς κρίνετε και κατακρίνετε τους πάντες και τα πάντα στον δημόσιο στίβο. Θα έπρεπε να ανέχεστε την όποια κριτική. Η εμπαθής αντίδρασή σας στα σχόλια εκπαιδευτικών κάτω από τους πίνακές «σας» είναι απαράδεκτη. Είστε δημόσιο πρόσωπο, υπηρετείτε ένα δημόσιο αξίωμα και δεν το τιμάτε με αυτή την εμπάθειά σας. Πώς μπορείτε να είστε αντικειμενικός στις υποθέσεις που διερευνάτε, όταν αυτός ο υποκειμενισμός και ο συναισθηματικός «αυθορμητισμός» τυφλώνει την κρίση σας;

Loader