20 Jun 2018

Ζούμε την αρχή του τέλους των instagram influencers;

Μάλλον όχι ακόμα, μεγάλες επιχειρήσεις όμως στη ξενοδοχειακή βιομηχανία αρχίζουν να διαφοροποιούν τη στάση τους, κι αυτό είναι κάτι

Το instagram είναι ο νέος βασιλιάς στα social media και γι' αυτό δεν τίθεται πια θέμα. Ζούμε άλλωστε στην κορύφωση της εποχής της εικόνας. Κατ' επέκταση και σε μεγάλο βαθμό, της επιφάνειας.

Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς το φαινόμενο της αλλόκοτης βιομηχανίας των λεγόμενων στα ελληνικά «επιδραστικών», καλύτερα γνωστών ως influencers; Με πρόσχημα την εξωτερική και επιφανειακή τους εικόνα χρήστες των social αυξάνουν εισόδημα. Συχνά, πολύ αναίτια και άδικα, για να λέμε τα πράγματα με τ' όνομά τους.

Ίσως όμως αυτό ν' αρχίζει σιγά σιγά να αλλάζει. Aκόμη και αυτοί οι ίδιοι παραγωγοί της ιδιοφυούς σειράς Black Mirror, στην τελευταία τους σεζόν άλλαξαν λίγο στάση: διστάζουν πια να δείχνουν τόση δυστοπία.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο «κυπριακός μοντερνισμός» είναι μια όαση στην έρημο της social media δυστοπίας

Ένα πολύ ενδιαφέρον πάντως παράδειγμα που δείχνει πως η εξουσία των επιδραστικών ίσως και ν' αρχίζει να τρίζει, παρουσιάζει σε ρεπορτάζ της η LiFO. Αυτό της ξενοδοχειακής βιομηχανίας.

Μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αναφέρεται στο δημοσίευμα, που είχαν μπει στο «παιχνίδι» της δωρεάν φιλοξενίας των επιδραστικών με αντάλλαγμα μερικά ποστ και φωτογραφίες, έχουν αρχίσει να αναθεωρούν την πολιτική τους. Δεν απορρίπτουν τελείως την τάση, αλλά πλέον έχουν απαιτήσεις. Δεν πείθονται εύκολα.

Η Kate Jones, διευθύντρια μάρκετινγκ και επικοινωνιών στο Dusit Thani, ένα θέρετρο πέντε αστέρων στις Μαλδίβες, δήλωσε στο The Atlantic ότι το ξενοδοχείο της λαμβάνει τουλάχιστον έξι αιτήματα ημερησίως, συνήθως μέσω άμεσου μηνύματος στο Instagram.

«Οι χρήστες μας γράφουν πως θέλουν να έρθουν στις Μαλδίβες για 10 ημέρες και πως θα κάνουν δύο ποστ στο Instagram τα οποία θα συγκεντρώσουν 2.000 likes», αναφέρει. Όμως η Jones εξηγεί πως ακόμη και 10 διαφορετικές φωτογραφίες με μπικίνι ημερησίως στην παραλία είναι ιδανικές για εταιρεία μαγιό, αλλά όχι για ξενοδοχείο- ακόμη και αν οι ακόλουθοι είναι πολύ περισσότεροι».

Άλλοι, όπως επεσήμανε, στέλνουν αόριστα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που γράφουν «θέλω να συνεργαστώ μαζί σας», χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις. Τελικά μόνο το 10% των αιτήσεων που λαμβάνει ερευνώνται ως πιθανές συνεργασίες και πλέον από αυτές λίγες φτάνουν στην δωρεάν διαμονή.

Κάποια ξενοδοχεία έχουν μάλιστα προχωρήσει μέχρι και σε απαγόρευση των influencers και σε συνεργασίες τέτοιου τύπου. Οι σοβαρές επιχειρήσεις επιλέγουν ακόμη την παραδοσιακή διαφημιστική προβολή και πειραματίζονται με τα social media κάνοντας επιλεκτικές και πολύ στοχευμένες συνεργασίες με διασημότητες που πραγματικά έχουν να προσθέσουν αν όχι στις κρατήσεις τους, τουλάχιστον στο πρεστίζ τους.

Ως άλλο παράδειγμα παρουσιάζεται γνωστός pr manager ξενοδοχείων στο Μπαλί, ο οποίος επίσης λέει πως υπάρχει καταιγισμός μηνυμάτων από ερασιτέχνες που προσεγγίζουν μαζικά ξενοδοχεία ελπίζοντας να πετύχουν δωρεάν διακοπές. Κάποιες φορές ο αριθμός των followers είναι μάλλον αστείος για να αυτοχαρακτηρίζεται κανείς influencer, αλλά το θράσος είναι μεγάλο και ίσως κάποιοι επαγγελματίες την πατήσουν.

Τα ξενοδοχεία έχουν αρχίσει να ζητάνε εγγυήσεις και να ελέγχουν αυστηρά ακόμη και τα ποστς που γίνονται. Επίσης φέρονται να λένε και αρκετά «όχι» σε δωρεάν παροχές. Οι μονάδες που θέλουν μάλιστα να συνεργαστούν με τους κορυφαίους κάνουν σχολαστική έρευνα και ελέγχουν αν οι λογαριασμοί τους έχουν όντως χιλιάδες πραγματικούς ακολούθους ή αν είναι διογκωμένοι από αγορασμένα bots, δηλαδή ψεύτικους followers. Οι περισσότεροι που στέλνουν μόνοι τους αιτήματα, ανήκουν συνήθως στην δεύτερη κατηγορία και η απάτη τους αποκαλύπτεται.

Δες κι αυτά

Κόσμος