Κύριε Gucci μας, η Χοιροκoιτία εν σας κάμνει;
Εμείς θέλουμε fashion show στα αρχαία μας
Ο πασίγνωστος οίκος μόδας Gucci ζήτησε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της Ελλάδας άδεια για επίδειξη μόδας στον βράχο της Ακρόπολης. Η πρόταση συνοδευόταν με χορηγία 2 εκατομμυρίων ευρώ, όπως έγινε γνωστό.
Η επίδειξη θα διαρκούσε 15 λεπτά και θα είχε 300 προσκεκλημένους. Από αυτούς το 10% θα ήταν Έλληνες καλλιτέχνες και επίσημοι, 80% Ευρωπαίοι και Αμερικάνοι εκδότες περιοδικών μόδας και 10% σημαντικοί αστέρες του Hollywood.
Το ΚΑΣ απέρριψε την πρόταση με το δικαιολογητικό ότι δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του μνημείου, ο οποίος και δεν υπάγεται σε εμπορικές συναλλαγές. Κάποια μέλη του ΚΑΣ μάλιστα υποστήριξαν ότι η πρόταση προσβάλλει το μνημείο και ότι αν αρχίσουν να δίνουν τον Παρθενώνα σε διάφορες εταιρείες θα χάσει τον παγκόσμιο συμβολικό του χαρακτήρα και θα γίνει μόνο φόντο για διαφημίσεις.Η Λυδία Κονιόρδου, υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, δήλωσε ότι η απόφαση του ΚΑΣ την βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Δεν έμεινε, όμως, μέχρι εκεί. «Ο Παρθενώνας είναι το σύμβολο του δυτικού πολιτισμού, της δημοκρατίας, του διαλόγου, της ελευθερίας, του πνεύματος και εμείς οι Έλληνες είμαστε οι θεματοφύλακες αυτού του συμβόλου», είπε η υπουργός. Πάλι καλά που δεν τους είπε «τον καιρό που είχαμε εμείς την Ακρόπολη, εσείς κοιμόσασταν στα δέντρα».
Εν τω μεταξύ, η ιστορία μας δείχνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Το 1951 πραγματοποιήθηκε στον Παρθενώνα επίδειξη μόδας του Christian Dior. Το 1992 κυκλοφόρησε διαφήμιση της Coca Cola με τους κίονες να έχουν το σχήμα του μπουκαλιού του γνωστού αναψυκτικού. Το 2005, το ΚΑΣ ενέκρινε την χρήση εικόνων του Παρθενώνα σε διαφημιστική καμπάνια της Philips. Το 2007, η Verizon χρησιμοποίησε μια φωτογραφία του Παρθενώνα για διαφημιστικούς σκοπούς και οι ελληνικές Αρχές ζήτησαν και πέτυχαν την απόσυρσή της. Παράλληλα, στην Ιταλία η χρήση των μνημείων από γνωστές εταιρείες δεν είναι κάτι καινούριο. Το Κολοσσαίο ανακαινίστηκε με χρήματα -25 εκατομμύρια ευρώ συγκεκριμένα- που έδωσε στην ιταλική κυβέρνηση ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας παπουτσιών Tod’s και με την ολοκλήρωση της ανακαίνισης πραγματοποιήθηκε στο πασίγνωστο μνημείο εκδήλωση για τον εορτασμό του γεγονότος. Η Bulgari χορήγησε την συντήρηση της Piazza di Spagna, ενώ η Fendi την ανακαίνιση της Fontana di Trevi, όπου και πραγματοποίησε μια εντυπωσιακή επίδειξη μόδας. Φυσικά, δεν υποστηρίζουμε ότι σε οποιαδήποτε τέτοια πρόταση πρέπει να λένε αμέσως ναι οι υπεύθυνοι, αλλά καλό θα είναι να μην λένε αμέσως όχι. Υπάρχει και ο δρόμος του διαλόγου, της ελευθερίας, του πνεύματος...
Πάντως αν ο οίκος Gucci ενδιαφέρεται εμείς έχουμε και την Χοιροκoιτία και το Κούριο και το αρχαίον Ιδάλιον μην σου πω!