Για 9η χρονιά, η ομάδα του Φεστιβάλ Φέγγαρος κάνει το θαύμα της

Για 9η χρονιά, η ομάδα του Φεστιβάλ Φέγγαρος κάνει το θαύμα της

Πόσο impossible είναι να διοργανώσεις ένα φεστιβάλ που έχει κυπριακό χαρακτήρα αλλά πληροί διεθνείς προδιαγραφές;

Για 9η χρονιά, η ομάδα του Φεστιβάλ Φέγγαρος κάνει το θαύμα της

Ο Φέγγαρος 2019, θα πραγματοποιηθεί τις 3 πρώτες ημέρες του Αυγούστου. Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο 1, 2 & 3 Αυγούστου, στον Κάτω Δρυ.

Τα 70 άτομα που εργάζονται για την οργάνωση, υλοποίηση και διεξαγωγή του φεστιβάλ ολόχρονα, μαζί με τους 150 καλλιτέχνες συμπεριλαμβανομένων managers και μουσικών, θα είναι έτοιμα να υποδεκτούν και ψυχαγωγήσουν ανθρώπους που επιλέγουν να επιβραβεύσουν τον Φέγγαρο, τόσο για τη μουσική που προσφέρει, όσο και για την φιλοσοφία που πρεσβεύει.

(youtube:https://www.youtube.com/watch?v=VhAAO_RrV6k)

Πόσο βιώσιμο όμως είναι ένα φεστιβάλ που επιδιώκει να προάγει την κυπριακή μουσική σκηνή, να παρουσιάσει στο κοινό καλλιτέχνες του εξωτερικού και όλα αυτά αναδεικνύοντας την τοπική κοινότητα;

Δεν ξέρω πόσο πεισματάρης, συνεπής, ρομαντικός ή αισιόδοξος πρέπει να είναι κάποιος για να επιμένει με τόση ενέργεια, να δημιουργεί μουσική και να οργανώνει ένα φεστιβάλ για να παρουσιάσει εγχώριους καλλιτέχνες και να φιλοξενήσει μουσικούς από το εξωτερικό. Μάλλον αρκετά.

Το φεστιβάλ που σε ένα χρόνο από τώρα θα κλείσει τα 10 χρόνια παρουσίας, πέρασε από διάφορα στάδια, πειραματίστηκε χωρίς να χάσει την ταυτότητά του, ωρίμασε, εξελίχθηκε, αναβαθμίστηκε και επιμένει να παρουσιάζει υπέροχους καλλιτέχνες, εξαιρετικές μελωδίες, υποδειγματική οργάνωση και να μας χαρίζει όμορφες καλοκαιρινές φεστιβαλικές εμπειρίες.

Με τον Production Manager του φεστιβάλ, τον Αντρέα Τραχωνίτη, γνωριζόμαστε χρόνια πολλά, τα οποία υπήρξαν χρόνια καλά και για τους δυό μας. Ποτέ πριν ωστόσο, δεν είχαμε συζητήσει πόσο Impossible είναι να διοργανώσεις ένα τριήμερο φεστιβάλ, εις τη νήσο Κύπρο στην καρδιά του καλοκαιριού σε ένα χωριό, με εισιτήριο 25 ευρώ για τις 3 ημέρες, χωρίς να χάσεις τη συνέπεια στη φιλοσοφία που δημιουργησε την ανάγκη εξαρχής.

Μετά τη συζήτησή μας, αισθάνομαι πολύ μεγαλύτερο σεβασμό για τη προσπάθεια και σίγουρα πολύ μεγαλύτερη εκτίμηση για το φεστιβάλ και τους ανθρώπους του.

Σε μια χώρα με το μέγεθος (γεωγραφικό & πληθυσμιακό) της Κύπρου το φεστιβάλ αυτό έχει να αντιμετωπίσει ιδιαίτερες συνθήκες για την οργάνωση και προετοιμασία, αλλά καμία από αυτές δεν υπήρξε impossible να αντιμετωπιστεί, καθώς εκτός από σωστή οργάνωση και σχολαστική προετοιμασία, έχουν πείσμα και όραμα.

Η οργάνωση του φεστιβάλ, όσο υπερβολικό κι αν ακούγεται για όσους δεν έχουν ασχοληθεί με τον χώρο, διαρκεί έναν ολόκληρο χρόνο. Η λήξη του φεστιβάλ, σηματοδοτεί την έναρξη του επόμενου. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, για τους διοργανωτές, το φεστιβάλ ξεκίνησε την 1η Φεβρουαρίου. Ακριβώς έξι μήνες πριν ανάψουν τα φώτα και οι καλλιτέχνες πάρουν τη θέση τους στη σκηνή, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, ο προγραμματισμός και το marketing αρχίζουν δουλειά.

Το πρόγραμμα που στο κοινό ανακοινώνεται αρχές καλοκαιριού έχει ήδη οριστικοποιηθεί 1η Φεβρουαρίου. Καλλιτέχνες, εγχώριοι και αλλοδαποί, γνωρίζουν πότε θα εμφανιστούν, σε ποια σκηνή, τι ώρα για πόσα λεπτά, έξι μήνες νωρίτερα!

Σε 3 σκηνές, εκ των οποίων στις 2 πραγματοποιούνται gigs παράλληλα, ανεβαίνουν καλλιτέχνες Κύπριοι, εξ Ελλάδος, από Αγγλία και Γερμανία.

Η ομάδα ξεκινά δυναμικά με Production Manager (Αντρέας Τραχωνίτης), Artistic Director (Λεφτέρης Μουμτζής), Production Assistant (Μαρία Καϊμακλιώτη), Graphic Designer (Φίλιππος Βασιλειάδης), Bars and more (Ορέστης Καλβάρης), Sound (Diliworld Ltd), Light Design (Arto Malian - Lightworx Ltd), Stages & Fencing (S.Y. Stage Ltd), Stage & Installation Design (Ελεονώρα Αντωνιάδου, Αγάθη Τσιάρτα, Χρυστάλλα Πεττεμερίδου, Ανθή Τιλλίρη), Scaffolding (A.P. Scaffolding Solutions Ltd), Technical Manager (Στέφανος Πόντος), Site Manager (Πόλις Ιωάννου), Stage Managers (Στεφανος Πολυμνίου & Δημήτρης Μυλής), Crew Director (Άννα Μαρία Κατομονιάτη), Video (Zedem Films), Photographers (Emma Louise Χαραλάμπους & Νεφέλη Παπαϊωάννου), Artistic Liaison (Θεοφανώ Παπαχρίστου), Accountant (Παναγιώτης Ι. Γεωργίου), Safety Consultant (Μιχάλης Αγγελίδης) & Festival Doctor (Αφροδίτη Νικολάου).

Περίπου 70 άτομα απαρτίζουν την βασική ομάδα, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων στα ταμεία, τα bars, τους stage managers , ενώ τα 30 άτομα των sub contractors, ενισχύουν την προσπάθεια.

Αν ο συντονισμός όλως αυτών φαντάζει εντυπωσιακό επίτευγμα, τα 150 άτομα που απαρτίζουν την ομάδα των καλλιτεχνών, εκ των οποίων οι 70 από το εξωτερικό, κάνει το εγχείρημα ακόμη πιο ενδιαφέρον.

Για όλους αυτούς τους τραγουδιστές, μουσικούς, managers κ.τ.λ. θα πρέπει να διευθετηθούν οι πτήσεις από και προς την Κύπρο, η μεταφορά τους κατά την άφιξη αλλά και αναχώρηση, η διαμονή στα αποκλειστικά και μόνο αγροτουριστικά καταλύματα στον Κάτω Δρυ αλλά και τα γύρω χωριά, η διατροφή τους, αλλά και η συνεχής τους ενημέρωση για όλα όσα αφορούν την εμφάνισή τους.

Ο Ανδρέας επιμένει πως ο Φέγγαρος είναι ένα φεστιβάλ που στηρίζεται εξίσου σε διάφορους πυλώνες. Το καλλιτεχνικό κομμάτι δεν είναι πιο σημαντικό από την οργάνωση. Η οργάνωση όμως δεν θα μειώσει την εμπειρία. Η εμπειρία δεν είναι υπεράνω των κατοίκων του χωριού και πάει λέγοντας. Όλα έχουν την αξία τους και αναδεικνύονται εξίσου.

Η επιλογή των καλλιτεχνών που θα εμφανιστούν είναι πολύ σημαντική, και καθόλου απλή διαδικασία. Η ισορροπία ανάμεσα σε πρωτοεμφανιζόμενους και ήδη αγαπημένους, Κύπριους, Έλληνες και ξένους καλεσμένους, πρέπει να συνάδη με την αισθητική του φεστιβάλ σε αρμονία με τις προσδοκίες του κοινού. Το σωστό timing, με τις τάσεις αλλά και το διαχρονικό ύφος του φεστιβάλ, μπορεί να καθορίσει και την επιτυχία του.

Ο Φέγγαρος ενδιαφέρεται πρωτίστως αλλά όχι αποκλειστικά για την εμπειρία. Για αυτό το λόγο η ποιότητα του ήχου, η καινοτομία στον φωτισμό, αλλά και η ιδιαιτερότητα της σκηνής είναι κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη.

Αν ο καλλιτέχνης είναι ευχαριστημένος πάνω στην σκηνή, θα δώσει τον καλύτερό του εαυτό, άρα και ο θεατής θα απολαύσει την εμπειρία με τον πιο έντονο και ικανοποιητικό τρόπο.

Το ότι οι διοργανωτές ανεβαίνουν στη σκηνή με τις μπάντες τους, τούς κάνει διπλά απαιτητικούς, καθώς γνωρίζουν τις ανάγκες των καλλιτεχνών πάνω στη σκηνή και είναι αποφασισμένοι να τις ικανοποιήσουν.

Οι φανατικοί του φεστιβάλ, γνωρίζουν πως κάθε χρόνο το φεστιβάλ μεταμορφώνεται. Τα σκηνικά είναι κάθε χρόνο διαφορετικά, ενώ τα τελευταία χρόνια και διαδραστικά. Το κοινό παροτρύνεται να βιώσει την εμπειρία, καθίμενο σε μέρος της σκηνής και ζώντας την ερμηνεία από κοντά.

Για τους διοργανωτές, η εμπειρία δεν περιορίζεται μπροστά από τη σκηνή για τον επισκέπτη. Πού θα παρκάρεις, πώς θα βρείς τα ταμεία, τη σκηνή που θέλεις να παρακολουθήσεις, το φαγητό, το ποτό ή τις τουαλέτες, δεν είναι θέματα άνευ ουσίας ή υποδεέστερα.

Αν ο επισκέπτης δεν μπορεί να φτάσει, να παρκάρει ή να φάει, η εξαιρετική ερμηνεία μπορεί να μην είναι αρκετή για να χαρακτηρίσει την εμπειρία μοναδική. Για την ομαλή διεξαγωγή του φεστιβάλ λοιπόν, υπάρχουν άνθρωποι για να βοηθήσουν και καθοδηγήσουν τον επισκέπετη στο parking, στα ταμεία αλλά και τις σκηνές. Σίγουρα στον Φέγγαρο δεν θα χαθείς. Ξέρεις ανά πάσα στιγμή που θα παρκάρεις, που βρίσκεσαι, που θα πας να φας, να πιείς και να διασκεδάσεις.

Υπάρχει περίπτωση να διασκεδάσεις αν η μπύρα δεν είναι παγωμένη, το cocktail απολαυστικό και το φαγητό νόστιμο; Η απάντηση είναι προφανής αλλά για να απολαύσεις στην κατάλληλη θερμοκρασία, πολλά πράγματα πρέπει να γίνουν. Στον Φέγγαρο, γίνονται.

Όλοι όσοι προσφέρουν φαγητό και ποτό, έχουν τις απαραίτητες άδειες και την κατάλληλη εμπειρία, ενώ μόνο αδειούχοι είναι και όσοι αναλαμβάνουν την ασφάλεια του χώρου.

Το φεστιβάλ, από οργανωτικής πλευράς, δίνει μεγάλη προτεραιότητα στην υγεία και ασφάλεια. Εκτός από τον γιατρό που υπάρχει στο χώρο και είναι μέλος της ομάδας, όλοι οι απαραίτητοι ελέγχοι διεξάγονται με σχολαστικότητα.

(embed:https://www.instagram.com/p/BzOY4TSHY_L/)

Κάθε χρόνο πραγματοποιείται risk assessment προκειμένου να είναι όλοι οι εμπλεκόμενοι προετοιμασμένοι και εις θέση να αντιμετωπίσουν κάθε αναποδιά, ατύχημα ή έκπληξη προκύψει.

Όλες οι απαραίτητες άδειες εξασφαλίζονται έγκαιρα. Άδειες πώλησης ποτού, άδεια μεγαφώνων, έγκριση από την ηλεκτρομηχανολογική υπηρεσία.

Η σοβαρότητα με την οποία οι διοργανωτές έχουν αναλάβει την ευθύνη της διοργάνωσης είναι συγκινητική. Το αποτέλεσμα όμως τους επιβραβεύει. Εδώ και 9 χρόνια το κοινό είναι πιστό και ανανεώνεται. Η κοινότητα του Κάτω Δρυ, με χαρά φιλοξενεί το φεστιβάλ, το ίδιο και τα γύρω χωριά που βλέπουν να αυξάνονται οι επισκέπτες τους μέσα στο καλοκαίρι, κάτι που δεν είναι σύνηθες. Η κοινότητα αναλαμβάνει να προετοιμασει τους χώρους παρκαρίσματος, camping αλλά και τον χώρο στον οποίο θα στηθούν οι σκηνές. Όχι μόνο κατά τη διάρκεια των 3 ημερών που διαρκεί το φεστιβάλ, αλλά μήνες πριν, οι επισκέψεις των διοργανωτών αλλά και ο αναβρασμός για τη φιλοξενία των επισκεπτών "ζωντανεύει" το χωριό και δίνει κίνητρο για να παρουσιάσουν το καλύτερο και πιο όμορφο κομμάτι της παράδοσής τους.

Η συντήρηση του χαρακτήρα του χωριού αποτελεί προτεραιότητα. Δεν είναι τυχαίο που το φεστιβάλ ανανεώνει την έδρα του κάθε χρόνο. Για να προστατεύσει το χωριό αλλά και να προστατεύσει το περιβάλλον (think globally, act localy), από το 2014, στον Φέγγαρο, καταργήθηκαν τα πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης. Το κοινό μπορεί να αγοράσει το ποτήρι του με €1 και να ανανεώνει το ποτό του. Στο τέλος μπορεί να δώσει πίσω το ποτήρι και να επιστραφούν τα χρήματά του ή να το κρατήσει ως αναμνηστικό. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομήθηκε τον προηγούμενο χρόνο η χρήση 20 με 30.000 πλαστικών ποτηριών.

(embed:https://www.instagram.com/p/BtJZqO3lved/)

Το φεστιβάλ προχώρησε ένα βήμα ακόμη, όταν πέρσι κατήργησε και τα πλαστικά καλαμάκια.

Η χαρά της ανακύκλωσης καλά κρατεί καθώς για κάθε 4 μπουκάλια νερό Αγρός που ο επισκέπτης ανακυκλώνει, θα λαμβάνει ένα δώρο.

Είναι ενδεικτικό πως το χωριό παραδίδεται καθαρό από το συνεργείο καθαρισμού του φεστιβάλ, 30 λεπτά μετά τη λήξη του

Πέρα λοιπόν από τα οργανωτικά, η ανάληψη πρωτοβουλιών αποδεικνύουν πόσο μεγάλη σημασία έχει το φεστιβάλ για τους διοργανωτές και πόσο έντονη είναι η επιθυμία να εξελιχθεί και αναβαθμιστεί.

Για να συντηρηθεί το επίπεδο του φεστιβάλ και για να μπορέσει να προσφέρει όλη αυτή την εμπειρία με €25 το τριήμερο pass, υπάρχουν χορηγοί, που ενισχύουν τη προσπάθεια.

Το εξαψήφιο budget που απαιτείται για μια τέτοια διοργάνωση, δεν θα μπορούσε να καλυφθεί μόνο από τα εισητήρια, τουλάχιστον στην τιμή που επιδιώκουν να τα κρατήσουν, αν δεν υπήρχε η στήριξη εταιρειών όπως η Carlsberg, EUandMe και το Υφυπουργείο Τουρισμού.

Loader