Υγεία και Ευεξία – καινούργιες προκλήσεις

Υγεία και Ευεξία – καινούργιες προκλήσεις

Καινούργια καταναλωτική γενιά - είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε τις νέες προκλήσεις;

Υγεία και Ευεξία – καινούργιες προκλήσεις

Το προφίλ του Κύπριου καταναλωτή έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια, καθώς δίνει περισσότερη βαρύτητα στον τρόπο διατροφής του, στοχεύοντας έτσι σε υγιεινή διατροφή και ευεξία.

Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες, το μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών στον τομέα του λιανικού εμπορίου αποτελείται από γυναίκες (πέραν του 65%) καθώς και μεγαλύτερες ηλικίες, οι λεγόμενοι Baby Boomers.

Ο χώρος του λιανικού εμπορίου αναμένεται να διαφοροποιηθεί δραματικά μέχρι το τέλος του 2021, σύμφωνα με στατιστικές μελέτες και έρευνες της KPMG Global. Σε αυτές αναλύονται παγκόσμια θέματα όπως η παχυσαρκία, ο υποσιτισμός, η υγεία και η αλλαγή του κλίματος και καλούνται οι εταιρείες και οι καταναλωτές να υιοθετήσουν πιο υγιεινές και βιώσιμες διατροφικές συνήθειες.

Σύμφωνα με την Euromonitor International, η παγκόσμια αγορά υγείας και ευεξίας έφθασε τα 686 δις δολάρια Αμερικής το 2016 και αναμένεται να φθάσει τα 815 δις μέχρι το 2021. Οι εταιρείες, κυρίως οι πολύ μεγάλες όπως PepsiCo, KFC, Unilever, Coca-Cola, χρησιμοποιούν τις αρχές της υγείας και της ευεξίας για να απευθυνθούν στην καινούργια καταναλωτική γενιά, η οποία συνηθίζει να εξετάζει τα συστατικά των προϊόντων καθώς και το πώς επηρεάζουν το περιβάλλον.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πλείστες χώρες λαμβάνουν μέτρα για τη μείωση των ποσοτήτων ζάχαρης, τη μείωση των κορεσμένων λιπαρών στα τρόφιμα και τα ποτά, καθώς και τη μείωση των κατεργασμένων τροφίμων. Η καινούργια γενιά προβληματίζεται, εξερευνά και δεν έχει την ίδια εμπιστοσύνη όπως παλαιότερα στις μεγάλες επιχειρήσεις και στα καθιερωμένα σήματα.

Millennials

Η τάση υγείας και ευεξίας καθοδηγείται από τους νέους («Millennials»). Όσοι είναι ηλικίας μεταξύ 18 και 30 ετών αφιερώνουν με ενθουσιασμό ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής τους για πιο υγιεινή ζωή, καθώς τα κοινωνικά μέσα, οι διάφορες εφαρμογές που είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο και η τεχνολογία παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα τους. Αυτή η τάση δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σύντομα.

Αλλαγή πλεύσης

Τα προϊόντα παλαιού τύπου είναι μεγάλης κλίμακας και εξαιρετικά προωθημένα, ενώ τα υγιεινά διατροφικά προϊόντα είναι συχνά πιο ακριβά για την παραγωγή. Από τη φύση τους πρόκειται να έχουν υψηλότερο κόστος εισροών και αυτό με τη σειρά του επηρεάζει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους στις επιχειρήσεις.

Τέσσερις βασικοί πυλώνες προς αυτή την κατεύθυνση:

1.Ανάπτυξη και προώθηση υγιεινών προϊόντων δίνει το προβάδισμα στις επιχειρήσεις σε ό,τι αφορά τον πελάτη 2.Συνεργασία και συμμαχία μεταξύ των εταιρειών 3.Ιδιαίτερη προσοχή στα προϊόντα. Αν τα προϊόντα δεν είναι σωστά, τότε οι καταναλωτές δεν θα ενδιαφέρονται για αυτά, όποια και αν είναι τα κίνητρα που δίνει ένα εμπορικό σήμα 4.Η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας 5.Η υγεία και η ευεξία αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία της ανθρώπινης φύσης.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η Nestlé έχει ανακαινίσει 8.856 προϊόντα με σκοπό να τα κάνει πιο υγιεινά και έχει δεσμευτεί να προσθέσει μέχρι το 2020 750 εκ. μερίδες λαχανικών και 300 εκ. τεμάχια πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά σπόρων, όσπριων και πίτουρων στα προϊόντα της, απομακρύνοντας όλους τους τεχνητούς χρωματισμούς.

Αν προτρέξετε στην ιστορία, οι ομάδες μάρκετινγκ των κατασκευαστών ήταν προηγουμένως διαχειριστές προϊόντων, αλλά έγιναν διαχειριστές μάρκας. Πρέπει οπωσδήποτε η προσοχή να εστιαστεί ξανά προς τα προϊόντα.

Ευέλικτες νεοσύστατες επιχειρήσεις και διαφάνεια

Η καινοτομία, τα υγιεινά προϊόντα και η σύνδεση με τον καταναλωτή είναι σημαντικά, αλλά είναι κρίσιμο να μην αγνοηθεί κάποιος άλλος ζωτικός παράγοντας: η γεύση. Εάν ξεχάσετε την ευχαρίστηση, τότε το φαγητό γίνεται απλώς ένα εμπόρευμα. Επιπλέον, δεν είναι μόνο οι νεοσύστατες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να είναι πιο διαφανείς με τους καταναλωτές. Η γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Super U χρησιμοποιεί τις ιστορίες Snapchat Stories των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης για να ενημερώνει τους πελάτες, μέσω των QR κωδικών στις ετικέτες, για την προέλευση των ψαριών τους και το κατά πόσο αλιεύθηκαν δεοντολογικά.

Είναι πολύ πιθανό οι καταναλωτές και οι κυβερνήσεις να αυξήσουν την πίεση στις εταιρείες στο να προσφέρουν υγιεινότερα προϊόντα, καθώς πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου, αντιμετωπίζουν την επιδημία της παχυσαρκίας.

Οι περισσότερες χώρες επικεντρώνονται στη ζάχαρη και τα επεξεργασμένα τρόφιμα ως στόχους για υψηλότερη φορολογία. Για παράδειγμα η Χιλή, έχει επιβάλει μια σειρά περιορισμών για να βοηθήσει τους πολίτες να χάσουν βάρος. Κατά τα τελευταία δύο χρόνια, έχει επιβάλει φόρο 18% στα ζαχαρούχα ποτά, απαίτησε μαύρες προειδοποιητικές ετικέτες για όλα τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλάτι, θερμίδες ή κορεσμένα λιπαρά και από το 2019 θα απαγορεύει όλες τις διαφημίσεις ανεπιθύμητων τροφίμων με στόχο τα παιδιά.

Οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν για τους κίνδυνους που ενέχει η κατανάλωση «εξαιρετικά μεταποιημένων» τροφίμων, τα οποία αποτελούν πλέον το ήμισυ περίπου των τροφίμων που αγοράζονται από οικογένειες στο Ηνωμένο Βασίλειο (50,7%), τη Γερμανία (46,2%) και την Ιρλανδία (45,9%) και συνδέονται με τον καρκίνο. Χώρες όπως η Γαλλία και η Βραζιλία προειδοποιούν τους πολίτες τους ενάντια στην κατανάλωση υψηλών επιπέδων μεταποιημένων τροφίμων.

Σε τι βαθμό η επιχείρηση σας είναι συνδεμένη με τον καταναλωτή;

Τα πιο κάτω συστατικά δεικνύουν το βαθμό που μια εταιρεία είναι συνδεμένη με τον καταναλωτή:

1.Ανάλυση δεδομένων και analytics 2.Προϊόντα, τιμές και στρατηγική με στόχο τον πελάτη 3.Οι εμπειρίες των πελατών – μια πελατοκεντρική προσέγγιση 4.E-commerce 5.Ανταπόκριση στο e-commerce, omni chanel 6.Αρχιτεκτονική και δομή των συστημάτων 7.Blockchain (καινούργιος τρόπος πληρωμών) 8.Συνεργασίες, συμμαχίες και κοινοπραξίες

Οι καταναλωτές είναι πλήρως ενημερωμένοι, γνωρίζουν την δύναμη τους. Εσείς είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε την καινούργια γενιά και ανταποκριθείτε στις προσδοκίες τους;

*Διοικητική Σύμβουλος,KPMG Limited

Loader