Με λένε Χ, φοράω σουτιέν Υ, ψηφίζω τον Ψ

Με λένε Χ, φοράω σουτιέν Υ, ψηφίζω τον Ψ

Αλγόριθμοι όλου του κόσμου ενωθείτε

Με λένε Χ, φοράω σουτιέν Υ, ψηφίζω τον Ψ

Βαριέμαι το shopping περισσότερο κι απ’ τον μαυρόμπλουζο μακαρίτη Steve Jobs. Με το έμπα σε κατάστημα, χτυπάνε τα καμπανάκια μου στην όψη του πωλητή που πλησιάζει. Κι ο εκνευρισμός μου αυξάνεται επικίνδυνα όταν αποφασίσει στα δυο δευτερόλεπτα που με σκάναρε να μου προτείνει μπλουζάκι φαντεζί με παγιέτα και παπαγαλάκια γιατί είναι η “τελευταία λέξη της μόδας” και “φεύγουν όπως τα τρελά”. Αυτό που κάνει έναν πωλητή καλό, είναι να δώσει χρόνο. Αφού σε σκανάρει, να σκανάρει προς τα που κοιτάς, που κάνεις στάση, να σου υποδείξει κάτι παρόμοιο.

Όπως κάνουν δηλαδή χρόνια τώρα, προμοτάρωντας υλικά και άυλα προϊόντα η Amazon, το YouTube, το AliExpress, το YouPorn, το Facebook. Μόνο που το κάνουν... καλύτερα. Πιο στοχευμένα. Γιατί έχουν τον τρόπο και τον χρόνο να ανιχνεύσουν και να καταγράψουν αρεσκείες χωρίς να βασίζονται στην κρίση και τις δεξιότητες ενός πωλητή αλλά σε ένα πολύ πιο περίπλοκα δομημένο σύστημα νοημοσύνης. Ναι, της τεχνητής.

**ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ:** Η πιο αμήχανη στιγμή της ανάκρισης του Zuckerberg

Οι πληροφορίες που μαζεύει το οργουελικό μας παρόν, στόχο έχουν να πουλήσουν τα μπλουζάκια με τις παγιέτες σ’ εκείνον που θα τα εκτιμήσει, να προτείνουν σ’ αυτόν που γουστάρει S&M σχετικό βίντεο, να “αλιεύσουν” ή να “εξορύξουν” -σύμφωνα με τις trending λέξεις της ημέρας- τις πληροφορίες που χρειάζονται για να βάλουν λόγια και υποσχέσεις στο στόμα του υποψηφίου που έχει τα ντόλαρς και θέλει την ψήφο σου, να σου εμφανίσουν όλες τις σχετικές “ειδήσεις” που θα μπορούσαν να σε πείσουν για την "ωφέλεια" ενός οικονομικοπολιτικού exit.

Το διαδικτυακό κίνημα #deletefacebook που ακολούθησε του πρόσφατου (link, προσωπικά μου θυμίζει κυριούλα που βρίζει την γυναίκα του γείτονα επειδή είναι αλλοδαπή και μετά σταυροκοπιέται μπροστά από χριστιανική εικόνα φυλλομετρώντας σελίδες “αγαπάτε αλλήλους”. Την απόλυτη υποκρισία δηλαδή.

Το χρώμα του σουτιέν σου, η μουσική που ακούς, ο γκόμενος απ’ το Badoo και το λάικ που έκανες σε συγκεκριμένη είδηση, όλα σε συνδυασμό, πιθανότατα να συνθέτουν μία νέα, χρήσιμη για την οικονομία πληροφορία

Ο Zuckerberg, η Cambridge Analytica, ο Bannon, το microtargeting και ένα κάρο ορολογίες κι ονόματα, φυσικά και νομικά, μονοπωλούν στην επικαιρότητα. Κι αν αφήσουμε πίσω τις δικαστικές διαμάχες, τα ηθικά διλήμματα και τις αλλαγές που πιθανότατα να ακολουθήσουν στο μακρόσυρτο Terms and Conditions, τι μας μένει;

Ας ελπίσουμε όχι η υποκρισία ενός σοκ του τύπου “Όου, εμ, τζι! Μας έκλεψαν τα προσωπικά δεδομένα”. Όσα #deletefacebook κι αν κάνεις, η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι εκεί. Και για όσο έχεις μια συσκευή και μια μπρίζα, αυτή θα εξελίσσεται.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ: Σε αθάνατο δικτάτορα μπορεί να μετατραπεί η τεχνητή νοημοσυνή

Οι αλγόριθμοι θα συνεχίσουν να μαζεύουν υλικό για να πουλήσουν υλικά και άυλα προϊόντα βασιζόμενοι στην αρεσκεία, τον φόβο, την λατρεία, την αποστροφή και την συμπεριφορά σου. Θα καταγράφουν τις συνήθειες και τα συναισθήματά σου για να διατηρήσουν ή να δημιουργήσουν νέες ανάγκες. Κι είναι εξακριβωμένο πλέον πως οι προσωπικές επιλογές τις πλείστες φορές εκεί βασίζονται: Στο συναίσθημα κι όχι στη λογική. Κι όταν εκτίθεσαι στον παγκόσμιο ιστό, το πράμα γίνεται λιγάκι πιο περίπλοκο απ’ τον πωλητή που λέγαμε. Το χρώμα του σουτιέν σου, η μουσική που ακούς, ο γκόμενος απ’ το Badoo και το λάικ που έκανες σε συγκεκριμένη είδηση, όλα σε συνδυασμό, πιθανότατα να συνθέτουν μία νέα, χρήσιμη για την οικονομία πληροφορία.

Οι επιπτώσεις μιας δημοσίευσης με το τσίτσιδο παιδί μας που έφτιαχνε κάστρο στην άμμο, η καταχώρηση της διεύθυνσή μας, το λάικ που ρυθμίζει το newsfeed μας

Όσες συγνώμες και να ζητήσει ένας Mark, όπως κι αν εξελιχθεί το domino effect -με πανομοιότυπες αποκαλύψεις- που εικάζουμε θα ακολουθήσει τώρα που άνοιξε ο δρόμος, όσοι κανονισμοί κι αν προστεθούν, οφείλουμε να ενημερωνόμαστε και να γνωρίζουμε: Τις επιπτώσεις μίας δημοσίευσης με το τσίτσιδο παιδί μας που έφτιαχνε κάστρο στην άμμο, την καταχώρηση της διεύθυνσή μας, το λάικ που ρυθμίζει το newsfeed μας.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=mpbeOCKZFfQ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ: YouTube και Google κατηγορούνται πως συγκεντρώνουν δεδομένα ανηλίκων

O πρώην data analyst της Cambridge Analytica, Christopher Wylie, είχε δηλώσει πως τα δεδομένα για τα οποία γίνεται όλος ο ντόρος έδωσαν την ευκαιρία στην εταιρία -και κατ' επέκταση στους πελάτες της- να εισχωρήσουν “Στα μυαλά και τις καρδιές των Αμερικανών ψηφοφόρων, με τρόπο που δεν είχε ξαναγίνει ποτέ”.

Όπου βλέπεις ‘Αμερικανών’, βάλε όποια εθνικότητα γουστάρεις κι όπου βλέπεις ‘ψηφοφόρων’, βάλε καταναλωτών.

Ο τρόπος που το διαδίκτυο έχει αλλάξει την οικονομία είναι που έβαλε για διαμεσολαβητή την τεχνητή νοημοσύνη. Όσο καλύτερα προετοιμασμένοι, διαβασμένοι και υποψιασμένοι είμαστε, τόσο το καλύτερο.

Ονομάζεται media literacy και είναι καλό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ: Καταναλώνεις την πληροφορία που σου αξίζει; Ας μιλήσουμε για το news literacy

Loader