«Η συγγνώμη είναι μισό χ....ο» τελικά και δεν απολογούμαστε

«Η συγγνώμη είναι μισό χ....ο» τελικά και δεν απολογούμαστε

«Η συγγνώμη είναι μισό χ....ο» τελικά και δεν απολογούμαστε

Γράφει η Νίκολα Καρατζιά

Η καθαριότητα δεν ξέρω αν είναι αρχοντιά, είναι σίγουρα αναγκαία γιατί μη σου τύχει να βρεθείς σε ασανσέρ με κάποιον που δεν έχει σε εκτίμηση το σαπούνι και το αποσμητικό. Πάλι καλά που στη χώρα μας δεν υπάρχουν ουρανοξύστες και στον προορισμό μας φτάνουμε τσακ μπαμ.

Τη δεύτερη «ρήση» δεν την είχα ποτέ σε υπόληψη, αφού μου ακουγόταν εκτός από λίγο άσεμνη, απόλυτη σε σημείο μηδενιστικό. Θεωρούσα δε, πως οποιοσδήποτε έχει δικαίωμα στο λάθος όταν αυτό δεν είναι εκ προθέσεως, όπως επίσης και στην απολογία. Μιλώ σε χρόνο παρελθοντικό διότι πλέον, κάπως αμφισβητώ την ίδια μου τη θεώρηση των πραγμάτων.

Η συγγνώμη και πολύ περισσότερο το «σόρρυ», μοιάζουν να έχουν χάσει την αξία τους διότι χρησιμοποιούνται συχνά όχι επειδή μετανιώνουμε για μία μας πράξη αλλά, για να μειώσουμε ή αποφύγουμε τις συνέπειες.

Συγγνώμη από δολοφόνους, συγγνώμη από βιαστές, από πολιτικούς και μεγάλες εταιρείες και επιχειρήσεις. Όλοι όμως αφότου το έγκλημα, πταίσμα ή γκάφα, έγιναν αντιληπτά ή αποδείχθηκαν, με αποτέλεσμα να δεχθούν δημόσια κατακραυγή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Πρόσφατο παράδειγμα, η αδιαπραγμάτευτα εχθρική προς της γυναίκες διαφήμιση βελγικής αλυσίδας γρήγορης εστίασης, Bicky Burger, που δείχνει με εικόνα κόμικ έναν άντρα να γρονθοκοπεί μια γυναίκα επειδή του έδωσε διαφορετικό burger από εκείνο που ο ίδιος ήθελε, λέγοντας της «Σοβαρά, ψεύτικο Bicky»;

Η διαφήμιση αναρτήθηκε την περασμένη Τρίτη στο Facebook και αφότου ακόμη και Βέλγοι πολιτικοί την χαρακτήρισαν «εμετική» και «ανεύθυνη», η Goodlife Foods, ο ολλανδικός παραγωγός τροφίμων πίσω από την Bicky Burger, την διάγραψε δηλώνοντας ότι μετάνιωσε.

Η αρμόδια επιτροπή δεοντολογίας (JEP,) ανέφερε ότι έλαβε εκατοντάδες καταγγελίες μέσα σε λίγες ώρες από την εμφάνιση της διαφήμισης, ενώ δύο πολιτικοί, υπεύθυνοι για την ισότητα των φύλων στη γαλλόφωνη περιοχή της Βαλλονίας, κάλεσαν τις αρχές να ερευνήσουν την υπόθεση.

Και εδώ επιτρέψτε μας να θέσουμε το σοβαρό-όχι και τόσο- ερώτημα. Μα καλά, εκεί στο Βέλγιο δεν έτυχε ποτέ να «πέσουν» επάνω στη δικιά μας καμπάνια ενάντια στη βία κατά των γυναικών; Χμ, μάλλον γι’ αυτό δεν έμαθαν ότι πρέπει να «Φέρονται Αντρίκια» «Γιατί τις γυναίκες δεν τις χτυπάς ούτε με τριαντάφυλλο»! Ως εκ τούτου, παρακαλούμε όπως η Κυπριακή Δημοκρατία αποστείλει στη Βελγική την καμπάνια σε ηλεκτρονική μορφή, αφού εικάζουμε πως εκείνοι τουλάχιστον έχουν υπολογιστές που «διαβάζουν» cd.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ ΕΔΩ: Έδωσαν ηλεκτρονικά τον προϋπολογισμό–Δεν είχαν υπολογιστές για CD

Επανερχόμαστε στην περιβόητη όμως διαφήμιση του Bicky Burger, της οποίας οι υπεύθυνοι για την κυκλοφορία, την Τετάρτη, ανάρτησαν στο Facebook τόσο σε γαλλικά όσο και ολλανδικά, το μήνυμα: «Θέλουμε να ζητήσουμε συγγνώμη από όλους τους ανθρώπους που προσβλήθηκαν χθες από την ανάρτησή μας» και «Δεν είχαμε καμία πρόθεση να υποκινήσουμε τη βία».

Μια «απολογία» που για εμάς δεν είναι καν απολογία, αντιθέτως εδραιώνει ακόμη περισσότερο τη σεξιστική και ανεύθυνη στάση της εταιρείας, η οποία ουσιαστικά θεωρεί ότι οφείλει να ικανοποιήσει τη «μερίδα» που ενοχλήθηκε ζητώντας ένα «σόρρυ» από αυτή.

Με λίγα λόγια και σε ελεύθερη μετάφραση, το μήνυμα που μας περνάνε είναι πως «Λυπούμαστε που αναγκαζόμαστε να απολογηθούμε επειδή ορισμένοι είναι κάπως εύθικτοι όσον αφορά στην κακοποίηση των γυναικών. Στους υπόλοιπους τουλάχιστον 18.000, που εντός του 2016 σύμφωνα με στοιχεία καταγγέλθηκαν για ενδοοικογενειακή βία στο Βέλγιο, δεν ζητάμε συγγνώμη. Αντιθέτως τους προσκαλούμε να έρθουν για ένα Bicky Burger. Μπορεί να το απολαύσουν εξίσου με το κλάμα της γυναίκας τους όταν σηκώνουν χέρι επάνω της».

(embed:https://twitter.com/BenedicteLinard/status/1181545924436381696)

Λυπούμαστε αλλά για το μόνο που πραγματικά λυπούνται, είναι το γεγονός ότι το «λάθος» τους θα έχει αντίκτυπο στη φήμη γύρω από το όνομα τους και ενδεχομένως οικονομικό κόστος, που σε πολλές περιπτώσεις ανάμεσα τους και αυτή, πραγματικά ευχόμαστε να έχει, μπας και το πάθημα όντως γίνει μάθημα μιας και αναφερόμαστε σε ρήσεις.

Τελικά η φράση «Η συγγνώμη είναι μισό χ….ο», δεν είναι από μόνη της εκχυδαϊστική. Τέτοια είναι η λογική που κρύβεται συχνά πίσω από μια δήθεν απολογία που αποσκοπεί αποκλειστικά στην εξομάλυνση μιας κατάστασης προς όφελος μας. Φαινόμενο καθημερινό, αντιληπτό από όλους πλέον.

Άνδρας που αφαίρεσε τη ζωή από επτά –αποδεδειγμένα-γυναίκες, δήλωσε μετανοημένος στο δικαστήριο. Γυναίκες που επέδειξαν απρεπή και ρατσιστική συμπεριφορά κάνοντας λεκτική επίθεση σε γυναίκα από τη Ρωσία, σύμφωνα με δηλώσεις του δικηγόρου τους, απολογήθηκαν στην αστυνομία. Γιατί όχι όμως και στην ίδια τη γυναίκα που εξύβρισαν αναρωτιόμαστε εμείς…

Δεν χρειάζεται να ανατρέξουμε σε περισσότερες, παλαιότερες και πιο πρόσφατες απολογίες της κυπριακής κοινωνίας έτσι δεν είναι; Όλοι αντιλαμβανόμαστε όταν μας "κοροιδεύουν" μπροστά στα μούτρα μας εξάλλου!

Loader