Χρεωκοπία Thomas Cook: Η επόμενη μέρα
Ανησυχία για κατάρρευση ξενοδοχειακών μονάδων - Αύξηση τιμών αεροπορικών εισιτηρίων
Της Ελένης Χαραλάμπους
Πέραν από τους χιλιάδες υπαλλήλους του κολοσσού που βρέθηκαν εν μια νυκτί χωρίς δουλειά και τους χιλιάδες επίσης επιβάτες της εταιρείας που έμειναν στα κρύα του λουτρού, η χρεωκοπία της εταιρείας μέσω της οποία ταξίδευαν εκατομμύρια άνθρωποι, αφήνει εκτεθειμένη σε διάφορους κινδύνους και προβλήματα και την Κύπρο .
Η βρετανική ταξιδιωτική εταιρεία, με ιστορία 178 ετών, αν και αντιμετώπιζε διάφορα προβλήματα τα τελευταία χρόνια, έφερνε στο νησί μας περίπου 250 χιλιάδες επισκέπτες τον χρόνο. Για να το θέσουμε διαφορετικά, το 6% των τουριστών που έφταναν στην χώρας κυρίως από τη βρετανική, την γερμανική, αλλά και τη σκανδιναβική αγορά, έρχονταν μέσω της συγκεκριμένης εταιρείας. Περίπου πενήντα χιλιάδες τουρίστες αναμένοταν, τους επόμενους τρεις μήνες.
Το γεγονός ότι η εταιρεία θα σταματήσει να φέρνει τουρίστες στην Κύπρο, σημαίνει ότι μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων που είχαν βασιστεί σε συμφωνίες με τον βρετανικό κολοσσό, θα επηρεαστούν άμεσα και θα δουν τις τις κρατήσεις τους, σε κάποιες περιπτώσεις να σημειώνουν πτώση της τάξεως του 80%.
Το σενάριο να καλύψουν αυτό το κενό με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, είναι απομακρυσμένο, με αποτέλεσμα να υπολογίζεται ότι θα προκαλέσει ισχυρούς κλυδωνισμούς στη ρευστότητα της ξενοδοχειακής βιομηχανίας της Κύπρου.
Το γεγονός εξάλλου ότι η εταιρεία άφησε πίσω της και σημαντικές οικονομικές εκκρεμότητες, καθώς οι λογαριασμοί για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβρη έμειναν απλήρωτοι, μεγαλώνει περαιτέρω το πλήγμα που δέχεται η εγχώρια ξενοδοχειακή βιομηχανία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΕΔΩ: Thomas Cook
Με λίγα λόγια, ξενοδοχεία σε όλη την Κύπρο, ανησυχούν ότι η πτώχευση της Thomas Cook είναι η αρχή και του δικού τους τέλους, καθώς μένουν για τους επόμενους μήνες με πολύ λιγότερους πελάτες από ότι υπολόγιζαν, άρα και με λιγότερα έσοδα, ενώ τα λειτουργικά τους έξοδα θα τρέχουν, την ίδια ώρα που τα οικονομικά τους, ήδη αιμορραγούν από τους ανείσπρακτους λογαριασμούς.
Εάν σκεφτεί κάποιος ότι κάθε εβδομάδα έφταναν στην Κύπρο περίπου τριάντα αεροπλάνα της εταιρείας φέρνοντας πελάτες στα ξενοδοχεία, μπορεί πολύ εύκολα να υπολογίσει, το κενό που δημιουργείται στις κρατήσεις ξενοδοχείων και όλα τα συνεπακόλουθά τους.
Ειδικά για τα ξενοδοχεία με τα οποία η εταιρεία συνεργαζόταν και έκλεινε πακέτα διαμονής για το 70-100% των κλινών τους, το μέλλον φαίνεται πολύ ζοφερό, τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο και για τους εργαζόμενους που θα μείνουν χωρίς δουλειά σύντομα, ενώ υπολόγιζαν η σεζόν να τέλειωνε το Νοέμβριο.
Επίσης η επίσημη ενημέρωση από την εταιρεία μέχρι αυτή τη στιγμή προς τους “συνεργάτες» της ξενοδόχους στην Κύπρο, είναι μόνο ότι όσοι ταξίδεψαν με την Thomas Cook UK έχουν εξασφαλισμένη την επιστροφή τους και τα έξοδά τους από το ταμείο της εταιρείας προστασίας χρημάτων ταξιδιωτών, και είναι καλυμμένοι επειδή έκλεισαν πακέτο διακοπών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΕΔΩ: Διαδίκτυο και κλιματική αλλαγή οδήγησαν σε χρεωκοπία
Για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχει ακόμα καμιά ενημέρωση, ενώ δεν έχουν εξασφαλιστεί μέχρι στιγμής οι πτήσεις για επιστροφή των εγκλωβισμένων επιβατών της εταιρείας στις χώρες τους.
Άρα ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο τα έξοδα των ξενοδοχειακών μονάδων που χτυπήθηκαν από την χρεωκοπία της αεροπορικής εταιρείας να μεγαλώσουν και άλλο, με την παραμονή των εγκλωβισμένων επιβατών για αρκετές μέρες ίσως και πέραν των κρατήσεων τους, ενώ το ενδεχόμενο να πληρωθούν, είναι απομακρυσμένο.
Όσον αφορά στον αρμόδιο κρατικό φορέα, ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος, χαρακτήρισε πολύ σοβαρό το πλήγμα για τον κυπριακό τουρισμό, καθώς έφερνε στην Κύπρο το 5-6% των τουριστών.
Σοβαρό πλήγμα, καθώς όπως είπε, η ετήσια συνεισφορά της εταιρείας υπολογίζεται στις 200 χιλιάδες ευρώ περίπου, αν υπολογιστεί ότι η εταιρεία, μετέφερε στην Κύπρο γύρω στις 250 χιλιάδες τουρίστες και με δεδομένο ότι η μέση τουριστική δαπάνη ανέρχεται στα 750 ευρώ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΕΔΩ: Πως η Κύπρος επηρεάζεται από την κατάρρευση της Thomas Cook
Ο υφυπουργός Τουρισμού στις πρώτες δηλώσεις του μετά την χρεωκοπία και αμέσως μετά από σύσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της τουριστικής βιομηχανίας στην χώρα μας, είπε ότι δεν θα ζητηθεί βοήθεια από την κυβέρνηση, ότι θα βρούνε άλλους τρόπους να ξεπεραστεί η κρίση, ενώ εξέφρασε και την ελπίδα ότι η αγορά θα αυτορυθμιστεί από υφιστάμενους παίκτες.
H ελπίδα όμως για να ρυθμιστεί η αγορά μόνη της δεν φαίνεται και τόσο πιθανή, αν αναλογιστεί κανείς τι έγινε σε αντίστοιχη περίπτωση, στην κατάρρευση μιας άλλης εταιρείας πριν ένα χρόνο περίπου και συγκεκριμένα της κυπριακής αεροπορικής εταιρείας χαμηλών ναύλων Cobalt, η οποία έβαλε λουκέτο σε μόλις 28 μηνών λειτουργίας.
Και πάλι δόθηκαν διαβεβαιώσεις ότι οι ανάγκες θα καλυφθούν, ότι τίποτα δεν θα αλλάξει, και ότι η αγορά θα αυτορυθμιστεί. Παρόλα αυτά, μέσα σε ελάχιστους μήνες οι τιμές των εισιτηρίων για τα δύο κύρια αεροδρόμια της Ελλάδας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) διπλασιαστήκαν και σε κάποιες περιπτώσεις και τριπλασιάστηκαν.
Οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες που έχουν παρόμοιο πτητικό πρόγραμμα με την Thomas Cook και προσγειώνονται τόσο στα δύο αεροδρόμια της Κύπρου, όσο και στην Βρετανία, ήδη από χθες, προχώρησαν σε αυξήσεις στα ναύλα τους.
Αν και σαφώς πρόκειται για διαφορετικές εταιρείες με διαφορετικά μεγέθη, εντούτοις, αν η ρύθμιση που ελπίζει ο υφυπουργός να έρθει από μόνη της, και θα είναι αντίστοιχη με αυτή που βιώσαμε πριν ένα χρόνο, τότε τα πράγματα θα είναι δύσκολα, τόσο για την ξενοδοχειακή βιομηχανία, όσο και για τους κύπριους που θα αναγκαστούν να περιορίσουν τα ταξίδια τους και για άλλους προορισμούς πέραν της Ελλάδας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΕΔΩ: Νίπτει τας χείρας η Κομισιόν για τα ακριβά αεροπορικά ναύλα
Η Βρετανία είναι ο δεύτερος πιο συχνός προορισμός των κύπριων μετά την Ελλάδα. Τον τελευταίο χρόνο, αυξήθηκαν κατακόρυφα τα ταξίδια των κύπριων στη χώρα, καθώς τα εισιτήρια ήταν σε πιο προσιτές τιμές συγκριτικά με τα ποσά που καλούνταν να πληρώσουν για να επισκευτούν την Ελλάδα.
Σημαντικό είναι επίσης το ότι ο αριθμός των κύπριων φοιτητών που ταξιδεύουν στην Βρετανία είναι μεγάλος, και η αύξηση των τιμών στα αεροπορικά ναύλα θα τους επηρεάσει άμεσα.
Νομίζω πως είναι ορθό και πρέπον, το κράτος και οι αρμόδιοι φορείς να επανεξετάσουν κάποια πράγματα πάνω στο θέμα, και να πάρουν κρίσιμες αποφάσεις, παρά να μένουν αδρανείς και να ελπίζουν.
Εάν συμβεί και με την Βρετανία ότι συνέβη και με την Ελλάδα, οι δύο κύριοι προορισμοί των κυπρίων, θα γίνουν απλησίαστοι πλέον.
Σαφέστατα δεν έχουν άδικο όταν δηλώνουν πως είναι θέμα εταιρειών το κόστος των αεροπορικών ταξιδιών. Όμως στο χέρι τους είναι να βρουν τον τρόπο να μην γίνει και πάλι "παιχνίδι" στα χέρια δύο ή τριών εταιριών, ο δεύτερος μεγαλύτερος προορισμός των κυπρίων.
Να μην συμβεί ότι έγινε με την Ελλάδα. Να μην ξαναπιαστούμε αδιάβαστοι. Η εμπειρία μάς έδειξε ότι με τον υγιή ανταγωνισμό, είχαμε παλαιοτέρα χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων. Μήπως είναι καιρός να μπουν και άλλοι παίκτες στην αγορά για να προλάβουμε ή να διορθώσουμε την κατάσταση;
Μήπως ο υφυπουργός Τουρισμού να επισπεύσει την παρουσίαση των προτάσεών του για αναδιάρθρωση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, που έχει προαναγγείλει αλλά δεν έχει αποκαλύψει;