Χρίστος Γεωργίου: Ένας στρατιώτης του Κυπριακού Κέντρου Θεάτρου

Χρίστος Γεωργίου: Ένας στρατιώτης του Κυπριακού Κέντρου Θεάτρου

Χρίστος Γεωργίου: Ένας στρατιώτης του Κυπριακού Κέντρου Θεάτρου
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ΚΚΔΙΘ μιλά στην Avant Garde

Εκτελεστικός Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και, τα τελευταία χρόνια, ο άνθρωπος-κλειδί πίσω απ' την διοργάνωση ενός σπουδαίου και σημαντικού πολιτιστικού θεσμού στη χώρα μας, του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος.

Ο Χρήστος Γεωργίου, ένας άνθρωπος ταλαντούχος, εργατικός και με ξεκάθαρο όραμα, μάς μιλά για το Φεστιβάλ που τρέχει αυτή τη στιγμή αλλά για την εμπλοκή του στο ΚΚΔΙΘ.

Κεντρική Φωτογραφία: Προσωπικό αρχείο


Το Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος καθιερώθηκε πλέον ως θεσμός και φαίνεται να εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο...

Αυτό ισχύει, αναλάβαμε μια πολύ καλή βάση για να εργαστούμε. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια επικεντρωθήκαμε περαιτέρω στα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα. Ο υπερτιτλισμός, για παράδειγμα, θεωρώ ότι διαδραμάτισε νευραλγικό ρόλο, ως επίσης και η συνεχής επιλογή παραστάσεων υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου. Γενικότερα, θεωρώ -και είμαι περήφανος γι’ αυτό- ότι το Φεστιβάλ χαίρει μιας σημαντικής αναγνωρισιμότητας τόσο στη χώρα μας όσο και εκτός.

Είναι κάτι που αντικατοπτρίζεται και αριθμητικά, μέσα από τους επισκέπτες του Φεστιβάλ;

Βεβαίως, παρόλο που δεν πρόκειται για το πρωταρχικό μας ζητούμενο. Παρόλα αυτά ισχύει ότι την τελευταία πενταετία παρατηρούμε αύξηση της τάξεως του 128% στον αριθμό των επισκεπτών μας. Σε μία περίοδο, μάλιστα, που τόσο ο αριθμός των παραστάσεων μειώθηκε καθώς επίσης και ο προϋπολογισμός λόγω της οικονομικής κρίσης. Να αναφέρω ενδεικτικά ότι πέρυσι είχαμε περισσότερους από οκτώμιση χιλιάδες θεατές. Όπως και να ‘χει, θα ήθελα να τονίσω ότι η εμπορική απήχηση του Φεστιβάλ δεν είναι ο μοναδικός μας στόχος αφού αυτός αφορά στην επιπλέον διεύρυνση του θεσμού.

Στόχος μας είναι η επιπλέον αναβάθμιση της ποιοτικής θεατρικής παιδείας της κοινωνίας

Η οποία τί συμπεριλαμβάνει;

Μεταξύ άλλων, την αύξηση και αναβάθμιση των συνεργασιών μας με φορείς τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό και επιπλέον την αναβάθμιση της ποιοτικής θεατρικής παιδείας της κοινωνίας. Θα σταθώ στο τελευταίο και να τονίσω πόσο σημαντικό είναι το γεγονός ότι τέτοιας εμβέλειας παραστάσεις έρχονται στο νησί μας και ότι, μέσα από το Φεστιβάλ, ο κόσμος μπορεί να έρθει σε επαφή με την κουλτούρα και την σκηνοθετική προσέγγιση διεθνών σχημάτων. Φέτος φιλοξενούμε σχήματα από την Ιταλία, την Σλοβενία και την Ισπανία και παραστάσεις για τις οποίες είμαι πολύ περήφανος που τις έχουμε κοντά μας.

Να υποθέσουμε ότι υπάρχει μία πολυάριθμη ομάδα πίσω από την διοργάνωση;

Μάλιστα, η οποία εργάζεται για αρκετούς μήνες πριν από την κάθε διοργάνωση (Επιτροπή Επιλογής και Οργανωτική Επιτροπή). Από πλευράς μου οφείλω να ευχαριστήσω το ΔΣ του ΚΚΔΙΘ που μου έδωσε την ευκαιρία και την απόλυτη ελευθερία να επιλέξω εξ αρχής τους συνεργάτες και τις ομάδες με τις οποίες συνεργαζόμαστε εδώ και χρόνια. Ανθρώπους που μαζί αγαπήσαμε βαθιά το Φεστιβάλ αυτό και μόνη μας έγνοια είναι να το εξελίξουμε περαιτέρω και να το δούμε να πηγαίνει ακόμα πιο μπροστά.

(youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lGKptkN2lSA caption: Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2019)


INFO: Το «Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος» έχει τιμηθεί με την ευρωπαϊκή διάκριση EFFE Label (2015-2016, 2017-2018 και 2019-2020, ως ένα από τα καλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης.


Το Φεστιβάλ έχει διακριθεί και φέτος;

Πρόκειται για μία τριπλή διάκριση αφού το Φεστιβάλ έχει τιμηθεί με την ευρωπαϊκή αναγνώριση EFFE Label (2015-2016, 2017-2018, 2019-2020), ως ένα από τα καλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης. Γενικότερα πρόκειται για ένα Φεστιβάλ που πέτυχε να εδραιώσει την παρουσία τους ως θεσμός στην Κύπρο και παράλληλα να βάλει τη χώρα μας στο διεθνή πολιτιστικό χάρτη. Να αναφέρω ότι για την φετινή διοργάνωση είχαν υποβληθεί προτάσεις από είκοσι τέσσερις συνολικά χώρες. Επιπλέον, σημαντική είναι η αναγνώριση που λαμβάνει το φεστιβάλ τόσο από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου όσο και από τα Εθνικά του Κέντρα.


Εισιτήρια για το Φεστιβάλ μπορείς να εξασφαλίσεις από εδώ


Στους συνδιοργανωτές του φεστιβάλ συμπεριλαμβάνεται και το Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου στο οποίο εργάζεσαι ως Εκτελεστικός Διευθυντής.

Ανέκαθεν ήταν εμπλεκόμενο το Κέντρο αφού, απ’ το 1997 μέχρι και σήμερα, συνδιοργανωτές είναι οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, ο ΚΟΤ -και σήμερα του Υφυπουργείο Τουρισμού- και το Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Το Φεστιβάλ γεννήθηκε μετά από εισήγηση του Νίκου Σιαφκάλη, τότε Εκτελεστικού Διευθυντή του Κέντρου, το 1977, με στόχο την προώθηση και ανάδειξη του αρχαίου ελληνικού δράματος στην Κύπρου που θα έδινε παράλληλα την ευκαιρία στους επισκέπτες να παρακολουθήσουν παραστάσεις από διεθνείς οργανισμούς και θέατρα.

(youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lYSihiN3fGU caption: Τρωάδες)

Προσωπικός μου στόχος η ανάπτυξη του Κυπριακού Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και κατ’ επέκταση η ανάπτυξη του ευρύτερου θεατρικού τοπίου στη χώρα μας

Πέραν απ’ το Φεστιβάλ παρατηρούμε και μία στροφή στο Κέντρο Θεάτρου;

Ναι κι αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα. Είναι προσωπικό στοίχημα για μένα η ανάδειξη του Κέντρου αυτού. Ως επαγγελματίας, και τα τελευταία χρόνια μέσα από τη θέση μου ως Εκτελεστικός Διευθυντής, προσωπικός μου στόχος η ανάπτυξή του και κατ’ επέκταση η ανάπτυξη του ευρύτερου θεατρικού τοπίου στη χώρα μας. Θεωρώ τον εαυτό μου "στρατιώτη" ενός Κέντρου με πολυετή ιστορία. Πέραν του Φεστιβάλ πραγματοποιούνται και άλλες σημαντικές δράσεις όπως, το Διεθνές Συμπόσιο Αρχαίου Ελληνικού Δράματος ανά διετία, η Εβδομάδα Κυπριακού Θεατρικού Έργου στην Αθήνα, το Πρόγραμμα PLAY, οι εκδόσεις μας, η Επετηρίδα για το Θέατρο στην Κύπρο για την καταγραφή της ιστορίας του κυπριακού θεάτρου και άλλες. Ίσως εδώ να πρέπει να αναφέρω ότι όλα αυτά πραγματοποιούνται, απ’ το 2012 και μετά, με μειωμένη επιχορήγηση που λαμβάνει το Κέντρο από τον ΘΟΚ όσον αφορά στα λειτουργικά έξοδα. Αναγκαζόμαστε πολλές φορές να ενισχύουμε με κονδύλια του Κέντρου την παραγωγή πολλών δράσεων...

Γίνονται κάποιες προσπάθειες για αύξηση των επιχορηγήσεων;

Έχουν γίνει αρκετά διαβήματα και αυτό που θα επιθυμούσαμε είναι να αυξάνονται σταδιακά τα κονδύλια γιατί το κυπριακό θέατρο τα χρειάζεται για να συνεχίσει την πορεία του. Και η πορεία του Κέντρου συγκεκριμένα, δεν πρέπει να σταματήσει. Το Κέντρο είναι ένα από τα 89 συνολικά εθνικά κέντρα που υπάγονται στο Διεθνές Κέντρο Θεάτρου που προωθούν και αναδεικνύουν, μεταξύ άλλων, τις δραστηριότητες της χώρας στο εξωτερικό. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι τόσο το εννιαμελές Διοικητικό Συμβούλιο όσο και τα μέλη του είναι επαγγελματίες του θεάτρου και των παραστατικών τεχνών και το Κέντρο διατηρεί συνεργασίες με πολιτιστικούς οργανισμούς, ενεργή συμμετοχή σε διάφορους τομείς του θεάτρου και συμβάλει με κάθε τρόπο στην εξέλιξη της θεατρικής τέχνης και των παραστατικών τεχνών στην Κύπρο. Παράλληλα λειτουργεί ως δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στην κυπριακή και παγκόσμια καλλιτεχνική κοινότητα.

(youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Yrw--FYCysw caption: Bάχκες)

Η δική σου πορεία πως συναντήθηκε με αυτή του Κέντρου;

Έχω σπουδάσει θεατρολογία στην Αθήνα όπου και εργάστηκα, μεταξύ άλλων, και ως θεατρολόγος. Αποφοίτησα από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και επιπλέον κατέχω Μεταπτυχιακό τίτλο από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Πώς προέκυψε η αγάπη για την θεατρολογία;

Μικρότερος, στόχος μου ήταν να σπουδάσω Ιστορία-Αρχαιολογία. Μέχρι που είχα παρακολουθήσει μία συγκεκριμένη παράσταση όταν ήμουν στην πρώτη λυκείου. Ήταν το "Επτά επί Θήβας" σε σκηνοθεσία Βαρνάβα Κυριαζή, για τον ΘΟΚ. Ήταν μία παράσταση που με σημάδεψε με την αρτιότητά της και με άγγιξε ιδιαίτερα. Είχε γίνει μία στροφή μέσα μου και τότε άρχισα να το ψάχνω, να μάθω περισσότερα όσον αφορά στο αρχαίο ελληνικό δράμα. Τότε ήταν που άλλαξα πλεύση και στόχευσα στην θεατρολογία.

Ήταν αυτό που ανέμενες;

Ναι παρόλο που ποτέ δεν υπήρξα αυτό που λέμε "τυπικός φοιτητής". Κι αυτό γιατί ψαχνόμουν συνεχώς. Κάποια στιγμή, στην προσπάθειά μου να μάθω περισσότερα για την υποκριτική, είχα βάλει και στόχο να μπω στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου και να συνδυάσω τα δύο, κάτι που δεν έγινε. Στόχος μου δεν ήταν να γίνω ηθοποιός αλλά να μάθω περισσότερα για το θέατρο. Προέκυψαν και κάποιοι ρόλοι στην τηλεόραση, είχα εργαστεί και ως εμψυχωτής σε μία άκρως ενδιαφέρουσα θεατρική παράσταση κι έπειτα προέκυψε κι η συμμετοχή μου ως κορυφαίος του χορού στη παράσταση "Οιδίπους επί Κολωνώ" σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου στην Επίδαυρο.

Το δέος που ένιωσα όταν πρωτοβρέθηκα ως ηθοποιός στην Επίδαυρο ήταν ασύλληπτο.

Σε ποια ηλικία βρέθηκες στην σκηνή της Επιδαύρου;

Φοιτητής ακόμα, ήμουν μόλις είκοσι χρονών. Αξέχαστη περίοδος αυτή που προηγήθηκε, μιας και είχα πρόβες μέχρι τα χαράματα και το άλλο πρωί ήμουν στις εξετάσεις του Πανεπιστημίου. Όσο για την Επίδαυρο ήταν ένα… σοκ. Όταν πρωτοβρέθηκα εκεί, ως ηθοποιός πλέον, το δέος που ένιωσα ήταν ασύλληπτο.

Τι ακολούθησε στην πορεία σου;

Όταν κάποια στιγμή έπρεπε να κάνω την πρακτική μου άσκηση, είχα την τύχη να εργαστώ στον τομέα μου στο Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου όπου και αργότερα εργοδοτήθηκα ως υπάλληλος. Υπήρξε ένα μεγάλο σχολείο για μένα και παρέμεινα εκεί έως τον Δεκέμβριο του 2007 αφού τον επόμενο μήνα θα επέστρεφα στην Κύπρο.

Ποιο ήταν το πρώτο σου βήμα τότε;

Παρόλο που ο στόχος μου ήταν να προσφέρω τις υπηρεσίες μου στο ΚΚΔΙΘ αυτό δεν είχε καταστεί δυνατόν. Προέκυψαν διάφορες δουλειές και συνεργασίες. Εκείνη τη χρονιά είχα λάβει μέρος και ως ηθοποιός με τη πολυπολιτισμική παράσταση "Πέρσες" του Αισχύλου. Επρόκειτο ουσιαστικά και για την πρώτη μου επαφή, επαγγελματικά πλέον, με το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος. Έπειτα εργάστηκα ως θεατρολόγος στον ΘΟΚ ενώ είχα συνεργαστεί και με την ΕΘΑΛ και με άλλους πολιτιστικούς φορείς. Επιπλέον, εργάστηκα ως σκηνοθέτης στο θέατρο Versus, μία άλλη σπουδαία εμπειρία...

Στο μεταξύ συνέχισες και τις σπουδές σου;

Ναι, λίγο πριν λήξει το συμβόλαιό μου με τον ΘΟΚ ήταν μεγάλη η ανάγκη μου να προχωρήσω με ένα μεταπτυχιακό. Τότε συστάθηκε σχετικό τμήμα στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο με κατεύθυνση την Επιβίωση του Αρχαίου Δράματος κι ένιωσα πως επρόκειτο για κάτι που ήταν κομμένο-ραμμένο στα μέτρα μου. Ολοκληρώνοντας κι αυτή την πορεία φτάσαμε στο 2013, όταν και προκηρύχθηκε η θέση για το Κέντρο Θεάτρου την οποία εξασφάλισα. Ανέλαβα καθήκοντα τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.

Θεωρώ την συμβολή της Πολιτείας νευραλγική όσον αφορά στην εξέλιξη και ανάδειξη του πολιτισμού στη χώρα μας. Θεωρώ επιπλέον απαραίτητη τη δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού

Πρόσφατα ανακοίνωσες τη συνεργασία σου για τρίτη θητεία στο ΚΚΔΙΘ;

Πριν από λίγους μήνες το ΔΣ του ΚΚΔΙΘ αποφάσισε την ανανέωση της συνεργασίας μας για ακόμη μια θητεία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022, κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα και αποδέχτηκα αφού τρέφω μεγάλη αγάπη για το Κέντρο. Η διοργάνωση του Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος ήταν απ’ τα πρώτα καθήκοντα που είχα και να το βλέπω να εξελίσσεται, μόνο αισθήματα χαράς μου προκαλεί. Ένιωθα από την αρχή την βαριά ευθύνη τόσο προς το ΔΣ που με εμπιστεύτηκε όσο και απέναντι στον εαυτό μου. Όραμά μου είναι η εξέλιξη του θεάτρου και του πολιτιστικού πεδίου στην Κύπρο και, όπως μπορώ, θα εργάζομαι προς αυτή την κατεύθυνση αναγνωρίζοντας, παράλληλα, την ευλογία να έχω δίπλα μου καλούς συμπαραστάτες και συνοδοιπόρους.

Αναδεικνύεται και προωθείται η θεατρική δημιουργία στην Κύπρο;

Είμαστε σε καλό δρόμο παρόλα αυτά, κι επειδή θεωρώ την συμβολή της Πολιτείας νευραλγική, ελπίζω κάποια στιγμή η στήριξη γενικότερα προς τον Πολιτισμό να είναι πιο έντονη. Το έχω ξαναπεί και θα συνεχίσω να το λέω, θεωρώ απαραίτητη τη δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού στη χώρα μας. Επιπλέον θεωρώ ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης στη κάλυψη αναγκών όσον αφορά στο θέατρο και τις παραστατικές τέχνες. Η πολιτιστική παιδεία του τόπου είναι άκρως σημαντική. Κι όσες φορές και να το πούμε, δεν αρκεί.

Loader