Τελικά ο Godzilla είναι καλός ή κακός;

Τελικά ο Godzilla είναι καλός ή κακός;

Εσύ θα αποφασίσεις

Τελικά ο Godzilla είναι καλός ή κακός;
Eίναι αναγκαίο κακό η ατομική βόμβα;

Για να απαντήσουμε αυτή την ερώτηση πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσουμε: ποιος Godzilla; Το γνωστό αυτό τέρας ζει μέσα από πολλές ταινίες, κόμικς, παιχνίδια, και καρτούν.

Επιλέγω δύο, τους οποίους θεωρώ και τους βασικότερους: το original τέρας της Ιαπωνίας στην ομώνυμη ταινία του 1954, Gojira, και το αμερικάνικο version όπως τον παρουσιάζει το Hollywood στην ομώνυμη πάλι ταινία του 2014.

(youtube: https://www.youtube.com/watch?v=VKrj1ymJzmo caption: Το τρέιλερ της ταινίας του 1954)

Αυτό που μου έκανε εντύπωση παρακολουθώντας το τελευταίο, ήταν το πώς ο Godzilla παρουσιάστηκε στο τέλος ως κάπως ο καλός της υπόθεσης. Στην Ιαπωνία πάντως δεν ήταν ιδιαίτερα καλούλης. Ε, τι είναι τελοσπάντων;

Η απάντηση βρίσκεται στην ιστορία και στη σχέση της Αμερικής και της Ιαπωνίας όσον αφορά την απειλή και την καταστροφή που άφησε πίσω της η ατομική βόμβα.

Η αυθεντική γιαπωνέζικη ταινία γυρίστηκε 9 μόλις χρόνια μετά την επίθεση στη Χιροσίμα. Η δημιουργία του καταστροφικού τέρατος στην αυθεντική ταινία οφείλεται σε δοκιμές που κάνει ο αμερικανικός στρατός με την ατομική βόμβα. Είναι αρκετά ξεκάθαρη νομίζω η κριτική στην εξωτερική πολιτική της Αμερικής, όπου η καταστροφή της βόμβας απεικονίζεται κυριολεκτικά στην τερατώδη της μορφή. Οι γιαπωνέζοι έτσι εκφράζουν τη φοβία της βόμβας.

Το Αμερικάνικο version από την άλλη, κρατά μια κάπως διαφορετική στάση. Προς το τέλος της ταινίας o Godzilla «βοηθά» τους Αμερικάνους να εξοντώσουν ένα μεγαλύτερο κίνδυνο, φεύγοντας μάλιστα ώς ήρωας. Ήταν παρεξηγημένο το καημένο. Είναι στην ουσία ένα αναγκαίο κακό για να μπορεί να εξουδετερωθεί μια εξωτερική απειλή. Σας θυμίζει κάτι; Εμένα πάντως μου θυμίζει τα επιχειρήματα των Αμερικάνων τότε υπέρ της βόμβας. Το γενικό συναίσθημα ήταν ότι «δεν θέλουμε να τη χρησιμοποιήσουμε αλλά μπορεί και να αναγκαστούμε για το γενικότερο καλό». Οι Αμερικάνοι έτσι με τη σειρά τους εκφράζουν την αναγκαιότητα της βόμβας.

Η απάντηση βρίσκεται στην ιστορία και στη σχέση της Αμερικής και της Ιαπωνίας

70 χρόνια μετά και η στάση που βλέπουμε να εκφράζεται μέσα από τη βιομηχανία του Hollywood εξακολουθεί να είναι αμυντική. Και αυτό γίνεται όχι με μια αμερικάνικη ιστορία, αλλά γίνεται με την ίδια ιστορία που οι γιαπωνέζοι εξέφρασαν το φόβο τους, γυρίζοντας την ίδια τους την ιστορία εναντίων τους. Εντελώς Murican συμπεριφορά.

(youtube: https://www.youtube.com/watch?v=I-EEqJ9HyTk caption: Το τρέιλερ του 2014)

Οπότε το εάν ο Godzilla είναι καλός ή κακός εξαρτάται από τη δική σου κοσμοθεωρία. Είναι αναγκαίο κακό η ατομική βόμβα; Το ίδιο ισχύει και με το δικαίωμα στην οπλοφορία. Είναι και τα όπλα ένα αναγκαίο κακό και οι κακοί φιλελεύθεροι προσπαθούν να μας αφοπλίσουν; Αχ, λέτε ο Godzilla να είναι προπαγάνδα ενάντια στην τροποποίηση του 2nd amendment; Μήπως τελικά πίσω από τη δημιουργία της αμερικάνικης ταινίας κρύβεται η Ιαπωνία, σε μια προσπάθεια της να κρατήσουν οι Αμερικάνοι τα όπλα τους και να συνεχίσουν να σκοτώνονται μεταξύ τους; 70 χρόνια μετά, η Ιαπωνία θα πάρει την εκδίκηση της.

Loader