Ελλείψεις μειώνουν την προσβασιμότητα των ΑμΕΑ σε τουριστικές επιχειρήσεις

Ελλείψεις μειώνουν την προσβασιμότητα των ΑμΕΑ σε τουριστικές επιχειρήσεις

Ελλείψεις μειώνουν την προσβασιμότητα των ΑμΕΑ σε τουριστικές επιχειρήσεις

Της Αριάνας Χαριλάου

Για έλλειψη προσβασιμότητας στις τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας σε ΑμΕΑ κάνει λόγο ο πρόεδρος της Οργάνωσης Παραπληγικών Κύπρου, Δημήτρης Λαμπριανίδης, σημειώνοντας πως το χρόνιο αυτό πρόβλημα συντηρείται σε αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες που δεν έχουν τις κατάλληλες προδιαγραφές, αλλά και πολύ μικρό αριθμό δωματίων.

Σε δηλώσεις του στο Impossible Works, εξέφρασε την απογοήτευση του, τονίζοντας πως ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού δεν δίνει την απαραίτητη σημασία στα θέματα προσβασιμότητας, διότι δεν αναγνώρισε έγκαιρα πόσο μεγάλη είναι η αγορά του τουρισμού στα άτομα με αναπηρίες, ενώ την ίδια ώρα δεν εφάρμοσε τη νομοθεσία για την προσβασιμότητα. Η έλλειψη ικανοποιητικού αριθμού προσβάσιμων δωματίων οφείλεται και στην απόφαση του ΚΟΤ να μην εφαρμόζεται η πρόνοια της σχετικής νομοθεσίας για δημιουργία προσβάσιμων δωματίων σε ποσοστό 2% αντί 5%, είπε ο κ. Λαμπριανίδης, προσθέτοντας ότι είναι απαράδεκτο εν έτη 2018 να προσπαθούμε να αναβαθμίσουμε το προϊόν μας και την ίδια ώρα να καταπατούμε τα ανθρώπινα δικαιώματα. «Λαμβάνουμε δεκάδες παράπονα από τα μέλη μας, ακόμα και από ξένους που θέλουν να επισκεφτούν τη χώρα μας και δεν βρίσκουν προσβάσιμα ξενοδοχεία», είπε.

Δυστυχώς ο ΚΟΤ δεν ήταν σύμμαχος, ώστε να λυθεί αυτό το πρόβλημα στον βαθμό που έπρεπε, ανέφερε. «Η προσβασιμότητα αποτελεί σημαντικό ποιοτικό κριτήριο σε ένα ξενοδοχείο, επειδή κάνει τη διαμονή πιο εύκολη σε όλους και στους αρτιμελείς αλλά και στα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, όπως οι ηλικιωμένοι, τα μικρά παιδιά, οι γυναίκες που κυοφορούν, οι υπέρβαροι. Μόνο οι ηλικιωμένοι είναι η πιο μεγάλη αγορά τουριστών, η οποία αριθμητικά εκτοξεύεται και είναι η κατηγορία των πελατών που ξαναέρχονται στο νησί μας, ξοδεύοντας τα περισσότερα χρήματα», πρόσθεσε.

Ακριβά τα προσβάσιμα ξενοδοχεία

Παράλληλα, ο κ. Λαμπριανίδης σημείωσε πως τα προσβάσιμα ξενοδοχεία για άτομα με αναπηρίες είναι και αρκετά ακριβά, τονίζοντας τη αδυναμία μας στην προσφορά φθηνών τουριστικών καταλυμάτων. «Αναμένουμε από τον ΚΟΤ να μας ενημερώσει πόσα ξενοδοχεία έχουν αναβαθμιστεί και ανακαινιστεί τα τελευταία δύο χρόνια και πόσα βρίσκονται υπό ανέγερση, για να δούμε πόσες κλίνες προστέθηκαν στη χώρα μας και πόσες από αυτές είναι προσβάσιμες και διαθέσιμες σε άτομα με τροχοκάθισμα", τόνισε.

Ένα πολύ θετικό βήμα από πλευράς του ΚΟΤ, ανέφερε ο κ. Λαμπριανίδης, είναι ότι προχώρησε σε μια διαδικασία αξιολόγησης της προσβασιμότητας του κάθε ξενοδοχείου ξεχωριστά. Με αυτό τον τρόπο, είπε, ο τουρίστας έχει τη δυνατότητα, πριν φτάσει στο ξενοδοχείο, να ενημερωθεί λεπτομερώς από την ιστοσελίδα του ΚΟΤ, για τα προδιαγραφές προσβασιμότητας για να έχει μια πιο καλή εικόνα του καταλύματος. «Ένα ξενοδοχείο ή ένα κτήριο που είναι μερικώς προσβάσιμο για ένα άτομο με αναπηρίες μπορεί να είναι ικανοποιητικό. Με αυτές τις πληροφορίες, ο τουρίστας μπορεί να εξυπηρετηθεί άμεσα και να μείνει ευχαριστημένος. Είναι σημαντικό να διαθέτουμε αξιόπιστες και εύκολα διαθέσιμες πληροφορίες στο κοινό», ανέφερε.

Αναγκαία η ανάπτυξη δημόσιων μέσων μεταφοράς

Ερωτηθείς για το εάν υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας και στα αξιοθέατα της χώρας, ο Λαμπριανίδης σημείωσε πως το Τμήμα Δημοσίων Έργων και το Τμήμα Αρχαιοτήτων δεν έχει δώσει την απαραίτητη σημασία στην μεταμόρφωση των χώρων για να είναι προσβάσιμη για όλο τον κόσμο και ειδικά στα αρχαιολογικά μνημεία και σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος που είναι τα πρώτα που πρέπει να μεταμορφωθούν, επειδή είναι εκείνα που θα προσελκύσουν τους τουρίστες.

Πέραν από την προσβασιμότητα στα κτίρια και στα αξιοθέατα, πολύ σημαντική είναι και η ανάπτυξη δημόσιων μέσων μεταφοράς, όπως τα λεωφορεία και τα ειδικά ταξί, σημείωσε. «Τα λεωφορεία είναι πολύ σημαντικά επειδή είναι φθηνή η μεταφορά με το συγκεκριμένο μέσο και για πολλούς τουρίστες είναι πιο εύκολο και προσιτό να χρησιμοποιήσουν ένα λεωφορείο για να φτάσουν από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο της αρεσκείας τους», πρόσθεσε.

Κληθείς να σχολιάσει εάν έχουν γίνει βήματα για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων το τελευταίο διάστημα, ο κ. Λαμπριανίδης είπε πως στο θέμα των προσβάσιμων τουριστικών καταλυμάτων έχουμε σοβαρές ελλείψεις, ωστόσο οι υποδομές μας τα τελευταία χρόνια έχουν αναβαθμιστεί αρκετά. Σίγουρα μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα, τόνισε, σημειώνοντας παράλληλα πως οφείλουμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον προσβάσιμο σε όλους, καλλιεργώντας τη φιλοσοφία «σχεδιασμός για όλους». «Εάν οι αλλαγές αυτές εξυπηρετούν όλο τον πληθυσμό, οι επενδύσεις θα γίνουν πιο αποδοτικές», είπε.

Ειδικά τροχοκαθίσματα στις παραλίες

Όσον αφορά την πρόσβαση στις παραλίες, ο κ. Λαμπριανίδης σημείωσε ότι η προσπάθεια άρχισε πριν από δώδεκα χρόνια περίπου, όταν σε συνεδρίες στο γραφείο σχεδιασμού για άτομα με αναπηρίες στο Υπουργείο Συγκοινωνιών, με μια χορηγία από τον ΚΟΤ αγοράσαμε ειδικά τροχοκαθίσματα και πλαστικούς διαδρόμους ειδικούς για τοποθέτηση στην άμμο. Αρχικά, είπε οκτώ τέτοια είδους τροχοκαθίσματα είχαν τοποθετηθεί σε διάφορες παραλίες της χώρας μας, μαζί με πλαστικούς διαδρόμους, πάνω στους οποίους το τροχοκάθισμα μπορούσε να κυλήσει και να φτάσει στο σημείο που βρισκόταν το ειδικό τροχοκάθισμα και με τη βοήθεια κάποιου να μπει στο νερό. «Αυτό ήταν το πρώτο βήμα», ανέφερε, προσθέτοντας ότι από τότε πολλές παραλίες έχουν αποκτήσει αυτά τα ειδικά τροχοκαθίσματα. «Αυτές οι αγορές γίνονται συνήθως είτε από τις χορηγίες του ΚΟΤ είτε από την χορηγία κάποιου επιχειρηματία ή της τοπικής αρχής».

Η μεγάλη αλλαγή στις παραλίες, τόνισε ο κ. Λαμπριανίδης, έγινε όταν αγοράστηκε, με χορηγία του ΚΟΤ, το πρωτοποριακό αυτόνομο σύστημα θαλάσσιας πρόσβασης (Seatrac) που προσφέρει αυτόνομη πρόσβαση στο νερό και είχε τοποθετηθεί στην Πόλη Χρυσοχούς. Ακολούθως, είπε, η Οργάνωση κέρδισε την υλοποίηση ενός συγχρηματοδοτούμενου έργου από τα διασυνοριακά ταμεία Ελλάδας – Κύπρου και εγκαταστήσαμε τέσσερα τέτοια συστήματα αυτόνομης πρόσβασης στην Κύπρο σε διαφορετικούς Δήμους, Πάφο, Λεμεσό, Αγία Νάπα και Πρωταρά. «Οι βασικοί όροι όμως για να δώσουμε στους Δήμους, αυτόν τον εξοπλισμό δωρεάν που στοιχίζει 30.000 ευρώ ήταν να αναλάμβανε ο Δήμος τη συντήρηση του και να υπήρχαν όλες οι απαραίτητες υποδομές, όπως χώρος στάθμευσης για άτομα με αναπηρίες πλησίον της παραλίας και πρόσβαση για να φτάσει κάποιος μέχρι την άμμο, αλλά και προβάσιμοι χώροι υγιεινής», είπε. Αυτή την περίοδο, ανέφερε, έχουμε κερδίσει ένα νέο έργο από τα Διασυνοριακά Ταμεία και θα εγκαταστήσουμε πέντε τέτοια μηχανήματα στο Παραλίμνι. «Ο Δήμος Παραλιμίου έχει δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για να επενδύσει σε αυτόν τον τομέα και έτσι συνεργαστήκαμε για να εγκαταστήσουμε τα νέα αυτά μηχανήματα και να μεταμορφώσουμε περισσότερες παραλίες στο Δήμο. Ελπίζουμε ότι μέχρι το επόμενο καλοκαίρι θα έχουμε τοποθετημένα και τα πέντε αυτά μηχανήματα», πρόσθεσε.

Αξίζει να σημειωθεί ότι 47 συνολικά παραλίες υπάρχουν στην Κύπρο που είναι προσβάσιμες από άτομα με αναπηρίες, σύμφωνα με τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού. Οι 26 από αυτές διαθέτουν πλήρη προσβασιμότητα και οι 21 μερική. Στην πλήρη προσβασιμότητα συμπεριλαμβάνονται θαλάσσιες προσβάσεις (ξύλινες ράμπες ή πλαστικοί διαδρόμοι), χώροι υγιεινής και στάθμευσης. Πέντε από τις 26, πλήρως προσβάσιμες παραλίες, διαθέτουν το πρωτοποριακό αυτόνομο σύστημα θαλάσσιας πρόσβασης ΑμεΑ (Seatrac). Αρκετές παραλίες διαθέτουν ειδικό αμφίβιο τροχοκάθισμα κατάλληλο για διακίνηση στην παραλία και πρόσβαση στη θάλασσα, καθότι επιπλέει (Floating Wheelchair).

Κατάχρηση της μπλε κάρτας

Ερωτηθείς εάν το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης έχει καλυτερεύσει, ο κ. Λαμπριανίδης, είπε πως δυστυχώς είναι ένα πρόβλημα που παραμένει σοβαρό, σημειώνοντας πως υπάρχουν και άτομα, τα οποία κάνουν κατάχρηση της μπλε κάρτας. «Νιώθουμε ότι το Κράτος έχει δώσει σε πολύ περισσότερα άτομα από ότι έπρεπε την μπλε κάρτα και βλέπουμε ότι υπάρχουν άτομα που είναι κάτοχοι της μπλε κάρτας και η αναπηρία τους δεν τους δημιουργεί κινητικά προβλήματα», ανέφερε. Τόνισε ταυτόχρονα, πως θα πρέπει να αυξηθούν οι χώροι στάθμευσης ατόμων με αναπηρία στους δημόσιους δρόμους, ενώ σε συνδυασμό με ένα προσβάσιμό δίκτυο δημόσιων μεταφορών, η ένταση αυτού του προβλήματος θα ήτα πιο μικρή.

Όσο δε για τα πεζοδρόμια, το πρόβλημα παραμένει όσο σοβαρό ήταν και πριν, ανέφερε, λέγοντας ότι οι Κύπριοι οδηγοί θεωρούν ότι το πεζοδρόμιο είναι η επέκταση του δρόμου, μη σκεπτόμενοι τους συνανθρώπους τους. «Είναι μια πολύ κακή συνήθεια που θέτει σε κίνδυνο όλους. Έχουμε περίπτωση όπου άτομα με αναπηρίες τραυματίστηκαν προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουν το οδόστρωμα επειδή είχε σταθμευμένο αυτοκίνητο στο πεζοδρόμιο. Θεωρούμε ότι η Αστυνομία δεν δίνει αρκετή σημασία για να καταπολεμηθεί αυτό το πρόβλημα, ωστόσο αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει υποστελέχωση στο Σώμα και για αυτό έχουμε ζητήσει από την Επίτροπο Προσωπικών Δεδομένων να μελετήσει και να μας πει εάν είναι εφικτό μόνο με φωτογραφία οι αστυνομικοί και οι τροχονόμοι να στέλνουν εξώδικό στον ιδιοκτήτη του οχήματος», σημείωσε. Εάν αυτό εφαρμοστεί θα μειώσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό αυτές τις παρανομίες, είπε.

Loader