Η ομάδα του Λανιτείου ήρθε από το Detroit με μια σακούλα… εμπειρίες

Η ομάδα του Λανιτείου ήρθε από το Detroit με μια σακούλα… εμπειρίες

Τα παιδιά που εκπροσώπησαν την Κύπρο στον παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής, μιλούν στο Impossible Works για τις μοναδικές στιγμές που έζησαν

Η ομάδα του Λανιτείου ήρθε από το Detroit με μια σακούλα… εμπειρίες

«Ένα όνειρο μας πραγματοποιήθηκε», ανέφερε η ομάδα LanBots στο Impossible Works, η οποία εκπροσώπησε την Κύπρο στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό (First Lego League) στο Detroit των ΗΠΑ, τον περασμένο μήνα, όπου διαγωνίστηκε στο σχεδιασμό και προγραμματισμό ρομπότ αλλά και στην παρουσίαση της εργασίας με το πρωτότυπο θέμα «Χρήση του Νερού ως Καύσιμο Υλικό».

Της Αριάνας Χαριλάου

Εμφανώς χαρούμενη που θα γνώριζα αυτήν την καταπληκτική ομάδα των εφήβων με το εξαιρετικό ταλέντο στους τομείς της τεχνολογίας και καινοτομίας, πήρα το αυτοκινητάκι μου και κατευθύνθηκα προς το Λανίτειο Λύκειο που βρίσκεται στη συμπρωτεύουσα . Μπαίνοντας λοιπόν στην σχολική αίθουσα, αντίκρισα έναν απίστευτο ενθουσιασμό και ζωηρότητα στα μάτια των παιδιών αυτών, που σχεδόν αμέσως μου απέδειξαν πως η χώρας μας διαθέτει αξιόλογους νέους που έχουν στόχους και όνειρα να κατακτήσουν τον…κόσμο. Ο τρόπος που μου εξιστορούσαν τις εμπειρίες τους, οι λέξεις που χρησιμοποιούσαν για να περιγράψουν το project τους, το ίδιο το project αλλά και η ιδιαιτερότητα και ποιότητα του χαρακτήρα τους με εντυπωσίασε.

Η ομάδα αυτή, με την ονομασία LanBots, αποτελείται από τέσσερα παιδιά που φοιτούν στη δευτέρα Λυκείου, τους Νικόλα Ευριπίδου, Γιάννη Πανή, Αλέξανδρο Κατσουνωτό, Μαρία Ζαμπά και ένα παιδί που φοιτά στην πρώτη Λυκείου, την Νάταλυ Παναγιώτου. Το Λανίτειο Λύκειο συμμετείχε για πρώτη φορά στο πρόγραμμα αυτό και συστάθηκε μετά από ενημέρωση των εκπαιδευτικών του σχολείου για τη διεξαγωγή του τέταρτου Παγκύπριου διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Έρευνας και Καινοτομίας FLL. Αφού τα παιδιά, με συντονίστρια την εκπαιδευτικό Μαρία Λοϊζου – Θεοδοσίου εκπροσώπησαν το σχολείο τους στον εγχώριο διαγωνισμό, κατακτώντας τη δεύτερη θέση, είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στο Detroit των ΗΠΑ για να εκπροσωπήσουν την Κύπρο στον Παγκόσμιο διαγωνισμό.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε, ότι το κόστος για την αποστολή των παιδιών, αρχικά δεν θα καλυπτόταν ούτε από το Υπουργείο Παιδείας αλλά ούτε από καμία ιδιωτική επιχείρηση. Ωστόσο, μετά τη δημοσιοποίηση του θέματος από την κ. Πέγκυ Σπινέλη στο Impossible Works και τον σάλο που δημιουργήθηκε, το Υπουργείο Παιδείας μετά από έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, κάλυψε τα έξοδα και μετά από χίλια μύρια κύματα, τα παιδιά κατάφεραν να ζήσουν μοναδικές στιγμές.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ:

Μπράβο στα παιδιά που κέρδισαν, κρίμα στο κράτος που δεν μπορεί να τα στηρίξει

Η ομάδα του Λανιτείου πετάει για Ηνωμένες Πολιτείες

Η ομάδα του Λανιτείου μας στέλνει πολλές φωτογραφίες γεμάτες χαμόγελα από το Ντιτρόιτ

Το Project

Ο εγχώριος διαγωνισμός (πρόγραμμα First Lego League) έχει συγκεκριμένη θεματική ενότητα που τη φετινή χρονιά ήταν η «Υδροδυναμική» και αποτελείται από δύο μέρη, το «Robot Game» και το «Project» που θα πρέπει να υποστηρίζεται από τα «Core Values», δίνοντας έμφαση στη συνεργατικότητα, στην ευγενή άμιλλα, τη μάθηση αλλά και την ανάπτυξη συνεργασιών με την κοινωνία γενικότητα. Τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες και ως καθήκον να κατασκευάσουν ένα αυτόνομο ρομπότ χρησιμοποιώντας τεχνολογία Lego Mindstorms που θα έχει προγραμματιστεί, ώστε σε χρόνο 2,5 λεπτών να διεκπεραιώσει συγκεκριμένες αποστολές, να διερευνήσουν και να προτείνουν λύσεις σε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα και να δημιουργήσουν μια έξυπνη παρουσίαση για τη λύση που προτείνουν, την οποία θα πραγματοποιήσουν μπροστά στους κριτές.

«Αρχικά, ο καθένας μας είχε τη δική του ιδέα και μετέπειτα όλοι μαζί διαμορφώσαμε την τελική ιδέα που ήταν η δημιουργία ενός αυτοκινήτου που κινείται με νερό. Με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού μας κ. Μαρίας Λοϊζου υλοποιήσαμε την ιδέα μας σε δύο μήνες περίπου και για την κατασκευή της δουλεύαμε και εξωσχολικές ώρες», σημείωσαν τα παιδιά. Παράλληλα, ανέφεραν πως για να είναι εφαρμόσιμη η ιδέα τους, επισκέφτηκαν και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της χώρας και μίλησαν και με ειδικούς, αλλά και με επιστήμονες.

Το ρομπότ αποτελείται από μια μικρή συσκευή με τον εγκέφαλο, τους τροχούς και τους κινητήρες. Προγραμματίστηκε πάνω σε υπολογιστή για να κινείται μόνο του και να βγάζει κάποιες αποστολές. Η μηχανή του αυτοκινήτου αποτελείται από τρία μέρη. Από την μηχανή υδρόλυσης που αντί για βενζίνη χρησιμοποιείται το νερό, όπου στη συνέχεια διασπάται στα δύο του δομικά αέρια, το υδρογόνο και το οξυγόνο, τα οποία φυλάσσονται σε δύο ξεχωριστούς κυλίνδρους. Από εκεί, μέσω βαλβίδων, ελέγχεται πόσο αέριο παίρνει από κάθε φιάλη, η μηχανή κεντρικής καύσης, όπου τα δύο αέρια καίγονται και παράγουν ενέργεια. Από χημική ενέργεια, μετατρέπονται σε κινητική και μετά σε ηλεκτρική.

Η καινοτομία του project στηρίχθηκε στην ιδέα της χρησιμοποίησης του νερού ως υγρό, ενώ χρησιμοποιήθηκε και το οξυγόνο το οποίο έχει την ιδιότητα να επιταχύνει τις αντιδράσεις και να δεσμεύει όλη την ενέργεια από τη σύσταση του μορίου του υδρογόνου που έχει μια πρόωρη καύση.

Εξαιρετική παρουσία και βαθμολογία

Σύμφωνα με την εκπαιδευτικό κ. Μαρία Λοϊζου, η συμμετοχή των μαθητών του σχολείου στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό αποτελεί μεγάλη τιμή και είναι η πρώτη φορά που ένα δημόσιο σχολείο της Κύπρου εκπροσωπείται με τη δική του ομάδα σε παγκόσμιο διαγωνισμό αυτή της εμβέλειας στις ΗΠΑ. Οι μαθητές, ανέφερε, είχαν μια εξαίρετη παρουσία και εντυπωσίασαν τους κριτές με το έξυπνο θέμα τους αλλά και με την επιστημονική προσέγγιση στην πρόταση λύσης του προβλήματος. «Επίσης, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στον πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών στο περίπτερό μας», σημείωσε.

Από την πλευρά του ο Ρώνης Βαρνάβα, επικεφαλής της οργανωτικής Επιτροπής της δημιουργίας του κυπριακού διαγωνισμού, ο οποίος επίσης συνόδευσε τα παιδιά στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό στις ΗΠΑ, τόνισε πως ειδικά στο κομμάτι του Project τα παιδιά πήραν μια εξαιρετική βαθμολογία. «Το Project βαθμολογήθηκε σε εννιά τομείς από το 1 μέχρι το 5 και τα παιδιά βαθμολογήθηκαν με επτά 5αρια και δύο 4αρια. Οι κριτές επισκέφτηκαν οκτώ φορές το περίπτερό μας και αυτό ήταν πολύ σημαντικό. Το επίπεδο της χώρας μας είναι σε αρκετά υψηλό επίπεδο και αν και ήμασταν λίγο πιεσμένοι στο θέμα του οικονομικού που θα μας επέτρεπε να φτιάχναμε καλύτερο ρομπότ, αυτό που έχει αξία είναι μόνο το μυαλό . Από τις 108 χώρες, η μικρή Κύπρος με το χαμηλό budget τα πήγε εξαιρετικά», είπε.

Εμπειρία ζωής

Ρωτώντας τα παιδιά τι αποκόμισαν από το ταξίδι τους στην Αμερική, είδα στα μάτια τους ένα τόσο μεγάλο χαμόγελο που θα το κουβαλούν μια ζωή αναπολώντας αυτές τις μοναδικές στιγμές που έζησαν. Γιατί όταν είσαι έφηβος, οι εμπειρίες αυτές δεν πρόκειται να φύγουν ποτέ από το μυαλό σου. Μόνο και μόνο που ετοιμάζεις βαλίτσα για να γίνεις τουρίστας, ο ενθουσιασμός είναι τεράστιος, πόσο μάλλον να είσαι παιδί και να ξαφνικά να βρίσκεται στις ΗΠΑ για να δείξεις το ταλέντο σου.

«Οι στιγμές που ζήσαμε ήταν πολύ έντονες και η εμπειρία καταπληκτική. Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε την κουλτούρα της κάθε χώρας και να αναπτύξουμε φιλικές σχέσεις με αρκετούς συνομήλικούς μας. Συνεχώς προωθούσαμε την Κύπρο και εξηγούσαμε το κυπριακό πρόβλημα στα άλλα παιδιά αλλά και στους κριτές του διαγωνισμού. Επίσης, δοκιμάσαμε τα παραδοσιακά τρόφιμα των χωρών και προσφέραμε και εμείς τα δικά μας, τα οποία έγιναν ανάρπαστα. Υπήρχαν παιδιά που δεν ήξεραν που είναι η Κύπρος και εμείς είχαμε τη ευκαιρία να τους την γνωρίσουμε», ανέφεραν τα παιδιά, σημειώνοντας παράλληλα πως ήδη σύστησαν τον διαγωνισμό στους συμμαθητές τους. «Όταν μας ρωτάνε για την Αμερική και πως καταφέραμε να πάμε, τους συμβουλεύουμε ότι αν και είναι πολύ δύσκολο να πετύχεις τους στόχους σου, στο τέλος μπορείς να τα καταφέρεις. Η προσπάθεια αξίζει πολύ περισσότερα από το τελικό αποτέλεσμα και όλοι είναι κερδισμένοι. Γίνεται πιο πλούσιος και μαθαίνεις αρκετά πράγματα που θα σε βοηθήσουν στο μέλλον, όπως για παράδειγμα η ομαδικότητα και η αποδοχή του διαφορετικού, η οργάνωση και η συνεργασία», είπαν.

Αξίζει να σημειωθεί, πως μετά την ενασχόλησή τους με τον κλάδο αυτό, τα παιδιά ανέφεραν πως θα ήθελαν να ασχοληθούν επαγγελματικά στο μέλλον με τη ρομποτική, προσθέτοντας ότι το Κράτος και το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να δώσουν βάρος σε τέτοιου είδους σπουδές και να προωθήσουν περισσότερο τη νεολαία, η οποία στο μέλλον θα πάρει στα χέρια της τα ηνία της χώρας.

Ανάπτυξη ρομποτικής στην Κύπρο

Όσον αφορά το θέμα της ρομποτικής στη χώρα μας και την προώθηση του συγκεκριμένου τομέα στις σχολικές αίθουσες, ο κ. Βαρνάβα σημείωσε πως τα τελευταία χρόνια έγιναν άλματα σε αυτό τον τομέα. «Όταν θέλαμε να φέρουμε τον διαγωνισμό στην Κύπρο πριν από πέντε χρόνια, επισκεφτήκαμε το Υπουργείο Παιδείας και στο άκουσμα της λέξης ‘ρομποτική’ , οι λειτουργοί έμειναν άφωνοι, λόγω του ότι δεν γνώριζαν περί τίνος επρόκειτο. Σε αυτό λοιπόν τα πέντε χρόνια, έγιναν πάρα πολλά. Η ρομποτική πλέον χρησιμοποιείται σε όλες τις επιστήμες και είναι το μέλλον σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αφορά την εκπαίδευση ρομποτικής έρευνας και καινοτομίας, όπου το κάθε παιδί έχει την ευκαιρία να ασχοληθεί με μια εξωσχολική δραστηριότητα και να γνωρίσει κι άλλους κλάδους της επιστήμης και τεχνολογίας», τόνισε.

Η ενασχόληση των παιδιών με εξωσχολικές δραστηριότητες είναι πολύ σημαντική, σημειώνει η κ. Λοϊζου, προσθέτοντας παράλληλα πως αναπτύσσουν γνώσεις και σε άλλους κλάδους, ενώ διαμορφώνουν χαρακτήρα. «Η ενασχόλησή τους με τέτοιου είδους project προσθέτει ένα λιθαράκι σε αυτή τη διαδικασία της μάθησης και χωρίς να το καταλαβαίνουν, ασυνείδητα ξέρουν με τι θέλουν να ασχοληθούν στο μέλλον», ανέφερε. Τόνισε δε, πως το Υπουργείο θα πρέπει να δώσει έμφαση σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και με κάποιο τρόπο οι μαθητές να μπορούν να χρησιμοποιούν το σχολείο και το απόγευμα. «Είναι ένας τρόπος να περνούν εποικοδομητικά το χρόνο τους και να εκπαιδευτούν σε τομείς που δεν διδάσκονται στο σχολείο», είπε.

Loader