Social battery alert: Πώς να πεις «όχι» στην παρέα χωρίς ενοχές
Ωστόσο, όσο γεμάτο κι αν είναι από ευχάριστες στιγμές, μπορεί να γίνει εξαντλητικό για όσους νιώθουν ότι η «κοινωνική τους μπαταρία» αδειάζει γρήγορα.
Πολλοί καταλήγουν να αποδέχονται προσκλήσεις μόνο και μόνο επειδή φοβούνται ότι θα χάσουν κάτι σημαντικό. Το γνωστό FOMO (Fear Of Missing Out) ενισχύεται ακόμη περισσότερο από τα social media, όπου οι καλοκαιρινές εξορμήσεις, τα beach bars και οι βραδινές συγκεντρώσεις μοιάζουν ασταμάτητες.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Η ανάγκη για ξεκούραση, προσωπικό χρόνο και αποφόρτιση δεν είναι αντικοινωνική συμπεριφορά, αλλά μια μορφή φροντίδας του εαυτού μας. Το να επιλέξεις να μείνεις σπίτι αντί να βγεις ακόμη ένα βράδυ δεν σημαίνει ότι απομακρύνεσαι από τους φίλους σου.
Το ζητούμενο είναι να μπορείς να αρνηθείς μια έξοδο χωρίς να δημιουργούνται παρεξηγήσεις.
Τρεις ευγενικοί τρόποι να πεις «όχι»
1. Να είσαι ειλικρινής
Η απλή και ξεκάθαρη αλήθεια είναι συνήθως η καλύτερη επιλογή.
«Σας αγαπώ, αλλά νιώθω πολύ κουρασμένος και χρειάζομαι λίγο χρόνο για να ξεκουραστώ» είναι μια απάντηση που οι περισσότεροι φίλοι θα κατανοήσουν χωρίς δεύτερη σκέψη.
2. Πρότεινε μια εναλλακτική
Αν δεν μπορείς να ακολουθήσεις σήμερα, μπορείς να δείξεις ότι εξακολουθείς να θέλεις να περάσεις χρόνο με την παρέα σου.
Μια πρόταση όπως «Δεν θα τα καταφέρω σήμερα, αλλά να βρεθούμε για καφέ στις αρχές της εβδομάδας;» διατηρεί την επαφή και δείχνει ενδιαφέρον.
3. Ζήτησε μια «δεύτερη ευκαιρία»
Μερικές φορές δεν είναι η παρέα ή η δραστηριότητα το πρόβλημα, αλλά η χρονική στιγμή.
Ένα απλό «Αυτή τη φορά θα το χάσω γιατί χρειάζομαι ξεκούραση, αλλά κρατήστε με μέσα για την επόμενη έξοδο» μεταφέρει ακριβώς αυτό το μήνυμα.
Το «όχι» είναι κι αυτό μια υγιής επιλογή
Οι αληθινοί φίλοι κατανοούν ότι όλοι έχουν στιγμές που χρειάζονται χρόνο για τον εαυτό τους. Η διαχείριση της ενέργειας και της ψυχικής μας ισορροπίας είναι εξίσου σημαντική με την κοινωνική ζωή.
Άλλωστε, οι καλοκαιρινές ευκαιρίες για διασκέδαση δεν τελειώνουν σε μία βραδιά. Όταν δίνουμε στον εαυτό μας τον χρόνο που χρειάζεται για να ξεκουραστεί, μπορούμε να απολαύσουμε περισσότερο τις στιγμές που επιλέγουμε να μοιραστούμε με τους ανθρώπους γύρω μας.