Στην Τουρκία φιλοτέχνησαν αυτό

Στην Τουρκία φιλοτέχνησαν αυτό

Ενδιαφέρουσα συζήτηση το τι θεωρείται «ηρωικό» και ποια άτομα πρέπει να επαινούνται και να εγκωμιάζονται ως «ήρωες»

Πρώτη δημοσίευση Limassol Today

Στην κεντρική πλατεία του παραλιακού δήμου Μαλτεπέ στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης, που είναι ένας από τους σαράντα συνολικά δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της σημερινής Istanbul βρίσκεται το γλυπτό που βλέπετε στη φωτογραφία:

ggsgsg

Όπως είναι προφανές, το γλυπτό φιλοτεχνήθηκε για να τιμήσει έναν οδοκαθαριστή, που όπως έμαθα κιόλας από τόπακες δεν είναι κάτι σαν ένα γενικό και αόριστο μνημείο στον άγνωστο οδοκαθαριστή αλλά φτιάχτηκε ως ένδειξη ευγνωμοσύνης απέναντι σε ένα υπαρκτό πρόσωπο, έναν άνθρωπο που είναι γνωστός στη γειτονιά και ο οποίος για δεκαετίες εργαζόταν ως υπάλληλος στον δήμο του Μαλτεπέ.

Ο οδοκαθαριστής αυτός, μας είπαν, συνέχισε να εργάζεται και μετά που τοποθετήθηκε στο μέσο της πλατείας το γλυπτό του, συνήθιζε μάλιστα να καθαρίζει ακόμη και το ίδιο το άγαλμα που κατασκευάστηκε προς τιμήν του! Αν βρίσκεται ακόμη στη ζωή, σήμερα είναι συνταξιούχος.

Θέλω να πιστεύω πως -για επίσης προφανείς λόγους- είναι από τα ωραιότερα γλυπτά που θα έχετε συναντήσει και εσείς στη ζωή σας, κι αυτό, αφού, τι πιο πολιτισμένο και προοδευτικό από το να τιμήσεις έναν άνθρωπο που επί καθημερινής βάσεως για δεκαετίες ολόκληρες καθαρίζει κυριολεκτικά τους δρόμους και την πλατεία σου.

Ταυτόχρονα, μιας και οι συνειρμοί δεν μπορούν παρά να προκληθούν, πόσο μουχλιασμένο και προβληματικό συνάμα είναι να συνεχίζουμε στη «μετά-μετά-μετά» [metaverse] εποχή που ζούμε να εξυμνούμε και να δοξάζουμε μέσω μεγαλεπήβολων κιόλας μνημείων αμφιλεγόμενες προσωπικότητες που η προσφορά τους στον τόπο είναι πως καθάρισαν κι αυτοί… συνανθρώπους τους; Με τη... μεταφορική έννοια του δολοφόνησαν όμως εννοώ εδώ το «καθάρισαν», όχι με την κυριολεκτική.

Και όχι, δεν αναφέρομαι απαραίτητα σε περιστατικά που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο εμπόλεμης σύρραξης.

Αναφέρομαι σε μία σειρά από γλυπτά, προτομές και «ανδριάντες» που έχουμε σε αφθονία στα μέρη μας -και που έχουν και οι Τούρκοι φυσικά και πολλοί άλλοι λαοί και εθνότητες.

Νομίζω πως το τι θεωρείται  «ηρωικό» και ποια (άλλα) άτομα πρέπει να επαινούνται και να εγκωμιάζονται ως «ήρωες» θα μπορούσε να αποδειχθεί ωφέλιμη ως συζήτηση.

Διαχρονικά πάντως, η πολιτεία μας τείνει να δοξάζει ως ήρωες ένα πολύ τυποποιημένο και συγκεκριμένο προφίλ ανθρώπων ενώ οι προτομές και τα μνημεία μας είθισται να φτιάχνονται με απογοητευτικά προβλεπόμενο και τέρμα παλιακό και πουριτανό τρόπο.

Αλήθεια, πόσα γλυπτά γυναικών βλέπετε γύρω σας, για να αναφερθώ στο αντιπροσωπευτικότερο και ενοχλητικότερο μάλλον παράδειγμα;

Σχεδόν πάντοτε, οι «ήρωές» μας είναι άντρες, που, είτε «έπεσαν μαχόμενοι σε αιματοχυσίες που έγιναν για την πατρίδα» ανεξαρτήτως αν η προσφορά τους στην ίδια την πατρίδα είναι το λιγότερο αμφισβητούμενη ή διετέλεσαν «τρανοί και σπουδαίοι πολιτικοί άντρες».

Δεν προτείνω να μηδενιστούν και να ακυρωθούν σημαντικές στιγμές της Ιστορίας μας, αρνούμαι καν να μπω στη διαδικασία μίας τέτοιας κορεσμένης συζήτησης, ας σημειωθεί όμως η κατάφωρη απουσία διάθεσης και κατ’ επέκταση φαντασίας καταρχήν να εντοπίζονται και κατόπιν να προβάλλονται και να προωθούνται προσωπικότητες αλλά και συλλογικότητες που προσφέρουν παντοιοτρόπως και ποικιλοτρόπως στη χώρα και στην κοινότητα.

Ο οδοκαθαριστής στο Μαλτεπέ της Τουρκίας είναι εξαιρετικός ως παράδειγμα.

Οι ονοματοδοσίες μεγάλων λεωφόρων και κεντρικών οδικών αρτηριών, όπως και ολόκληρων συνοικιών και άλλων τοπωνυμίων συμπεριλαμβάνονται στο θέμα μας: Ένα θέμα που τις τοπικές και δημοτικές Αρχές αφορά κυρίως.

Ο πολιτισμός, πάντως, όπως και η προοδευτικότητα δεν είναι καθόλου αφηρημένες ως έννοιες.

Loader