Παράταση έκθεσης στη γκαλερί eins

Παράταση έκθεσης στη γκαλερί eins

Panayiotis Michael | Humming in non-linear time

exhibition extended until June 19

Κεντρική εικόνα and your thousand words, fiberglass, 61cm x 48cm x 41cm, 2020

Κείμενο της Μαρίας Πετρίδη

Η έκθεση Humming in non-linear time φλερτάρει με όσα συγκρατεί η κίνηση του χρόνου, πώς οι αναμνήσεις ανασκευάζονται σε νέες ρωγμές του ρυθμού. Η παλαιότερη και η τρέχουσα δουλειά του Παναγιώτη Μιχαήλ συνεχίζει να ενημερώνεται μέσω μιας ιχνηλάτησης αυτών που πια μοιάζουν απομακρυσμένα. Αινιγματικό και μεταμορφωτικό, το εγχείρημα της επιστροφής σε μια σκηνή ή σε μια προτεινόμενη μελλοντικότητα, με την ελπίδα της ενσωμάτωσης της εμπειρίας, αντικατοπτρίζει ίσως μια ματαιότητα. Και συχνά, ο καλλιτέχνης βρίσκει τον εαυτό του να ξανασκέφτεται το υλικό από εμπειρίες του «ιδιωτικού» και του «δημόσιου», σε μια ροή συσχετισμών και τις φόρμες που τα έργα παίρνουν.

 

Το A Door and Six Heartbeats Away ασχολείται με την στάσιμη ποιότητα του εσωτερικού αυτού του σπιτιού, που βρίσκεται στην Ουδέτερη Ζώνη. Με την μπροστινή είσοδο και τον κήπο να ακουμπούν το όριο της απαγόρευσης, η κατοικία αιωρείται σε έναν ενδιάμεσο χώρο εισόδου και εξόδου, έχοντας ως μοναδική πρόσβαση την πίσω πόρτα. Το βίντεο δονείται μέσα από μια ανθρώπινη φωνή που απαγγέλλει το κείμενο, γραμμένο χωρίς να έχουν προηγουμένως ιδωθεί οι εικόνες από τη συγγραφέα. Η παρεπόμενη σχέση κειμένου και κινούμενης εικόνας δημιουργεί απομεινάρια μιας ζωής αλλού λειτουργώντας, ως εκ τούτου, σε ασυμφωνία.  

Στη μη γραμμικότητα του χρόνου, ο Παναγιώτης Μιχαήλ τελεσιουργεί την ιδέα της επαν-εμφάνισης. Πριν από δύο δεκαετίες, ξεκίνησε με ζήλο μια μακρά διαδικασία κατά την οποία αποκόπτει και συλλέγει ιστορίες από εφημερίδες και περιοδικά, διεθνή και τοπικά. Η πρόθεσή του ήταν κάποια μέρα να διαβάσει εκείνες τις «κύριες» ειδήσεις. Ο χρόνος πέρασε και, στο μεταξύ, επιστρέφει ξανά σε αυτές για να φτιάξει τα επιμελή σχέδια με τον τίτλο Χ, μια σειρά έργων μη περιεκτικού πεζού λόγου, μια οπτικοποιημένη αφαίρεση των «ειδήσεων» που διαρκώς χάνουμε. Η εξαγωγή της γλωσσικής τους αξίας μεταμορφώνεται σε μια οριζόντια αναδιάταξη «πληροφοριών», μια δημοκρατικοποίηση που δεν είναι ιεραρχικά σχεδιασμένη σε «πρωτοσέλιδα», «δευτερεύουσες ιστορίες», διαφημίσεις, «κρυφές» ιστορίες που δεν ειπώνονται ποτέ. Η δυσκολία της ανάγνωσης που διατηρείται ή αυτό το ανεπαίσθητη δέλεαρ – το οποίο μόλις που μας αφήνει να ακουμπήσουμε το «κείμενο» - διανοίγει έναν ολόκληρο χώρο από τον οποίο μπορούμε να προσεγγίσουμε παγκόσμιες υποθέσεις και πληροφορίες και τους εαυτούς μας ως παίκτες και παίκτριες μέσα σε αυτές.  

Για τα έργα Φιλελεύθερος και Χαραυγή, ο Παναγιώτης Μιχαήλ συνέλεξε τα άρθρα που δημοσιεύθηκαν και στις δύο τοπικές εφημερίδες κατά την περίοδο 2015-16 του πρώτου γύρου διαπραγματεύσεων μεταξύ των ηγετών των δύο επικρατέστερων κοινοτήτων στο νησί. Το μόνο κριτήριο επιλογής των άρθρων ήταν να συνοδεύονται από μια φωτογραφία των δύο ηγετών. Προσέγγισε τους γραφίστες των εφημερίδων αναζητώντας πληροφορίες σχετικά με τη γραμματοσειρά και το μέγεθος των γραμμάτων των τίτλων και των υπότιτλων των άρθρων και υπολόγισε στη συνέχεια το εμβαδό της επιφάνειας του κάθε γράμματος και το άθροισμα όλων των εμβαδών. Οι λινογραφίες μετατρέπονται σε μια οπτική μετάφραση των επίσημων αυτών συνομιλιών στην πιο αφηρημένη και πυκνή τους στιγμή, ενσωματωμένες σε μαύρα και άσπρα μέρη όπου το κοινό μπορεί να έχει μερίδιο στην εξέλιξή τους, μολονότι εκ των υστέρων.  

Παρόμοια, το γλυπτό από υαλοβάμβακα παράγει χώρο στο πλαίσιο αναστολής μιας τελετουργίας στην οποία φτάνουμε χωρίς ποτέ να πλησιάζουμε τα αποκαλυπτήρια του επιφανούς ατόμου ή της ιστορικής στιγμής που μνημειώνεται. Κάνοντας αναφορά στην τελετουργική αποκάλυψη ενός «δημόσιου» αγάλματος ή μνημείου παγωμένου στο χρόνο, ο αποκλεισμός κοινωνικών ομάδων από μια τέτοια επίσημη επιλογή διαρρηγνύει κληρονομιές αδικίας. Το And your thousand words προτείνει σε όσες και όσους είναι παρόντες μια αναδιάρθρωση όπου μπορείς να πεις «πώς σου μιλάει αυτό το άγαλμα» και παρέχει μια στιγμή για να αναθεωρήσεις στη μνήμη ιστορικά γεγονότα. Χρειάζεται να είναι ακόμα εκεί; Ένα νεύμα στις διαμαρτυρίες του περασμένου έτους που εξαπλώθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά το γκρέμισμα του χάλκινου αγάλματος του δουλεμπόρου Edward Colston στο Μπρίστολ, και σε κινήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες που πίεσαν τις αρχές να μετακινήσουν μνημεία συνδεδεμένα με τη δουλεία και την αποικιοκρατία.

open wed-fri 4-8pm

sat 11-4pm

or by appointment

eins gallery facebook page

Loader