Δημιουργώντας πιστά αντίγραφα στο Μουσείο  του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου

Δημιουργώντας πιστά αντίγραφα στο Μουσείο  του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου

Συνέντευξη με τον Γιάννη Χατζηευθυβούλου, CEO της Glab3D και δημιουργό των ομοιωμάτων που έγιναν στο πλαίσιο των «Αισθήσεων» του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου, της πολυαισθητηριακής μουσειακής εμπειρίας

Στόχος, η προσβασιμότητα όλων στον πολιτισμό. Ο Γιάννης Χατζηευθυβούλου CEO της Glab3D εξηγεί τη φιλοσοφία γύρω από την τρισδιάστατη εκτύπωση και τον τρόπο με τον οποίο αρχαιολογικά εκθέματα, δημιουργήθηκαν εκ νέου για τις ανάγκες ενός κόσμου κοινωνικά πιο ευαίσθητου.

Θα λέγατε ότι στη διαδικασία δημιουργίας ομοιωμάτων αντιμετωπίσατε κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες;

Δεν θα έλεγα πως κάποιο στάδιο της διαδικασίας είναι πιο δύσκολο από κάποιο άλλο. Η δυσκολία έγκειται στο ίδιο το αντικείμενο. Αυτό που θέλω να πω, είναι πως υπάρχουν πολλοί τρόποι για την αντιγραφή ενός αντικειμένου, για παράδειγμα μετρώντας το, αν υπάρχει γεωμετρικό σχήμα (πάχος, μήκος, διάμετρος), αλλά και με τρισδιάστατη σάρωση, όταν ένα αντικείμενο δεν μπορεί να μετρηθεί. Στην περίπτωση αυτή είτε θα μετακινήσουμε το αντικείμενο είτε θα πάμε για επί τόπου σάρωση. Με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου είχαμε αντικείμενα που αφορούσαν και στις δυο περιπτώσεις.Πιο λεπτομερή δουλειά χρειαζόταν να γίνει με τα νομίσματα λόγω του μικρού μεγέθους τους. Η περίπτωση του ομοιώματος του αγάλματος είναι ευκολότερη. Αυτό που δεν μπορέσαμε βέβαια ήταν να κάνουμε σάρωση στην πίσω όψη του λόγω της τοποθέτησής του στον χώρο, γι’ αυτό και η σάρωση έγινε μόνο από μπροστά. Για την ολοκλήρωσή του ‘δούλεψε’ η φαντασία του ψηφιακού καλλιτέχνη μας, δημιουργώντας την πίσω πλευρά του και εφαρμόζοντάς την στο υφιστάμενο.  

Πώς λειτουργήσατε όσον αφορά την προστασία των πολύτιμων αυτών αντικειμένων;

Σε ανεκτίμητα αντικείμενα δεν μπορείς να ρισκάρεις, γι’ αυτό και η όλη διαδικασία για την αντιγραφή των αρχαιοτήτων δεν μας έφερε σε επαφή μαζί τους. Δεν τα αγγίξαμε καν, ούτε τα μετακινήσαμε. Τα φωτογραφήσαμε και κάναμε την τρισδιάστατη σάρωση. 

politistiko

Ποια η διαδικασία που ακολουθήθηκε μετά τηνσάρωσή τους;

Όσον αφορά στο άγαλμα χρειάστηκε μία μέρα να γίνει σάρωση ενώνοντας τα διάφορα κομμάτια του και μετά ξεκίνησε μια αρκετά μεγάλη διαδικασία για να τα ενώσουμε και να δημιουργηθεί το αντικείμενο. Το άγαλμα το οποίο είχε ύψος 1.70, έπρεπε να κοπεί σε έξι κομμάτια, κάθε ένα από τα οποία ήθελε μία μέρα για να τυπωθεί, αφού στη διάθεσή μας είχαμε μόνο έναν εκτυπωτή. Για να δημιουργηθεί, να κολληθεί, να βαφτεί και να φαίνεται το ίδιο αυθεντικό με το πρωτότυπο, χρειάστηκαν περίπου 2,5 βδομάδες.  

Το υλικό που χρησιμοποιήσατε ποιο ήταν;

Είναι βιοδιασπώμενο υλικό και παράγεται από ζαχαροκάλαμο, το πολυγαλαντικό οξύ, (polylactic acid). Πρόκειται για ένα πολύ ασφαλές υλικό, εύκολο στο τύπωμα, που μπορεί να τριφτεί, να βαφτεί και να δουλευτεί με λεπτομέρεια. Η μόνη του αδυναμία είναι η θερμοκρασία αφού αλλοιώνεται στους 60° C και άνω, κάτι το οποίο δεν μας εμπόδισε να το χρησιμοποιήσουμε αφού η θερμοκρασία στις αίθουσες του ΠΙΤΚ είναι σταθερή. Το εσωτερικό του ομοιώματος, επιλέξαμε να το γεμίσουμε με αφρό έτσι ώστε να έχει σταθερότητα και να μην σπάσει, αλλά ταυτόχρονα να απορροφά τους κραδασμούς. 

politistiko

Ένα άτομο με δυσκολίες στην όραση αγγίζοντας το ομοίωμα που έχετε φτιάξει, πώς θα το αισθανθεί;  

Θα έχει την ίδια αίσθηση εάν άγγιζε ένα αυθεντικό. Έχουμε καταφέρει να το δημιουργήσουμε με τις λεπτομέρειες ενός αυθεντικού αγάλματος, αλλά να δώσουμε και την αίσθηση της αφής, μέσα από την τρισδιάστατη σάρωση, αλλά και με ειδική σκόνη κατά τη διάρκεια του βαψίματος, που σου δίνει την αίσθηση της πέτρας. Άρα αυτοί ήταν οι δυο στόχοι σε σχέση με τις «Αισθήσεις», να ‘πιάσουμε’ αρχικά πιστό αντίγραφο στη σάρωση και δεύτερο να πετύχουμε την υφή της πέτρας. Θεωρώ πως το πετύχαμε. 

 

 

Loader