«Μην μετράτε την επιτυχία μόνο με εισπράξεις και νούμερα»

«Μην μετράτε την επιτυχία μόνο με εισπράξεις και νούμερα»

«Μην μετράτε την επιτυχία μόνο με εισπράξεις και νούμερα»
Ο Χάρης και η Μελίτα είναι οι δύο επιμελητές του τρέχοντος τριμήνου δράσεων στο Θέατρο Αποθήκες

Επιμέλεια Πάρις Δημητριάδης Τα σκίτσα είναι του Μπρούνο Σουλτς

Οι δύο καλλιτέχνες άνθρωποι που βλέπετε στην εδώ σέλφι είναι η Μελίτα Κούτα και ο Χάρης Καυκαρίδης. Ως τα άτομα που έχουν αναλάβει τις δράσεις για το τρέχον τρίμηνο στο Θέατρο Αποθήκες του ΘΟΚ, μάς μιλούν για τη θεματική και τους συνεργάτες τους καθώς και για το πώς οι ίδιοι αξιολογούν την πειραματική δουλειά που γίνεται στις Αποθήκες, γενικά. Χρειάζεται, πιστεύουν, βάθος χρόνου για να αποκτήσουν οι Αποθήκες το δικό τους κοινό, η επιτυχία ωστόσο δεν πρέπει να προσμετράται μόνο με εισπράξεις και νούμερα.

Μας ενδιαφέρει οι θεατές να φύγουν από την παράσταση γεμάτοι συναισθήματα. Και να μην είναι κάτι που το επόμενο πρωί θα το ξεχάσουν

Καλησπέρα Μελίτα και Χάρη. Γιατί «Δρόμοι Κροκοδείλων»;

Ο τίτλος «Δρόμοι Κροκοδείλων» προέρχεται από την ομώνυμη ιστορία του Μπρούνο Σουλτς που ανήκει στη συλλογή με τον γενικό τίτλο «Τα μαγαζιά της κανέλας» και έχει εκδοθεί στα πολωνικά το 1934. Από τον Σουλτς έχουν διασωθεί μόνο δύο συλλογές από μικρά διηγήματα. Ο λόγος του είναι ιδιαίτερος και το είδος της γραφής του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως φανταστικός ρεαλισμός. Αυτό είναι και ένα στοιχείο που μας ενδιαφέρει πολύ στη δουλειά μας, δηλαδή η μεταφορά της δράσης στη σκηνή μέσω της ποιητικής εικόνας και της αλληγορίας.

Γιατί ο Σουλτς; Τί ήταν αυτό που περισσότερο σας ιντρίγκαρε στο έργο του;

Στις ιστορίες του Σουλτς γίνεται μια επιστροφή από τον συγγραφέα στην εποχή της παιδικής του ηλικίας. Βλέπει τον κόσμο, την οικογένειά του, την πόλη του, τις απλές καθημερινές, συνηθισμένες και ανιαρές στιγμές, μέσα από το πρίσμα του παιδιού που μεγεθύνει τα πάντα που συμβαίνουν γύρω του σε μαγικά γεγονότα, δημιουργώντας μια, τρόπον τινά, προσωπική μυθολογία της ζωής του. Σμίγει την πραγματικότητα με το όνειρο και τον ρεαλισμό με τη φαντασία. Είναι ευαίσθητος, διαθέτει χιούμορ και στις ιστορίες του, ειδικά μέσα από τη σχέση με τον πατέρα του, αγγίζει συναισθήματα βαθιά ανθρώπινα και διαχρονικά.

Είχαμε βρεθεί μπροστά στο έργο του Μπρούνο Σουλτς εδώ και πολλά χρόνια και από διαφορετικούς οδούς. Ανέκαθεν αποτελούσε για εμάς πρόκληση να επιχειρήσουμε κάποια στιγμή να το ανεβάσουμε θεατρικά. Βλέπουμε τον Σουλτς ως άνθρωπο μέσα από τη βιογραφία του, ως συγγραφέα μέσα από το έργο του και ως μέρος των ιστορικών, δραματικών γεγονότων του B' Παγκοσμίου Πολέμου.

Πόσο επίκαιρο είναι πιστεύετε στις μέρες μας το έργο του;

Πιστεύουμε ότι, όσα χρόνια κι αν περάσουν, το έργο του Σουλτς πάντοτε αφορά τον άνθρωπο, αφού μας μιλά για μια βασική, διαχρονική αλήθεια: ότι η ποίηση μπορεί να μας λυτρώσει από την πεζότητα και την καταπίεση.

Είναι ένα έργο που απευθύνεται σε όλο τον κόσμο και σε κάθε άνθρωπο που κάποτε υπήρξε παιδί, συνεπώς πάντα είναι επίκαιρο. Θα θέλαμε να περάσουμε συναισθήματα λεπτά, αβίαστα και χωρίς σοκ. Ψάχνουμε την αμεσότητα και την απλότητα και επιδιώκουμε με τη χρήση τόσο της εικόνας και της δράσης όσο και μέσω του κειμένου, να πούμε μια ιστορία καλά. Μας ενδιαφέρει οι θεατές να φύγουν από την παράσταση γεμάτοι συναισθήματα. Και αυτό να μην είναι κάτι που το επόμενο πρωί θα το ξεχάσουν.

Με ποια κριτήρια έγιναν οι επιλογές των συνεργατών σας;

Έχουμε τη χαρά να έχουμε στις δράσεις μαζί μας ταλαντούχους καλλιτέχνες, συντελεστές, ηθοποιούς και συνεργάτες, με τους οποίους μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα γύρω από το σπουδαίο έργο του Σουλτς.

Έχουν δείξει τον ίδιο ενθουσιασμό μαζί μας διαβάζοντας το έργο του και με προθυμία ανέλαβαν την πρόκληση που τους δόθηκε. Ο καθένας τους δημιούργησε κάτι, χρησιμοποιώντας το δικό του εργαλείο. Η Έλενα Αγαθοκλέους και ο Λούκας Βαλέφσκι του ΜΙΤΟΣ με θέατρο, ο Παναγιώτης Τοφή με κίνηση, ο Αντώνης Αντωνίου με ήχο, ο Ευριπίδης Δίκαιος με λόγο, η Σιμώνη Φιλίππου εικαστικά.

Βλέπουμε το συνολικό έργο που γίνεται στις Αποθήκες θετικά και ως μια κίνηση εξωστρέφειας από τον ΘΟΚ

Επίσης, φιλοξενούμενη καλλιτέχνις από το εξωτερικό ήταν η Roni Chadash που παρουσίασε μια παράσταση χορευτική. Θεωρούμε τις δουλειές των προαναφερθέντων καλλιτεχνών πολύ δυνατές και ποιοτικές στον χώρο τους. Επιπλέον μας συνδέει μαζί τους μια ηθική αντίληψη των πραγμάτων, τόσο αναφορικά με το πως αντιλαμβανόμαστε το θέατρο και την τέχνη όσο και με την έννοια της συνεργασίας σε ανθρώπινο επίπεδο.

Υπάρχει μεταξύ μας εκτίμηση, αλληλοσεβασμός και εμπιστοσύνη και αισθανόμαστε περήφανοι και ευτυχείς που είναι μαζί μας. Κρατάμε επίσης το ότι μαζί τους βρισκόμαστε σε μια σκηνή που προσφέρει χώρο για συνδημιουργία και πείραμα. Μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε μια φιλοσοφία και ένα ήθος που έχουμε αναπτύξει ως ομάδα τα τελευταία δέκα χρόνια που βασίζεται στη συλλογικότητα και τη συνεργασία. Στην τελική, κρατάμε πως όποια θεατρική παράσταση κάνουμε, βγαίνει μέσα από αγάπη, πάθος και όρεξη για αυτή την τέχνη αλλά και από ανάγκη για επικοινωνία και διάλογο, τόσο με τους συντελεστές όσο και με το κοινό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠΙΣΗΣ τι μας είπαν τα παιδιά του ΜΙΤΟΣ για την παράσταση που ανέβασαν στους Δρόμους Κροκοδείλων

Το συνολικό έργο που γίνεται στις Αποθήκες, πώς το αξιολογείτε;

Είναι μια πολύ καλή ιδέα να υπάρχει μια σκηνή/πλατφόρμα που να δίνει χώρο σε καλλιτέχνες να δουλέψουν καινούργιες ιδέες και να δημιουργήσουν νέες συνεργασίες μεταξύ τους. Βλέπουμε επομένως το συνολικό έργο που γίνεται στις Αποθήκες θετικά και ως μια κίνηση εξωστρέφειας από τον ΘΟΚ. Η σκηνή των Αποθηκών μπορεί να λειτουργήσει ως μια πλατφόρμα που να στηρίξει τον υγιή και δημιουργικό καλλιτεχνικό πειραματισμό. Χρειάζεται βάθος χρόνου για να αποκτήσουν οι Αποθήκες το δικό τους κοινό, κάτι ωστόσο που δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι το ίδιο κοινό με τις άλλες σκηνές στον ΘΟΚ. Παράλληλα, δεν πιστεύουμε ότι η επιτυχία πρέπει να προσμετράται με νούμερα και εισπράξεις αλλά με καινοτομία και διαφορετικότητα. Ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουν να στηρίζουν ομάδες και νέους δημιουργούς που θέλουν να λειτουργούν στο κλίμα του πειραματισμού και της εποικοδομητικής έρευνας.

Οι δράσεις κορυφώνονται με το ανέβασμα της ομώνυμης παράστασης στις 2 Δεκεμβρίου.

Loader